Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SÜRAT VE HIZ NİCELİKLERİNİN ÖSS MATEMATİK SORULARINDA KULLANILAN ANLAMLARININ TARTIŞILMASI

Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 3, 25 - 30, 06.07.2017

Öz

Çalışmanın amacı, sürat ve hızın farklı nicelikler olduğunu belirtmek ve
ÖSS matematik sorularında o nicelikler için kullanılan anlamlarını
tartışmaktır. Araştırmanın verilerine, yayınlanmış kitap ve bilimsel makale
gibi dokümanların incelenmesiyle ulaşılmıştır. Çalışma için hareket
problemleriyle ilgili ÖSS matematik soruları dâhil olmak üzere incelenen
dokümanlarda ortalama hız, ani hız ayrımı yapılmadan her ikisinin ve ortalama
süratin yerine genelde hızın kullanıldığı söylenebilir. Genelde sorularda
sayısal değerlerin, yani verilerin hız için verildiği ancak problemlerin çözümlerinde
ortalama sürate ait gibi düşünülerek işlemlerin yapıldığı görülmektedir.
Belirlenen çelişkili durum hareket problemleriyle ilgili ÖSS matematik sorularının
ve çözümlerinin genelinde bulunmaktadır. Sürat ve hızın farklı nicelikler olduklarının
bilinmesi bir yana adeta eş anlamlı iki sözcük gibi algılandıkları ve o şekilde
kullanıldıkları anlaşılmaktadır. Çalışmada sürat ve hız niceliklerine dair
açıklamalara göre hareket problemleriyle ilgili ÖSS matematik sorularını hatalı
hazırlayan ve çözen matematikçilerin sürat ve hız niceliklerini yeterince bilmedikleri
çıkarsaması yapılabilir. ÖSYM'nin, disiplinler arası işbirliği eksikliğini
giderebildiği takdirde tartışılan hatalı soruların hazırlanmasını ve sorulmasını
engelleyebileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • 1. Halliday, D., Resnick, R., and Walker, J., (2014). Fiziğin Temelleri-1 Dokuzuncu Baskıdan Çeviri (Çev.: Bülent Akınoğlu ve Murat Alev). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • 2. Serway, R.A. and Beichner, R.J., (2010). Fen ve Mühendislik İçin Fizik-1, Beşinci Baskıdan Çeviri (Çev. Ed.: Kemal Çolakoğlu). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • 3. Gümüş, O., (2013). Konularına Göre Düzenlenmiş Son 48 Yılın Matematik Soruları ve Çözümleri. Ankara: A Yayınları Matbaacılık Dağıtım San. Tic. Ltd. Şti.
  • 4. Young, H.D. and Freedman, R.A., (2009). Sears and Zemansk’s University Physics with Modern Physics,12th Edition (Çev. ed.:Hilmi Ünlü). İstanbul: Pearson Education Yayıncılık Ltd. Şti.
  • 5. Yıldız, A., (2016). A Discussion on Velocity–Speed and Their Instruction. International Physics Conference at the Anatolian Peak (IPCAP 2016), IOP Publishing, Journal of Physics: Conference Series 707 (2016)012040. http://dx.doi.org/10.1088/1742-6596/707/1/012040.
  • 6. Mazur, E., (2015). Principles & Pratice Physics-1, 1th Edition (Çev. Ed.: Abdullah Verçin ve Ali Ulvi Yılmazer). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğit. Danış. Tic. Ltd. Şti.
  • 7. Yıldız, A., (2014) Öğretmen Adaylarının “c=3.108m/s” Sabitiyle İlgili Görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 28 Autumn II, 28, 13-21. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2474.
  • 8. Yıldız, A., Büyükkasap, E. ve Günel, M., (2011). Öğretmen Adaylarının Dairesel Hareketi Anlama Düzeyleri. Journal of Qafqaz University: Philology and Pedagogy, 32, 97-103.
  • 9. Gunstone, R. and Watts, M., (1985). Force and Motion. In R. Driver, E. Guesene and A. Tiberghien (eds), Children’s ideas in Science. Milton Keynes, Philadelphia: Open UniversityPress.
  • 10. Arons, A.B., (1990). A Guide to Inroductory Physics Teaching. John Wiley, New York.
  • 11. Borghi, L., De Ambrosis, A., and Massara, C.I., (1993). Understanding average speed: a study on students aged 11 to 12 years. Physics Education. 28, 33-38.
  • 12. Merriam, S.B., (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Çev. Ed.: S. Turan) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • 13. Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 3, 25 - 30, 06.07.2017

