Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 3, 58 - 65, 23.07.2018

Öz

Kaynakça

  • 1. Akçamete, G. ve Avcıoğlu, H., (2005). Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin (7-12 Yaş) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2):61-77.
  • 2. Alevinazad, R., Mousavi, M., and Sohrabi, N., (2014). Effects of Art Therapy on Anger and Self-esteem in Aggressive Children. Procedia-Social and Behavioral Sciences Journal, 113:111-117.
  • 3. Arslan, E., Erbay, F. ve Saygın, Y., (2010). Yaratıcı Drama İle Bütünleştirilmiş İletişim Becerileri Eğitiminin Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Iletişim Becerilerine Etkisinin Incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23:1-8.
  • 4. Cenkseven, F., (2003). Öfke Yönetimi Becerileri Programının Ergenlerin Öfke ve Saldırganlık Düzeylerine Etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 2(4):153-67.
  • 5. Ceyhan, A.A., (2006). An Investigation of Adjustement Levels of Turkish University Students With Respect to Perceived Communication Skill Levels. Social Behaviour and Personality, 34(4):367-379.
  • 6. Chin, L.S. and Ahmad, N.S., (2014). Effect of Anger Management Module Using Cognitive Behavioral Therapy (CBT) on Anger Expression among the Adolescents in Secondary School. Journal Psikologi Malaysia, 27:25-39.
  • 7. Deniz, İ., (2003). İletişim Becerileri Eğitiminin İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin İletişim Becerisi Düzeylerine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • 8. Emiroğlu, O.N., (2004). Deneysel Tasarımlar, Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri. Erefe İ. (Ed.). Hemar-Ge, Ankara (3. Baskı), Ankara, 91-96.
  • 9. Güler, Ç. ve Akın, L., (2006). Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Hacettepe Üniversiteleri Basımevi, Ankara, 1246-1261.
  • 10. Gürsoy, M., (2009). Öğrencilerde Şiddet Eğilimi ve Şiddete Yönelik Öğretmen Algıları. KKTC-Milli Eğitim Dergisi, No:3.
  • 11. Hair, E.C., Jager, J., and Garret, S., (2002). Helping Teens Develop Healthy Social Skills and Relationships: What The Research Shows about Navigating Adolesence. http://www.childtrends.org, erişim tarihi: 20/5/2016.
  • 12. Hatipoğlu, N.Ş., (2013). Adolesanlarda Psikososyal Gelişim. Turkiye Klinikleri J Fam Med-Special Topics, 4:12-15.
  • 13. Kocabaş, E. ve Akkök, F., (2012). Uluslararsı Bakolarya Ve Normal Liseye Devam Eden Öğrencilerin Aile Içi Iletişimleri Sosyal Becerilerinin Karşılaştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, Cilt:3, Sayı:27.
  • 14. Korkut, F., (1996). İletişim Becerilerinin Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7):18-23. 15. Köknel, Ö., (1999). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. (15. Baskı), Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • 16. Kulaksızoğlu, A., (2003). Kişisel Gelişim Uygulamaları, 1. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • 17. National Association of School Nurses (NASN), Definition of school nursing 2005, www.nasn.org/policyadvocacy/positionpapersandreports, erişim tarihi: 15/10/2013.
  • 18. Öz, S. and Aysan, F., (2011). The Effect of Anger Management Training on Anger Coping and Communication Skills of Adolescents. International Online Journal of Educational Sciences, 3(1):343-369.
  • 19. Özer, A., (1994). Sürekli öfke (sl-öfke) ve Öfke Ifadesi Tarzı (Öfke-Tarz) Ölçekleri Ön Çalışması. Türk Psikoloji dergisi, 9(31):26-35.
  • 20. Öztaban, Ş. ve Adana, F., (2015). Lise Öğrencisi Erkek Ergenlerde Problem Çözme Eğitiminin; Problem Çözme Becerisi, Kişilerarası Ilişki Tarzı ve Öfke Kontrolü Üzerine Etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2015, 17(1):21-36.
  • 21. Pourciau, C.A. and Vallette, E.C., (2001). School Health. Community Health Nursing Promoting The Health of Population. Ed.; M.A. Nies, M. McEwen. WB. Sounders Company, Third edition, Philadelphia, 702-729.
  • 22. Savaşır, I. ve Şahin, N.H., (1997). Bilişsel Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık kullanılan Ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, No:9, Özyurt Matbaacılık, Ankara, 9:70-74.
  • 23. Sezen, B. ve Bedel, A., (2016). Müzakere ve Arabuluculuk Eğitiminin Ergenlerin Kişiler Arasi Problem Çözme Yaklaşimlarina Ve Öfkelerine Etkisinin Incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 40(182):63-75.
  • 24. Siyez, D.M. ve Tan, D., (2014). Lise Öğrencilerinin Öfke Kontrolü ve Iletişim Becerilerinde Çözüm Odaklı Psiko-Eğitim Programının Etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2014, 5(41):11-22.
  • 25. Şahin, F.Y., (2017). Grupla İletişim Becerileri Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri Düzeylerine Etkisi. Erkan S, Kaya A (Ed.) Deneysel Olarak Sınanmış Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları II (5. Baskı), Ankara, Pegem Akademi.
  • 26. Şekerci, G.Y., Terzi, H., Kitiş, Y. ve Okuyan, B.C., (2017). Sekizinci Sınıf Öğrencilerine Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Göre Uygulanan Öfke Kontrol Programının Etkinliği. DEUHFED, 10(4):201-207.
  • 27. Yavuzer, H., (2005). Gençleri Anlamak. İkinci Basım, Remzi Kitabevi, Ankara.

