Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖYKÜ YAZMA STRATEJİSİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN ÖYKÜ YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 1, 1 - 18, 21.01.2018

Öz

        Kompozisyon ya da
öyküleyici yazma, öğrencilerde yaratıcılığın ve bilişsel becerilerin gelişimine
katkı sağlayan ve tüm eğitim kademelerinde geliştirilmesi hedeflenen bir
beceridir. Bu araştırmanın amacı Öykü Yazma Stratejisinin kaynaştırma
öğrencilerinin öykü yazma becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmaya
ortaokula devam eden 12 yaşında iki erkek ve 13 yaşında iki kız öğrenci olmak
üzere 4 kaynaştırma öğrencisi katılmıştır. Araştırma tek denekli araştırma
yöntemlerinden denekler arası yoklama evreli çoklu yoklama modeli ile
desenlenmiştir. Araştırmanın bağımsız değişkeni öykü yazma stratejisi, bağımlı
değişkeni ise öğrencilerin öykü yapısına uygun öykü yazma düzeyleridir.
Araştırmanın verileri grafiksel analiz ile analiz edilmiştir. Araştırma
sonuçlarına göre, öykü yazma stratejisinin öğretiminin öğrencilerin öykü yazma
becerisini olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • • Boulineau, T., Fore, C., Hagan-Burke, S., and Burke, M.D., (2004). Use of Story-mapping to Increase The Story-Grammar Text Comprehensiono of Elementary Students with Learning Disabilities. DOI: https://doi.org/10.2307/1593645.
  • • Carvalho, J.B., (2002). Developing Audience Awareness. Journal of Research in Reading, 25(3):271-382. DOI: 10.1111/1467-9817.00175.
  • • Day, B.A. and Fernyhoug, C., (2015). Inner Speech: Development, Cognitive Functions, Phenomenology, and Neurobiology. Pyschological Bulletin, 141(5):931-965. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/bul0000021.
  • • Duman, N. ve Çifci Tekinarslan, İ., (2007). Hikâye Haritası Yönteminin Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerileri Üzerindeki Etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 8(1), 33-55.
  • • Erbaş, D., (2012). Güvenirlik. Elif Tekin İftar (Ed.), Eğitim ve Davranış Bilimlerinde Tek Denekli Araştırmalar içinde (s:109-133). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • • Englert, C.S., Raphael, T.E., Anderson, L.M. Anthony, H.M., and Stevens, D.D., (1991). Making strategies and Self-talk Visible: Writing Instruction in Regular and Special Education Classrooms. American Educational Research Journal Summer 28(2),337-372. DOI: https://doi.org/10.3102/00028312028002337.
  • • Harris, K.R., Graham, S., and Mason, L.H., (2006). Improving the Writing, Knowledge, and Motivation of Struggling Young Writers: Effects of Self-Regulated Strategy Development with and without Peer Support. American Educational Research Journal, 43(2), 295-340. DOI: https://doi.org/10.3102/00028312043002295.
  • • Harris, K.R., Graham, S., and Mason, L.H., (2003). Self Regulated Strtategy Development in Classroom: Part of a Balanced Approach to Writing Instruction for Students with Disabilities. Focus on Exceptional Children, 35(7), 1-16.
  • • Gardill, M.C. and Jitendra, A.K., (1999). Advanced Story Map Instruction: Effects on the Reading Comprehension of Students with Learning Disabilities. The Journal of Special Education, 33(1), 2-17. DOI: https://doi.org/10.1177/002246699903300101.
  • • Kırcaali-İftar, G. ve Tekin, E., (1997). Tek Denekli Araştırma ve Yöntemleri (1. Basım). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • • Kieft, M., Rijlaarsdam, G., Galbraith, D., and Bergh, H., (2007). The Effects of Adapting a Writing Course to Students’ Writing Strategies. British Journal of Educational Psychology, 77, 565-578. DOI:10.1348/096317906X120231.
