BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 10 Sayı: 1, 29 - 53, 27.01.2015

Öz

The aim of this study is to develop an instructional activity using visual culture theory in a “Museum Education and Practices” course in preservice visual art education and to examine the effect of the programme on the students. The participants of study are a total of 35 students, who took the "Museum Education and Practices" course, at Pamukkale University. The data were obtained from worksheets, concept maps and the process evaluation form and analyzed by using content analysis. The research findings have showed that visual culture-based museum education practices increase the awareness of students about artistic, technological and social change. This study also contributed not only to exploring of related historical stories, feelings, experiences, and arts-related skills development but also to exploring of new ideas and values. Also many of the students demonstrated attitudes towards creating their own personal meaning by getting rid of stereotypes

Kaynakça

  • • Aktulum, K. (2000). Metinlerarası İlişkiler, Ankara: Öteki Yayınevi
  • • Anderson, T., Milbrandt, M. (2002). Art for Life: Authentic Instruction in Art, New York: Mc Graw Hill
  • • Balkır, N. (2009). Visual culture in the context of Turkey: Perceptions of visual culture in Turkish pre-service art teacher preparation. Unpublished Doctoral Dissertation, University of North Texas, USA.
  • • Buyurgan, S., Mercin, L. (2010). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları,(Editör: Vedat Özsoy-2. Baskı) Ankara: GÖRSED Yayınları
  • • Clutterbuck, R. (2008). Müzeleri anlamak, Eğitim ve Müze Seminerleri, (ss. 63-83) (Yayına Hazırlayan: İnci San), Ankara: Kök Yayıncılık
  • • Dilli, R. (2013). Görsel kültür kuramının ilköğretim 4. sınıf görsel sanatlar dersinde uygulanması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara
  • • Duncum, P. (2002). Theorizing everyday aesthetic experience with contemporary visual culture, Visual Arts Research, 28(2), 4-15.
  • • Duncum, P. (2008). Thinking critically about critical thinking: Towards a post-critical’ dialogic pedagogy for popular visual culture, International Journal of Education though Art, 4(3), 247.
  • • Efland, D.A. (2005). Problems confronting visual culture, Art Education, 58 (6), 35-40.
  • • Elliot, J. (1991), Action Research for Educational Change. Open University Press. Buckingham
  • • Freedman, K. (2003). Teaching Visual Culture: Curriculum, Aesthetics, and the Social Life of Art. New York: Teacher College Press.
  • • Gartenhaus, A.R. (2000). Yaratıcı Düşünme ve Müzeler, (Çeviri: Ruhiser Mergenci, Bekir Onur) Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi
  • • Huberman, A.M., & Miles, M. B. (1994). Data management and analysis methods, In N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 428-444), Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • • Johnson, A. (2014).Eylem Araştırması El Kitabı, (Çeviri Editörleri: Yıldız Uzuner, Meltem Ökten Anay) Ankara: Anı Yayıncılık
  • • Krippendorff, K. (2004). The content analysis reader. In K. Krippendorff & M. A. Bock (Eds.), Testing the reliability of content analysis data: What is involved a why (pp. 350-358). Los Angeles, CA: Sage Publications.
  • • Kuzu, A.(2005). Oluşturmacılığa dayalı çevrimiçi destekli öğretim: bir eylem araştırması, Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • • Mamur, N. (2012a). The effect of modern visual culture on children's drawings, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Volume 47, 277-283, DOİ: 10.1016/j.sbspro.2012.06.651
  • • Mamur, N. (2012b) Görsel sanatlar öğretmen adaylarının görsel kültür diyaloglarına yönelik algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12/3, 2166-2173.
  • • Mamur, N. (2014a). Görsel sanatlar öğretmen eğitiminde görsel kültür öğretimi (Pensilvanya Eyalet Üniversitesi örneği), 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 3 (8), 101-118
  • • Mamur, N. (2014b). Post-modernizmin sanat eğitimine yansıma biçimleri: görsel kültür ve eleştirel pedagoji, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 59-77
  • • Onur, B. (2012). Çağdaş Müze Eğitim ve Gelişim: Müze Psikolojisine Giriş, Ankara: İmge Kitabevi
  • • Paykoç, F., Baykal, S. (2000). Müze pedagojisi: kültür, iletişim ve aktif öğrenme ortamı olarak müzelerin etkililiğine ilişkin bir çalışma, Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar Küreselleşme ve Yerelleşme, Tarih Vakfı
  • • Smith, P. (2003). Visual culture studies versus art education, Arts Education Policy Review, 104(4) 3-8.
  • • Soğancı, Ö. (2011). Türkiye’de görsel kültür: Uluslararası öğrenci kitlesine yönelik bir uygulama örneği, 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı(ss. 72-76), Başkent Üniversitesi, Ankara
  • • Tavin, K. (2004). If you see something, say something: visual events at the visual culture gathering. Visual Arts Research, 32 (2), 2-6.
  • • Türkkan, B. (2008). İlköğretim görsel sanatlar dersi bağlamında görsel kültür çalışmaları: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi
  • • Uysal, A. (2011). Görsel kültürün ve sosyo-kültürel olguların öğrenci resimlerindeki imgelere etkisi, Akademik Bakış Dergisi. Erişim: http://akademikbakis.org/24/01.pdf
  • • Uzuner, Y. (2005). Özel eğitimden örneklerle eylem araştırması, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Dergisi, 6(2), 1-12