ERGENLERE YAPILAN SOSYAL BECERİ EĞİTİMİNİN İLETİŞİM VE ÖFKE KONTROLÜNE ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 3, 58 - 65, 23.07.2018

Öz

Ergenlik dönemi
çocukluktan farklı olarak günlük sorunların çözülmesinin, kişisel
sorumlulukların yerine getirilmesinin gerektiği ve sosyal ilişkilerin
geliştirilmesinin beklenildiği gelişimsel bir dönemdir. Ergenlerin bu dönemi
sağlıklı bir şekilde tamamlayabilmelerinde sosyal beceri eğitimleri önemli bir
yol göstericidir. Araştırma, ergenlere yapılan sosyal beceri eğitiminin
iletişim ve öfke kontrolüne etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Ergenlere yapılan sosyal beceri eğitiminin iletişim ve öfke kontrolüne etkisini
incelemek amacıyla yarı deneysel bir araştırma olup, tek grupta öntest- sontest
düzeninde yapılmıştır. Örneklemi 65 ergen oluşturmuştur. Veri toplamak
amacıyla, çalışma için özel oluşturulmuş Ergen Kişisel Bilgi Formu, İletişim Becerilerini
değerlendirme Ölçeği (İBDÖ), Sürekli Öfke-Öfke İfade Tarzı Ölçeği (SÖÖTÖ) ve
Eğitim Bilgi Testi kullanılmıştır. Bulgularda, uygulanan eğitim sonucunda
öntest ve sontestbilgi seviyesi arasındaki fark anlamlı bulunmuştur
(p<0,005). Aynı şekilde iletişim becerileri öntest ve sontest puan
ortalamaları arasındaki fark anlamlı bulunmuştur(p <0,005). Uygulanan
eğitimin bilgi seviyesini ve iletişim becerilerini arttırıcı olarak başarılı
olduğu sonucuna varılmıştır. Sürekli öfke ve öfke kontrolü eğitim ile
değişmemektedir.
   