  • • Kratochwill, T.R., Hitchcock, J.H., Horner, R.H., Levin, J.R., Odom, S.L., Rindskopf, D.M., and Shadish, W.R., (2013). Single Case Intervention Research Design Standards. Remedial and Special Education, 34(1), 26-28. DOI:https://doi.org/10.1177/0741932512452794.
  • • Güzel-Özmen, R., (1999). Öykü Yapısı ve Öykü Yapısının Okuduğunu Anlama Öğretiminde Kullanılması. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 105-119.
  • • Güzel-Özmen, R., (2006). Uyarlanmış Bilişsel Strateji Öğretiminin Zihinsel Engelli Öğrencilerin Yazılı İfade Sürecinde Kullanılan Üstbilişsel Strateji Bilgisini Kazanmalarında Etkisi. Özel Eğitim Dergisi, 7(2), 49-66.
  • • Özmen, E.R., Selimoğlu-Gürel, E. ve Şimşek, M.Ö., (2015). Uyarlanmış Bilişsel Strateji Öğretiminin Öykü Yazmada Uygulanması: Zihinsel Yetersizliği Olan Bir Öğrenci İle Vaka Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(2), 149-164.
  • • Polloway, E.A., Serna, L., Patton, J.R. ve Bailey, J.W., (2014). Yazılı dil. Ş. Yücesoy Özkan (Çev. Ed.), Özel Gereksinimli Olan Öğrenciler İçin Öğretim Stratejileri İçinde (10. Basımdan Çeviri) (ss.167-194). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • • Rogers, L.A. and Graham, S., (2008). A Meta-Analysis of Single Subject Design Writing Intervention Research. Journal of Educational Psychology, 100(4), 879-906.
  • • Saddler, B., (2006). Increasing Story-writing Ability through Self-Regulated Strategy Development: Effects on Young Writers with Learning Disabilities. Learning Disability Quarterly, 29, 291-305. DOI:https://doi.org/10.2307/30035555.
  • • Scruggs, T.E. and Mastropieri, M.A., (2013). PND at 25: Past, Present, and Future Trends in Summarizing Single-Subject Research. Remedial and Special Education, 34(1), 9-19. DOI: https://doi.org/10.1177/0741932512440730.
  • • Spencer, K.E., (2008). Confronting Literacy Difficulties: Investigating the Reading and Writing Skills of Middle School Students with Literacy-Based Learning Disabilities (Doktora tezi). Harvard Üniversitesi/Eğitim Fakültesi, Cambridge.
  • • Tekin-İftar, E., (2012). Grafik ve Grafiksel Analiz. . Elif Tekin İftar (Ed.), Eğitim ve Davranış Bilimlerinde Tek Denekli Araştırmalar içinde (ss:403-443). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • • Türköz, Y., (2008). Büyü Dükkanı (11. Basım). İstanbul: Epsilon.
  • • Vallercorsa, A.L. and DeBettencourt, L.U., (1997). Using a Mapping Procedure to Teach Reading and Writing Skills to Middle Grade Students with Learning Disabilities. Education and Treatment of Children, 20(2), 173-188.
  • • Vilscek, E., (1990). Sensing Story Elements and Structure in Good Literature, the Models for Children's Writing, Alberquerque, NM, Annual Southwest Regional Conference of Authorship, (ERIC Document Reproduction Service No. ED 321 265). https://archive.org/stream/ERIC_ED321265/ERIC_ED321265_djvu.txt adresinden 5 Temmuz 2017 tarihinde indirilmiştir.
Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 1, 1 - 18, 21.01.2018

Öz

Kaynakça

  • • Boulineau, T., Fore, C., Hagan-Burke, S., and Burke, M.D., (2004). Use of Story-mapping to Increase The Story-Grammar Text Comprehensiono of Elementary Students with Learning Disabilities. DOI: https://doi.org/10.2307/1593645.
  • • Carvalho, J.B., (2002). Developing Audience Awareness. Journal of Research in Reading, 25(3):271-382. DOI: 10.1111/1467-9817.00175.
