This study was conducted to determine and assess the application levels of learning strategies used by the students attending Musical Education Departments in the Departmnet of Fine Arts in Education Faculties while learning piano lesson in terms of different variables. The study design is descriptive and it is in relational screening model. In this study, some data were obtained with through scanning in the literature and the other data were obtained "The Scale for Determination of the Learning Strategies Utilization Levels in the Piano Lessons". The compliance of the data with normal distrubation was analyzed through Kolmogorov- Smirnov test. In case the items in the scale had normal distrubation, the comparison of two groups was performed with Independent t test and One- Way ANOVA was used for the comparison of three or more groups. If any statistically significiant diffrence was found among the groups as a result of variance analysis, Tukey`s test among multiple comparison tests was applied to determine which groups are different from each other and the test result was given in differemce column of the tables. In the test regarding the comparison of the groups, variance homogenity hypothesis was analyzed with Levene`s test to dicede which test to take into consideration. In order to determine the relationship amoong dimensions, correlation coefficient were used. The findings from analyses were interpreted at signifiance levels of (0.01 and 0.05). At the end of the research, it was stated that universty students mostly used "repetiton" strategies to learn the study and the pieces (x=3.84) and they used attention strategies according to "their gender", " the grade they attend", "their academic success levels in piano lessons" (P
Music Education Piano Lesson Study Piece Learning Strategies
Bu çalışma, Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında öğrenim gören öğrencilerin piyano dersinde öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin belirlenmesi ve öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma betimsel türde ve ilişkisel tarama modelindedir. Çalışmanın bir kısım verileri alan yazın tarama ile bir kısım verileri ise "Piyano Dersinde Öğrenme Stratejilerinin Kullanılma Düzeylerini Belirleme Ölçeği" ile toplanmıştır. Çalışmada Kolmogorov- Smirnov testi ile verilerin normal dağılıma uygunluk durumu incelenmiştir. Ölçekte yer alan maddelerin normal dağılıma sahip olduğu durumlarda iki grubun karşılaştırılmasında bağımsız t testi, ikiden fazla grubun karşılaştırmasında ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Eğer varyans analizi sonucunda gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuşsa hangi grupların birbirinden farklı olduğunun tespit edilmesi için çoklu karşılaştırma testlerinden Tukey testi uygulanmış ve test sonucu tablolarda fark sütununda verilmiştir. Grupların karşılaştırılmasına ilişkin testlerde varyans homojenliği varsayımı levene testi ile incelenmiş ve hangi test istatistiğinin dikkate alınacağına karar verilmiştir. Analizlerden elde edilen bulgular 0.01 ve 0.05 anlamlılık düzeylerinde yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda üniversite öğrencilerinin piyano dersinde çalışılan etütlerin/ eserlerin öğrenilmesinde en yüksek düzeyde "yineleme" stratejilerini (x=3.84), en düşük düzeyde de "dikkat" stratejilerini (x=2.77) kullandıkları belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin "cinsiyetlerine, devam ettikleri sınıf düzeyine, çalışma zamanlarını planlama şekillerine ve piyano dersindeki akademik başarı düzeylerine" göre öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | İç Mimarlık |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 8 Sayı: 2 |