Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDENSEL ENGELLİLER AÇISINDAN BİR EĞİTİM KURUMUNUN ULAŞILABİLİRLİK VE KULLANILABİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 4, 201 - 215, 22.10.2017

Öz

Bu çalışma bir eğitim
kurumunun mekansal olarak bedensel engelliler açısından uygunluğunu araştırmak
amacıyla yapılmıştır. Çalışmada eğitim yapılarının bedensel engellilere yönelik
düzenlemeler hakkında bazı araştırmalar yapılarak bir yükseköğretim kurumuna
ait eğitim binası ve yerleşkesi incelenmiştir. Biyoharmoloji bilimi
doğrultusunda engelli bireylerin gereksinimleri dikkate alınmıştır. İnceleme
kriterleri ise engelliler için tasarım kriterleri ve biyoharmolojik mekânsal
nitelikler doğrultusunda belirlenmiştir.  Eğitim kurumunun bulunduğu yerleşkede görme
engelli bireyler için hissedilebilir uyarı ve takip yüzeylerinin kullanıldığı
tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra asansör, rampalar ve engelli bireylere özgü
tuvaletlerin mevcut olduğu görülmüştür. İncelenen yükseköğretim kurumu ve
bulunduğu yerleşkede engelli bireylerin idari birimlere, dersliklere,
laboratuvarlara, atölyelere, kantin ve yemekhaneye ulaşımlarının sorunsuz bir
şekilde sağlanabileceği tespit edilmiştir. Ayrıca bu birimlerin
kullanılabilirlik bakımından da engelli bireyler açısından uygun olarak
tasarlandığı belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • 1. Ay, S., (2013). İlköğretim Birinci Kademe Eğitim Yapılarının Biyoharmolojik Uygunluk Değerlerinin Deneysel Olarak Değerlendirilmesi Elazığ İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • 2. Ay, S. ve Ekinci, C.E., (2016). Evaluation of Thermal Comfort Conditions in Terms of Educational Environment and Users. International Conference on Natural Science and Engineering (ICNASE’16). Kilis, Tam Metin Tebliğler, pp:552-564.
  • 3. Brophy, J., (1988). Educating teachers about managing classrooms and students. Teaching and Teacher Education, 4(1):1-18.
  • 4. Bulgren, J.A. and Carta, j.j., (1992). Examining the Instructional Contexts of Students with Learning Disabilities. Exceptional Children, 59(3):182-191.
  • 5. Çağlayan Gümüş, D., (2007). Türkiye’de Engelliler İçin Ulaşılabilirlik Mevzuatı, Dosya 04, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, ss:18-22.
  • 6. Ekinci, C.E., (2007). Biyoharmoloji, Elazığ: Data Yayın Evi.
  • 7. Greenwood, C.R., Carta, J.J., Kamps, D. & Delquardi, J., (1997). Ecobehavioral Assessment Systems Software (EBASS), Practitioner’s Manual. Version 3.0. Juniper Gardens Children’s Project. University of Kansas.
  • 8. Montello, D.R., (2007). The Contribution of Space Syntax to a Comprehensive Theory of Environmental Psychology. Proceedings, 6th International Space Syntax Symposium, İstanbul.
  • 9. Mülayim, A., (2009). Bedensel Özürlüler İçin Mimari Mekan Tasarımı. Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Tırakya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • 10. Tunay, M., Melemez, K. ve Dizdar, E.N., (2005). Yüksek öğrenimde kullanılan Okul sıra ve masalarının Antropometrik Tasarımı (Bartın Orman Fakültesi Örneği). Teknoloji Dergisi. Cilt 8, Sayı 1, ss:93-99.
  • 11. Yılmaz, B., (2005). Bedensel Engelli Çocukların Temel Eğitim Okullarında Eğitim Alabilmesi İçin Gereken Mimari Düzenlemeler. S.Ü. Müh.-Mim. Fak. Derg., c.20, s.3, ss:73-84.
  • 12. Resmi Gazete, (2010). Sosyal Hizmetler Ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü Özürlülerin Bakımı, Rehabilitasyonu ve Aile Danışmanlığı Hizmetlerine Dair Yönetmelik (3 Eylül 2010). Sayı: 27691 madde:4/i.
  • 13. https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf (Erişim Tarihi: 08.05.2017).
Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 4, 201 - 215, 22.10.2017