Kaynakça

  • 1. Akçamete, G. ve Avcıoğlu, H., (2005). Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin (7-12 Yaş) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2):61-77.
  • 2. Alevinazad, R., Mousavi, M., and Sohrabi, N., (2014). Effects of Art Therapy on Anger and Self-esteem in Aggressive Children. Procedia-Social and Behavioral Sciences Journal, 113:111-117.
  • 3. Arslan, E., Erbay, F. ve Saygın, Y., (2010). Yaratıcı Drama İle Bütünleştirilmiş İletişim Becerileri Eğitiminin Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Iletişim Becerilerine Etkisinin Incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23:1-8.
  • 4. Cenkseven, F., (2003). Öfke Yönetimi Becerileri Programının Ergenlerin Öfke ve Saldırganlık Düzeylerine Etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 2(4):153-67.
  • 5. Ceyhan, A.A., (2006). An Investigation of Adjustement Levels of Turkish University Students With Respect to Perceived Communication Skill Levels. Social Behaviour and Personality, 34(4):367-379.
  • 6. Chin, L.S. and Ahmad, N.S., (2014). Effect of Anger Management Module Using Cognitive Behavioral Therapy (CBT) on Anger Expression among the Adolescents in Secondary School. Journal Psikologi Malaysia, 27:25-39.
  • 7. Deniz, İ., (2003). İletişim Becerileri Eğitiminin İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin İletişim Becerisi Düzeylerine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • 8. Emiroğlu, O.N., (2004). Deneysel Tasarımlar, Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri. Erefe İ. (Ed.). Hemar-Ge, Ankara (3. Baskı), Ankara, 91-96.
  • 9. Güler, Ç. ve Akın, L., (2006). Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Hacettepe Üniversiteleri Basımevi, Ankara, 1246-1261.
  • 10. Gürsoy, M., (2009). Öğrencilerde Şiddet Eğilimi ve Şiddete Yönelik Öğretmen Algıları. KKTC-Milli Eğitim Dergisi, No:3.
  • 11. Hair, E.C., Jager, J., and Garret, S., (2002). Helping Teens Develop Healthy Social Skills and Relationships: What The Research Shows about Navigating Adolesence. http://www.childtrends.org, erişim tarihi: 20/5/2016.
  • 12. Hatipoğlu, N.Ş., (2013). Adolesanlarda Psikososyal Gelişim. Turkiye Klinikleri J Fam Med-Special Topics, 4:12-15.
  • 13. Kocabaş, E. ve Akkök, F., (2012). Uluslararsı Bakolarya Ve Normal Liseye Devam Eden Öğrencilerin Aile Içi Iletişimleri Sosyal Becerilerinin Karşılaştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, Cilt:3, Sayı:27.
  • 14. Korkut, F., (1996). İletişim Becerilerinin Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7):18-23. 15. Köknel, Ö., (1999). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. (15. Baskı), Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • 16. Kulaksızoğlu, A., (2003). Kişisel Gelişim Uygulamaları, 1. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • 17. National Association of School Nurses (NASN), Definition of school nursing 2005, www.nasn.org/policyadvocacy/positionpapersandreports, erişim tarihi: 15/10/2013.
  • 18. Öz, S. and Aysan, F., (2011). The Effect of Anger Management Training on Anger Coping and Communication Skills of Adolescents. International Online Journal of Educational Sciences, 3(1):343-369.
  • 19. Özer, A., (1994). Sürekli öfke (sl-öfke) ve Öfke Ifadesi Tarzı (Öfke-Tarz) Ölçekleri Ön Çalışması. Türk Psikoloji dergisi, 9(31):26-35.
  • 20. Öztaban, Ş. ve Adana, F., (2015). Lise Öğrencisi Erkek Ergenlerde Problem Çözme Eğitiminin; Problem Çözme Becerisi, Kişilerarası Ilişki Tarzı ve Öfke Kontrolü Üzerine Etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2015, 17(1):21-36.
  • 21. Pourciau, C.A. and Vallette, E.C., (2001). School Health. Community Health Nursing Promoting The Health of Population. Ed.; M.A. Nies, M. McEwen. WB. Sounders Company, Third edition, Philadelphia, 702-729.
  • 22. Savaşır, I. ve Şahin, N.H., (1997). Bilişsel Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık kullanılan Ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, No:9, Özyurt Matbaacılık, Ankara, 9:70-74.
  • 23. Sezen, B. ve Bedel, A., (2016). Müzakere ve Arabuluculuk Eğitiminin Ergenlerin Kişiler Arasi Problem Çözme Yaklaşimlarina Ve Öfkelerine Etkisinin Incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 40(182):63-75.
  • 24. Siyez, D.M. ve Tan, D., (2014). Lise Öğrencilerinin Öfke Kontrolü ve Iletişim Becerilerinde Çözüm Odaklı Psiko-Eğitim Programının Etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2014, 5(41):11-22.
  • 25. Şahin, F.Y., (2017). Grupla İletişim Becerileri Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri Düzeylerine Etkisi. Erkan S, Kaya A (Ed.) Deneysel Olarak Sınanmış Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları II (5. Baskı), Ankara, Pegem Akademi.
  • 26. Şekerci, G.Y., Terzi, H., Kitiş, Y. ve Okuyan, B.C., (2017). Sekizinci Sınıf Öğrencilerine Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Göre Uygulanan Öfke Kontrol Programının Etkinliği. DEUHFED, 10(4):201-207.
  • 27. Yavuzer, H., (2005). Gençleri Anlamak. İkinci Basım, Remzi Kitabevi, Ankara.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rabia Keçialan