  • • Day, B.A. and Fernyhoug, C., (2015). Inner Speech: Development, Cognitive Functions, Phenomenology, and Neurobiology. Pyschological Bulletin, 141(5):931-965. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/bul0000021.
  • • Duman, N. ve Çifci Tekinarslan, İ., (2007). Hikâye Haritası Yönteminin Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerileri Üzerindeki Etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 8(1), 33-55.
  • • Erbaş, D., (2012). Güvenirlik. Elif Tekin İftar (Ed.), Eğitim ve Davranış Bilimlerinde Tek Denekli Araştırmalar içinde (s:109-133). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • • Englert, C.S., Raphael, T.E., Anderson, L.M. Anthony, H.M., and Stevens, D.D., (1991). Making strategies and Self-talk Visible: Writing Instruction in Regular and Special Education Classrooms. American Educational Research Journal Summer 28(2),337-372. DOI: https://doi.org/10.3102/00028312028002337.
  • • Harris, K.R., Graham, S., and Mason, L.H., (2006). Improving the Writing, Knowledge, and Motivation of Struggling Young Writers: Effects of Self-Regulated Strategy Development with and without Peer Support. American Educational Research Journal, 43(2), 295-340. DOI: https://doi.org/10.3102/00028312043002295.
  • • Harris, K.R., Graham, S., and Mason, L.H., (2003). Self Regulated Strtategy Development in Classroom: Part of a Balanced Approach to Writing Instruction for Students with Disabilities. Focus on Exceptional Children, 35(7), 1-16.
  • • Gardill, M.C. and Jitendra, A.K., (1999). Advanced Story Map Instruction: Effects on the Reading Comprehension of Students with Learning Disabilities. The Journal of Special Education, 33(1), 2-17. DOI: https://doi.org/10.1177/002246699903300101.
  • • Kırcaali-İftar, G. ve Tekin, E., (1997). Tek Denekli Araştırma ve Yöntemleri (1. Basım). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • • Kieft, M., Rijlaarsdam, G., Galbraith, D., and Bergh, H., (2007). The Effects of Adapting a Writing Course to Students’ Writing Strategies. British Journal of Educational Psychology, 77, 565-578. DOI:10.1348/096317906X120231.
  • • Kratochwill, T.R., Hitchcock, J.H., Horner, R.H., Levin, J.R., Odom, S.L., Rindskopf, D.M., and Shadish, W.R., (2013). Single Case Intervention Research Design Standards. Remedial and Special Education, 34(1), 26-28. DOI:https://doi.org/10.1177/0741932512452794.
  • • Güzel-Özmen, R., (1999). Öykü Yapısı ve Öykü Yapısının Okuduğunu Anlama Öğretiminde Kullanılması. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 105-119.
  • • Güzel-Özmen, R., (2006). Uyarlanmış Bilişsel Strateji Öğretiminin Zihinsel Engelli Öğrencilerin Yazılı İfade Sürecinde Kullanılan Üstbilişsel Strateji Bilgisini Kazanmalarında Etkisi. Özel Eğitim Dergisi, 7(2), 49-66.
  • • Özmen, E.R., Selimoğlu-Gürel, E. ve Şimşek, M.Ö., (2015). Uyarlanmış Bilişsel Strateji Öğretiminin Öykü Yazmada Uygulanması: Zihinsel Yetersizliği Olan Bir Öğrenci İle Vaka Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(2), 149-164.
  • • Polloway, E.A., Serna, L., Patton, J.R. ve Bailey, J.W., (2014). Yazılı dil. Ş. Yücesoy Özkan (Çev. Ed.), Özel Gereksinimli Olan Öğrenciler İçin Öğretim Stratejileri İçinde (10. Basımdan Çeviri) (ss.167-194). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • • Rogers, L.A. and Graham, S., (2008). A Meta-Analysis of Single Subject Design Writing Intervention Research. Journal of Educational Psychology, 100(4), 879-906.