RESİM-İŞ(GÖRSEL SANATLAR) ÖĞRETMEN EĞİTİMİ “MÜZE EĞİTİMİ VE UYGULAMALARI” DERSİNDE GÖRSEL KÜLTÜR KURAMI

Yıl 2015, Cilt: 10 Sayı: 1, 29 - 53, 27.01.2015

Öz

Bu araştırmada amacım görsel sanatlar (resim-iş) öğretmen eğitimi “Müze Eğitimi ve Uygulamaları” dersinde görsel kültür kuramının kullanımına yönelik bir öğretim etkinliği geliştirmek ve geliştirdiğim programın öğrenciler üzerindeki etkisini incelemektir. Bu bağlamda araştırmada Pamukkale Üniversitesi’nden “Müze Eğitimi ve Uygulamaları” dersini takip eden toplam 35 öğrenci ile çalıştım. Çalışma verilerini süreçte elde ettiğim çalışma yaprakları, kavram haritaları ve araştırma sürecinin sonunda öğrencilere sunduğum süreç değerlendirme formuyla topladım. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde içerik analizinden yararlandım. Elde ettiğim bulgular görsel kültür temelli müze eğitimi uygulamalarının sanatsal, teknolojik ve toplumsal değişim konusunda öğrencilerin farkındalığını artırdığını göstermiştir. Ayrıca araştırmanın sadece sanatla ilgili becerilerin gelişimi ve geçmiş öyküleri, duyguları ve deneyimleri keşfetmekten öte, yeni fikirlerin ve değerlerin keşfedilmesine katkı sağladığı görülmüştür. Öğrencilerin birçoğu kalıp yargılardan kurtularak, kendi kişisel anlamlarını oluşturma yönünde tutumlar sergilemişlerdir.

Kaynakça

  • • Aktulum, K. (2000). Metinlerarası İlişkiler, Ankara: Öteki Yayınevi
  • • Anderson, T., Milbrandt, M. (2002). Art for Life: Authentic Instruction in Art, New York: Mc Graw Hill
  • • Balkır, N. (2009). Visual culture in the context of Turkey: Perceptions of visual culture in Turkish pre-service art teacher preparation. Unpublished Doctoral Dissertation, University of North Texas, USA.
  • • Buyurgan, S., Mercin, L. (2010). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları,(Editör: Vedat Özsoy-2. Baskı) Ankara: GÖRSED Yayınları
  • • Clutterbuck, R. (2008). Müzeleri anlamak, Eğitim ve Müze Seminerleri, (ss. 63-83) (Yayına Hazırlayan: İnci San), Ankara: Kök Yayıncılık
  • • Dilli, R. (2013). Görsel kültür kuramının ilköğretim 4. sınıf görsel sanatlar dersinde uygulanması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara
  • • Duncum, P. (2002). Theorizing everyday aesthetic experience with contemporary visual culture, Visual Arts Research, 28(2), 4-15.
  • • Duncum, P. (2008). Thinking critically about critical thinking: Towards a post-critical’ dialogic pedagogy for popular visual culture, International Journal of Education though Art, 4(3), 247.
  • • Efland, D.A. (2005). Problems confronting visual culture, Art Education, 58 (6), 35-40.
  • • Elliot, J. (1991), Action Research for Educational Change. Open University Press. Buckingham
  • • Freedman, K. (2003). Teaching Visual Culture: Curriculum, Aesthetics, and the Social Life of Art. New York: Teacher College Press.
  • • Gartenhaus, A.R. (2000). Yaratıcı Düşünme ve Müzeler, (Çeviri: Ruhiser Mergenci, Bekir Onur) Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi
  • • Huberman, A.M., & Miles, M. B. (1994). Data management and analysis methods, In N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 428-444), Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • • Johnson, A. (2014).Eylem Araştırması El Kitabı, (Çeviri Editörleri: Yıldız Uzuner, Meltem Ökten Anay) Ankara: Anı Yayıncılık
  • • Krippendorff, K. (2004). The content analysis reader. In K. Krippendorff & M. A. Bock (Eds.), Testing the reliability of content analysis data: What is involved a why (pp. 350-358). Los Angeles, CA: Sage Publications.
  • • Kuzu, A.(2005). Oluşturmacılığa dayalı çevrimiçi destekli öğretim: bir eylem araştırması, Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • • Mamur, N. (2012a). The effect of modern visual culture on children's drawings, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Volume 47, 277-283, DOİ: 10.1016/j.sbspro.2012.06.651
  • • Mamur, N. (2012b) Görsel sanatlar öğretmen adaylarının görsel kültür diyaloglarına yönelik algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12/3, 2166-2173.
  • • Mamur, N. (2014a). Görsel sanatlar öğretmen eğitiminde görsel kültür öğretimi (Pensilvanya Eyalet Üniversitesi örneği), 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 3 (8), 101-118
  • • Mamur, N. (2014b). Post-modernizmin sanat eğitimine yansıma biçimleri: görsel kültür ve eleştirel pedagoji, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 59-77
  • • Onur, B. (2012). Çağdaş Müze Eğitim ve Gelişim: Müze Psikolojisine Giriş, Ankara: İmge Kitabevi
  • • Paykoç, F., Baykal, S. (2000). Müze pedagojisi: kültür, iletişim ve aktif öğrenme ortamı olarak müzelerin etkililiğine ilişkin bir çalışma, Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar Küreselleşme ve Yerelleşme, Tarih Vakfı
  • • Smith, P. (2003). Visual culture studies versus art education, Arts Education Policy Review, 104(4) 3-8.
  • • Soğancı, Ö. (2011). Türkiye’de görsel kültür: Uluslararası öğrenci kitlesine yönelik bir uygulama örneği, 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı(ss. 72-76), Başkent Üniversitesi, Ankara
  • • Tavin, K. (2004). If you see something, say something: visual events at the visual culture gathering. Visual Arts Research, 32 (2), 2-6.
  • • Türkkan, B. (2008). İlköğretim görsel sanatlar dersi bağlamında görsel kültür çalışmaları: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi
  • • Uysal, A. (2011). Görsel kültürün ve sosyo-kültürel olguların öğrenci resimlerindeki imgelere etkisi, Akademik Bakış Dergisi. Erişim: http://akademikbakis.org/24/01.pdf
  • • Uzuner, Y. (2005). Özel eğitimden örneklerle eylem araştırması, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Dergisi, 6(2), 1-12
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Nuray Mamur