Öz

Kaynakça

  • 1. Halliday, D., Resnick, R., and Walker, J., (2014). Fiziğin Temelleri-1 Dokuzuncu Baskıdan Çeviri (Çev.: Bülent Akınoğlu ve Murat Alev). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • 2. Serway, R.A. and Beichner, R.J., (2010). Fen ve Mühendislik İçin Fizik-1, Beşinci Baskıdan Çeviri (Çev. Ed.: Kemal Çolakoğlu). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • 3. Gümüş, O., (2013). Konularına Göre Düzenlenmiş Son 48 Yılın Matematik Soruları ve Çözümleri. Ankara: A Yayınları Matbaacılık Dağıtım San. Tic. Ltd. Şti.
  • 4. Young, H.D. and Freedman, R.A., (2009). Sears and Zemansk’s University Physics with Modern Physics,12th Edition (Çev. ed.:Hilmi Ünlü). İstanbul: Pearson Education Yayıncılık Ltd. Şti.
  • 5. Yıldız, A., (2016). A Discussion on Velocity–Speed and Their Instruction. International Physics Conference at the Anatolian Peak (IPCAP 2016), IOP Publishing, Journal of Physics: Conference Series 707 (2016)012040. http://dx.doi.org/10.1088/1742-6596/707/1/012040.
  • 6. Mazur, E., (2015). Principles & Pratice Physics-1, 1th Edition (Çev. Ed.: Abdullah Verçin ve Ali Ulvi Yılmazer). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğit. Danış. Tic. Ltd. Şti.
  • 7. Yıldız, A., (2014) Öğretmen Adaylarının “c=3.108m/s” Sabitiyle İlgili Görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 28 Autumn II, 28, 13-21. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2474.
  • 8. Yıldız, A., Büyükkasap, E. ve Günel, M., (2011). Öğretmen Adaylarının Dairesel Hareketi Anlama Düzeyleri. Journal of Qafqaz University: Philology and Pedagogy, 32, 97-103.
  • 9. Gunstone, R. and Watts, M., (1985). Force and Motion. In R. Driver, E. Guesene and A. Tiberghien (eds), Children’s ideas in Science. Milton Keynes, Philadelphia: Open UniversityPress.
  • 10. Arons, A.B., (1990). A Guide to Inroductory Physics Teaching. John Wiley, New York.
  • 11. Borghi, L., De Ambrosis, A., and Massara, C.I., (1993). Understanding average speed: a study on students aged 11 to 12 years. Physics Education. 28, 33-38.
  • 12. Merriam, S.B., (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Çev. Ed.: S. Turan) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • 13. Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Yıldız

Yayımlanma Tarihi 6 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldız, A. (2017). SÜRAT VE HIZ NİCELİKLERİNİN ÖSS MATEMATİK SORULARINDA KULLANILAN ANLAMLARININ TARTIŞILMASI. Qualitative Studies, 12(3), 25-30.
AMA Yıldız A. SÜRAT VE HIZ NİCELİKLERİNİN ÖSS MATEMATİK SORULARINDA KULLANILAN ANLAMLARININ TARTIŞILMASI. Qualitative Studies. Temmuz 2017;12(3):25-30.
Chicago Yıldız, Ali. “SÜRAT VE HIZ NİCELİKLERİNİN ÖSS MATEMATİK SORULARINDA KULLANILAN ANLAMLARININ TARTIŞILMASI”. Qualitative Studies 12, sy. 3 (Temmuz 2017): 25-30.
EndNote Yıldız A (01 Temmuz 2017) SÜRAT VE HIZ NİCELİKLERİNİN ÖSS MATEMATİK SORULARINDA KULLANILAN ANLAMLARININ TARTIŞILMASI. Qualitative Studies 12 3 25–30.
IEEE A. Yıldız, “SÜRAT VE HIZ NİCELİKLERİNİN ÖSS MATEMATİK SORULARINDA KULLANILAN ANLAMLARININ TARTIŞILMASI”, Qualitative Studies, c. 12, sy. 3, ss. 25–30, 2017.
ISNAD Yıldız, Ali. “SÜRAT VE HIZ NİCELİKLERİNİN ÖSS MATEMATİK SORULARINDA KULLANILAN ANLAMLARININ TARTIŞILMASI”. Qualitative Studies 12/3 (Temmuz 2017), 25-30.
JAMA Yıldız A. SÜRAT VE HIZ NİCELİKLERİNİN ÖSS MATEMATİK SORULARINDA KULLANILAN ANLAMLARININ TARTIŞILMASI. Qualitative Studies. 2017;12:25–30.
MLA Yıldız, Ali. “SÜRAT VE HIZ NİCELİKLERİNİN ÖSS MATEMATİK SORULARINDA KULLANILAN ANLAMLARININ TARTIŞILMASI”. Qualitative Studies, c. 12, sy. 3, 2017, ss. 25-30.
Vancouver Yıldız A. SÜRAT VE HIZ NİCELİKLERİNİN ÖSS MATEMATİK SORULARINDA KULLANILAN ANLAMLARININ TARTIŞILMASI. Qualitative Studies. 2017;12(3):25-30.