Öz

Kaynakça

  • 1. Ay, S., (2013). İlköğretim Birinci Kademe Eğitim Yapılarının Biyoharmolojik Uygunluk Değerlerinin Deneysel Olarak Değerlendirilmesi Elazığ İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • 2. Ay, S. ve Ekinci, C.E., (2016). Evaluation of Thermal Comfort Conditions in Terms of Educational Environment and Users. International Conference on Natural Science and Engineering (ICNASE’16). Kilis, Tam Metin Tebliğler, pp:552-564.
  • 3. Brophy, J., (1988). Educating teachers about managing classrooms and students. Teaching and Teacher Education, 4(1):1-18.
  • 4. Bulgren, J.A. and Carta, j.j., (1992). Examining the Instructional Contexts of Students with Learning Disabilities. Exceptional Children, 59(3):182-191.
  • 5. Çağlayan Gümüş, D., (2007). Türkiye’de Engelliler İçin Ulaşılabilirlik Mevzuatı, Dosya 04, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, ss:18-22.
  • 6. Ekinci, C.E., (2007). Biyoharmoloji, Elazığ: Data Yayın Evi.
  • 7. Greenwood, C.R., Carta, J.J., Kamps, D. & Delquardi, J., (1997). Ecobehavioral Assessment Systems Software (EBASS), Practitioner’s Manual. Version 3.0. Juniper Gardens Children’s Project. University of Kansas.
  • 8. Montello, D.R., (2007). The Contribution of Space Syntax to a Comprehensive Theory of Environmental Psychology. Proceedings, 6th International Space Syntax Symposium, İstanbul.
  • 9. Mülayim, A., (2009). Bedensel Özürlüler İçin Mimari Mekan Tasarımı. Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Tırakya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • 10. Tunay, M., Melemez, K. ve Dizdar, E.N., (2005). Yüksek öğrenimde kullanılan Okul sıra ve masalarının Antropometrik Tasarımı (Bartın Orman Fakültesi Örneği). Teknoloji Dergisi. Cilt 8, Sayı 1, ss:93-99.
  • 11. Yılmaz, B., (2005). Bedensel Engelli Çocukların Temel Eğitim Okullarında Eğitim Alabilmesi İçin Gereken Mimari Düzenlemeler. S.Ü. Müh.-Mim. Fak. Derg., c.20, s.3, ss:73-84.
  • 12. Resmi Gazete, (2010). Sosyal Hizmetler Ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü Özürlülerin Bakımı, Rehabilitasyonu ve Aile Danışmanlığı Hizmetlerine Dair Yönetmelik (3 Eylül 2010). Sayı: 27691 madde:4/i.
  • 13. https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdf (Erişim Tarihi: 08.05.2017).
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevil Ay

Nurdan Baykuş

Cevdet Emin Ekinci

Yayımlanma Tarihi 22 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ay, S., Baykuş, N., & Ekinci, C. E. (2017). BEDENSEL ENGELLİLER AÇISINDAN BİR EĞİTİM KURUMUNUN ULAŞILABİLİRLİK VE KULLANILABİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ. Engineering Sciences, 12(4), 201-215.
AMA Ay S, Baykuş N, Ekinci CE. BEDENSEL ENGELLİLER AÇISINDAN BİR EĞİTİM KURUMUNUN ULAŞILABİLİRLİK VE KULLANILABİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ. Engineering Sciences. Ekim 2017;12(4):201-215.
Chicago Ay, Sevil, Nurdan Baykuş, ve Cevdet Emin Ekinci. “BEDENSEL ENGELLİLER AÇISINDAN BİR EĞİTİM KURUMUNUN ULAŞILABİLİRLİK VE KULLANILABİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ”. Engineering Sciences 12, sy. 4 (Ekim 2017): 201-15.
EndNote Ay S, Baykuş N, Ekinci CE (01 Ekim 2017) BEDENSEL ENGELLİLER AÇISINDAN BİR EĞİTİM KURUMUNUN ULAŞILABİLİRLİK VE KULLANILABİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ. Engineering Sciences 12 4 201–215.
IEEE S. Ay, N. Baykuş, ve C. E. Ekinci, “BEDENSEL ENGELLİLER AÇISINDAN BİR EĞİTİM KURUMUNUN ULAŞILABİLİRLİK VE KULLANILABİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ”, Engineering Sciences, c. 12, sy. 4, ss. 201–215, 2017.
ISNAD Ay, Sevil vd. “BEDENSEL ENGELLİLER AÇISINDAN BİR EĞİTİM KURUMUNUN ULAŞILABİLİRLİK VE KULLANILABİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ”. Engineering Sciences 12/4 (Ekim 2017), 201-215.
JAMA Ay S, Baykuş N, Ekinci CE. BEDENSEL ENGELLİLER AÇISINDAN BİR EĞİTİM KURUMUNUN ULAŞILABİLİRLİK VE KULLANILABİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ. Engineering Sciences. 2017;12:201–215.
MLA Ay, Sevil vd. “BEDENSEL ENGELLİLER AÇISINDAN BİR EĞİTİM KURUMUNUN ULAŞILABİLİRLİK VE KULLANILABİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ”. Engineering Sciences, c. 12, sy. 4, 2017, ss. 201-15.
Vancouver Ay S, Baykuş N, Ekinci CE. BEDENSEL ENGELLİLER AÇISINDAN BİR EĞİTİM KURUMUNUN ULAŞILABİLİRLİK VE KULLANILABİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ. Engineering Sciences. 2017;12(4):201-15.