Ayşe Ferda Ocakçı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Keçialan, R., & Ocakçı, A. F. (2018). ERGENLERE YAPILAN SOSYAL BECERİ EĞİTİMİNİN İLETİŞİM VE ÖFKE KONTROLÜNE ETKİSİ. Medical Sciences, 13(3), 58-65.
AMA Keçialan R, Ocakçı AF. ERGENLERE YAPILAN SOSYAL BECERİ EĞİTİMİNİN İLETİŞİM VE ÖFKE KONTROLÜNE ETKİSİ. Medical Sciences. Temmuz 2018;13(3):58-65.
Chicago Keçialan, Rabia, ve Ayşe Ferda Ocakçı. “ERGENLERE YAPILAN SOSYAL BECERİ EĞİTİMİNİN İLETİŞİM VE ÖFKE KONTROLÜNE ETKİSİ”. Medical Sciences 13, sy. 3 (Temmuz 2018): 58-65.
EndNote Keçialan R, Ocakçı AF (01 Temmuz 2018) ERGENLERE YAPILAN SOSYAL BECERİ EĞİTİMİNİN İLETİŞİM VE ÖFKE KONTROLÜNE ETKİSİ. Medical Sciences 13 3 58–65.
IEEE R. Keçialan ve A. F. Ocakçı, “ERGENLERE YAPILAN SOSYAL BECERİ EĞİTİMİNİN İLETİŞİM VE ÖFKE KONTROLÜNE ETKİSİ”, Medical Sciences, c. 13, sy. 3, ss. 58–65, 2018.
ISNAD Keçialan, Rabia - Ocakçı, Ayşe Ferda. “ERGENLERE YAPILAN SOSYAL BECERİ EĞİTİMİNİN İLETİŞİM VE ÖFKE KONTROLÜNE ETKİSİ”. Medical Sciences 13/3 (Temmuz 2018), 58-65.
JAMA Keçialan R, Ocakçı AF. ERGENLERE YAPILAN SOSYAL BECERİ EĞİTİMİNİN İLETİŞİM VE ÖFKE KONTROLÜNE ETKİSİ. Medical Sciences. 2018;13:58–65.
MLA Keçialan, Rabia ve Ayşe Ferda Ocakçı. “ERGENLERE YAPILAN SOSYAL BECERİ EĞİTİMİNİN İLETİŞİM VE ÖFKE KONTROLÜNE ETKİSİ”. Medical Sciences, c. 13, sy. 3, 2018, ss. 58-65.
Vancouver Keçialan R, Ocakçı AF. ERGENLERE YAPILAN SOSYAL BECERİ EĞİTİMİNİN İLETİŞİM VE ÖFKE KONTROLÜNE ETKİSİ. Medical Sciences. 2018;13(3):58-65.