ÜNİVERSİTELER ARASI 2.LİG HENTBOL MÜSABAKALARINA KATILAN TAKIMLARIN OTOMATİK DÜŞÜNCE PUANLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI
Yıl 2019,
Cilt: 14 Sayı: 1, 1 - 11, 31.01.2019
Zeynep Filiz Dinç
,
Kamil Dikici
,
İlknur Özdemir
Öz
Çalışma, 2017-2018 sezonunda Türkiye Üniversite
Sporları 2. Lig Hentbol müsabakalarına katılan hentbolcuların otomatik
düşünce puanlarının çeşitli değişkenlere göre (takım başarısı, cinsiyet)
karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Çalışma, betimsel tarama yönteminin kullanıldığı nicel bir çalışmadır. Araştırma
grubunu 189 öğrenci oluşturmaktadır. Bireylerin kendine yönelik olumsuz
değerlendirmelerinin sıklığını ölçmek amacıyla Otomatik Düşünce Ölçeği (ODÖ)
kullanılmıştır. İstatistiksel analizde; ikili karşılaştırmalarda Mann-Whitney U
testi, ikiden fazla bağımsız grubun karşılaştırılmasında Kruskal Wallis testi
kullanılmıştır. Takımların kendi
grupları içinde yapılan karşılaştırmada kadınlarda grup sonuncusu Batman ve
erkeklerde B grubu 1. si Dicle Üniversitesi takımının otomatik düşünce puanları
gruplarında bulunan diğer üniversite takımlarından istatistiksel olarak anlamlı
şekilde yüksek bulunurken; cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Gruplarında başarılı olan hentbol takımlarının otomatik
düşünce puanlarının yüksek çıkması göz önüne alındığında, müsabakalara
hazırlanırken spor psikologlarından destek alınmasının uygun olacağı
düşünülmektedir.
Kaynakça
- 1. Beck, A., (2005). The Current State of Cognitive Therapy: A 40-Year Retrospective. Arch Gen Psychatry, 62, 953-957.
- 2. Beck, A., Rush, A., Shaw, B., and Emery, G., (1979). Cognitive Therapy of Depression. New York: The Guilford Press.
- 3. Beck, J., (2001/1995). Bilişsel Terapi Temel İlkeler ve Ötesi (Cognitive Therapies and Beyond). (N. Şahin, Çev.) Türk Psikologlar Derneği Yayını.
- 4. Cox, R., (1998). Sport Psychology: Concept and Applications (Cilt 4th Ed). Boston: McGraw-Hill.
- 5. Çepikkurt, F., (2011). Mükemmeliyetçilik ve Başarı Hedeflerinin Hentbolcuların Müsabaka Öncesi Yaşadıkları Durumluk Kaygıyı Belirlemedeki Rolü. Adana: Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- 6. Erdoğan, N., Zekioğlu, A. ve Dorak, F., (2014). Hentbol antrenörlerine göre sporcuların performansını psikolojik yönden etkileyen faktörler nelerdir? Nitel çalışma. International Journal of Science, Culture and Sport, Özel(1), 194-207.
- 7. Gökçakan, Z. ve Gökçakan, N., (2005). Depresyonda Bilişsel Terapi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 91-101.
- 8. Güçlü, M. ve Yentür, J., (2008). Milli Takım Düzeyindeki Elit Bayan Sporcuların Kişisel ve Sosyal Uyum Düzeyleri ile Bedenlerini Algılama Düzeylerinin Karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, VI(4), 183-192.
- 9. Gültekin, M., (2013). Eleştirel Düşünme Becerilerini Geliştirme Programının Lise Öğrencilerinin Otomatik Düşünceleri Üzerindeki Etkisi. Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- 10. Haaga, D., Dyck, M., and Donald, E., (1991). Empirical status of cognitive theory of depression. Psychological Bulletin, 110(2), 215-236.
- 11. İnce, G., Gürbüz, T. ve Dikici, K., (2010). Üniversiteler Hentbol B Kategorisindeki Takımların Mevkilerine ve Demografik Özelliklerine Göre Problem Çözme Becerilerinin Karşılaştırılması. 188, 282-295.
- 12. Kara, H., (2012). Yöneticilerde Durumluk Kaygısının Otomatik Düşünceler Üzerindeki Etkisinin incelenmesi. Social Sciences, 7(4), 244-258.
- 13. Karahan, T., Sardoğan, M., Özkamaklı, E. ve Menteş, Ö., (2006). Lise Öğrencilerinde Sosyal Yetkinlik Beklentisi ve Otomatik Düşüncelerin Yaşanılan Sosyal Birim ve Cinsiyet Açısından İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 35-44.
- 14. Kent, L. and Shapiro, P., (2009). Depression and related psychological factors in heart disease. Harv Rev Psychiatry, 17(6), 377-388.
- 15. Kopala-Sibley, D. and Santor, D., (2009). The Mediating Role of Automatic Thoughts in the Personality–Event–Affect Relationship. Cognitive Behaviour Therapy, 38(3), 153-161.
- 16. Koruklu, N., Altıok, H. ve Oktaylar, H., (2006). Sınav kaygısı ile baş çıkma programının sınav kaygısına yönelik deneysel bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 5-11.
- 17. