Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 3, 31 - 47, 24.07.2018

Öz

Bu
araştırmada; makamların aynı dizi üzerinden çıkıcı, inici-çıkıcı ve inici seyir
karakterlerinin farkllılık göstermesinin grafik üzerinde analizi amaçlanmaktadır.
Bu araştırmada; dügâh perdesinde uşşak dörtlü, nevâ perdesinde buselik beşlisinden
meydana gelen uşşak makamı dizisini; uşşak makamının çıkıcı, aynı dizi üzerinde
oluşan bayâti makamının bu diziyi inici-çıkıcı kullanması, dügâh perdesinde uşşak
dörtlüsü, neva perdesinde rast beşlisinin birleşiminden meydana gelen nevâ
makamı dizisini; nevâ makamının inici-çıkıcı, tahir makamının ise aynı diziyi
inici şekilde kullanarak farklı karakterlerde olmaları incelenecektir. Bu
araştırmanın evreni; Türk müziğinde aynı diziyi kullanan uşşak makamı, bayâti
makamı, nevâ makamı ve tahir makamındaki saz eserleridir. Örneklemi ise; 19.yüzyıl
ve 20.yüzyıl bestekarlarından; Dede Sâlîh Efendi, Fatma Gevheri Osmanoğlu, Ziya
Paşa ve Refik Fersan’a ait saz semâileridir. Bu amaç doğrultusunda; makam
tarifleri yapan farklı kaynaklardan yararlanılmış ve dört adet saz semâisi
formunda eserler belirlenmiş birinci hane, mülâzime ya da teslim kısımları, göz
önüne alınarak incelemiştir. Elde edilen veriler grafik analiz yoluyla göz
önüne serilecektir.

Kaynakça

  • • Akdoğu, O., (1996). Türk Müziği’nde Türler ve Biçimler. Bornova-İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi. • İrden, S., (2015). Türk Mûsikîsinde Makam Uygulamaları. Konya:Aybil Yayın Evi.
  • • Karadeniz, M.E., (2012). Türk Mûsikîsinde Makamlar. İstanbul:Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • • Kutluğ, Y.F., (2000). Türk Mûsikîsinin Nazariye ve Esasları.İstanbul:Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • • Özalp, N., (2000). Türk Mûsikîsi Tarihi I. İstanbul:Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • • Özkan, İ.H., (2013). Türk Mûsikîsi Nazariyatı ve Usülleri Kudüm Velveleleri. İstanbul:T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • • Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G., (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 3, 31 - 47, 24.07.2018

Öz

Kaynakça

  • • Akdoğu, O., (1996). Türk Müziği’nde Türler ve Biçimler. Bornova-İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi. • İrden, S., (2015). Türk Mûsikîsinde Makam Uygulamaları. Konya:Aybil Yayın Evi.
  • • Karadeniz, M.E., (2012). Türk Mûsikîsinde Makamlar. İstanbul:Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • • Kutluğ, Y.F., (2000). Türk Mûsikîsinin Nazariye ve Esasları.İstanbul:Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • • Özalp, N., (2000). Türk Mûsikîsi Tarihi I. İstanbul:Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • • Özkan, İ.H., (2013). Türk Mûsikîsi Nazariyatı ve Usülleri Kudüm Velveleleri. İstanbul:T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • • Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G., (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selda Özcan 0000-0001-6891-6849

Nilgün Sazak 0000-0001-8068-6126

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özcan, S., & Sazak, N. (2018). AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ. Fine Arts, 13(3), 31-47.
AMA Özcan S, Sazak N. AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ. Fine Arts. Temmuz 2018;13(3):31-47.
Chicago Özcan, Selda, ve Nilgün Sazak. “AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ”. Fine Arts 13, sy. 3 (Temmuz 2018): 31-47.
EndNote Özcan S, Sazak N (01 Temmuz 2018) AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ. Fine Arts 13 3 31–47.
IEEE S. Özcan ve N. Sazak, “AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ”, Fine Arts, c. 13, sy. 3, ss. 31–47, 2018.
ISNAD Özcan, Selda - Sazak, Nilgün. “AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ”. Fine Arts 13/3 (Temmuz 2018), 31-47.
JAMA Özcan S, Sazak N. AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ. Fine Arts. 2018;13:31–47.
MLA Özcan, Selda ve Nilgün Sazak. “AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ”. Fine Arts, c. 13, sy. 3, 2018, ss. 31-47.
Vancouver Özcan S, Sazak N. AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ. Fine Arts. 2018;13(3):31-47.