  • • Saddler, B., (2006). Increasing Story-writing Ability through Self-Regulated Strategy Development: Effects on Young Writers with Learning Disabilities. Learning Disability Quarterly, 29, 291-305. DOI:https://doi.org/10.2307/30035555.
  • • Scruggs, T.E. and Mastropieri, M.A., (2013). PND at 25: Past, Present, and Future Trends in Summarizing Single-Subject Research. Remedial and Special Education, 34(1), 9-19. DOI: https://doi.org/10.1177/0741932512440730.
  • • Spencer, K.E., (2008). Confronting Literacy Difficulties: Investigating the Reading and Writing Skills of Middle School Students with Literacy-Based Learning Disabilities (Doktora tezi). Harvard Üniversitesi/Eğitim Fakültesi, Cambridge.
  • • Tekin-İftar, E., (2012). Grafik ve Grafiksel Analiz. . Elif Tekin İftar (Ed.), Eğitim ve Davranış Bilimlerinde Tek Denekli Araştırmalar içinde (ss:403-443). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • • Türköz, Y., (2008). Büyü Dükkanı (11. Basım). İstanbul: Epsilon.
  • • Vallercorsa, A.L. and DeBettencourt, L.U., (1997). Using a Mapping Procedure to Teach Reading and Writing Skills to Middle Grade Students with Learning Disabilities. Education and Treatment of Children, 20(2), 173-188.
  • • Vilscek, E., (1990). Sensing Story Elements and Structure in Good Literature, the Models for Children's Writing, Alberquerque, NM, Annual Southwest Regional Conference of Authorship, (ERIC Document Reproduction Service No. ED 321 265). https://archive.org/stream/ERIC_ED321265/ERIC_ED321265_djvu.txt adresinden 5 Temmuz 2017 tarihinde indirilmiştir.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Sivrikaya

Müzeyyen Eldeniz Çetin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sivrikaya, T., & Eldeniz Çetin, M. (2018). ÖYKÜ YAZMA STRATEJİSİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN ÖYKÜ YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİ. Education Sciences, 13(1), 1-18.
AMA Sivrikaya T, Eldeniz Çetin M. ÖYKÜ YAZMA STRATEJİSİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN ÖYKÜ YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİ. NWSA. Ocak 2018;13(1):1-18.
Chicago Sivrikaya, Tuğba, ve Müzeyyen Eldeniz Çetin. “ÖYKÜ YAZMA STRATEJİSİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN ÖYKÜ YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİ”. Education Sciences 13, sy. 1 (Ocak 2018): 1-18.
EndNote Sivrikaya T, Eldeniz Çetin M (01 Ocak 2018) ÖYKÜ YAZMA STRATEJİSİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN ÖYKÜ YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİ. Education Sciences 13 1 1–18.
IEEE T. Sivrikaya ve M. Eldeniz Çetin, “ÖYKÜ YAZMA STRATEJİSİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN ÖYKÜ YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİ”, NWSA, c. 13, sy. 1, ss. 1–18, 2018.
ISNAD Sivrikaya, Tuğba - Eldeniz Çetin, Müzeyyen. “ÖYKÜ YAZMA STRATEJİSİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN ÖYKÜ YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİ”. Education Sciences 13/1 (Ocak 2018), 1-18.
JAMA Sivrikaya T, Eldeniz Çetin M. ÖYKÜ YAZMA STRATEJİSİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN ÖYKÜ YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİ. NWSA. 2018;13:1–18.
MLA Sivrikaya, Tuğba ve Müzeyyen Eldeniz Çetin. “ÖYKÜ YAZMA STRATEJİSİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN ÖYKÜ YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİ”. Education Sciences, c. 13, sy. 1, 2018, ss. 1-18.
Vancouver Sivrikaya T, Eldeniz Çetin M. ÖYKÜ YAZMA STRATEJİSİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN ÖYKÜ YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİ. NWSA. 2018;13(1):1-18.