Yayımlanma Tarihi 27 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mamur, N. (2015). RESİM-İŞ(GÖRSEL SANATLAR) ÖĞRETMEN EĞİTİMİ “MÜZE EĞİTİMİ VE UYGULAMALARI” DERSİNDE GÖRSEL KÜLTÜR KURAMI. Education Sciences, 10(1), 29-53. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.1.1C0631
AMA Mamur N. RESİM-İŞ(GÖRSEL SANATLAR) ÖĞRETMEN EĞİTİMİ “MÜZE EĞİTİMİ VE UYGULAMALARI” DERSİNDE GÖRSEL KÜLTÜR KURAMI. NWSA. Ocak 2015;10(1):29-53. doi:10.12739/NWSA.2015.10.1.1C0631
Chicago Mamur, Nuray. “RESİM-İŞ(GÖRSEL SANATLAR) ÖĞRETMEN EĞİTİMİ ‘MÜZE EĞİTİMİ VE UYGULAMALARI’ DERSİNDE GÖRSEL KÜLTÜR KURAMI”. Education Sciences 10, sy. 1 (Ocak 2015): 29-53. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.1.1C0631.
EndNote Mamur N (01 Ocak 2015) RESİM-İŞ(GÖRSEL SANATLAR) ÖĞRETMEN EĞİTİMİ “MÜZE EĞİTİMİ VE UYGULAMALARI” DERSİNDE GÖRSEL KÜLTÜR KURAMI. Education Sciences 10 1 29–53.
IEEE N. Mamur, “RESİM-İŞ(GÖRSEL SANATLAR) ÖĞRETMEN EĞİTİMİ ‘MÜZE EĞİTİMİ VE UYGULAMALARI’ DERSİNDE GÖRSEL KÜLTÜR KURAMI”, NWSA, c. 10, sy. 1, ss. 29–53, 2015, doi: 10.12739/NWSA.2015.10.1.1C0631.
ISNAD Mamur, Nuray. “RESİM-İŞ(GÖRSEL SANATLAR) ÖĞRETMEN EĞİTİMİ ‘MÜZE EĞİTİMİ VE UYGULAMALARI’ DERSİNDE GÖRSEL KÜLTÜR KURAMI”. Education Sciences 10/1 (Ocak 2015), 29-53. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.1.1C0631.
JAMA Mamur N. RESİM-İŞ(GÖRSEL SANATLAR) ÖĞRETMEN EĞİTİMİ “MÜZE EĞİTİMİ VE UYGULAMALARI” DERSİNDE GÖRSEL KÜLTÜR KURAMI. NWSA. 2015;10:29–53.
MLA Mamur, Nuray. “RESİM-İŞ(GÖRSEL SANATLAR) ÖĞRETMEN EĞİTİMİ ‘MÜZE EĞİTİMİ VE UYGULAMALARI’ DERSİNDE GÖRSEL KÜLTÜR KURAMI”. Education Sciences, c. 10, sy. 1, 2015, ss. 29-53, doi:10.12739/NWSA.2015.10.1.1C0631.
Vancouver Mamur N. RESİM-İŞ(GÖRSEL SANATLAR) ÖĞRETMEN EĞİTİMİ “MÜZE EĞİTİMİ VE UYGULAMALARI” DERSİNDE GÖRSEL KÜLTÜR KURAMI. NWSA. 2015;10(1):29-53.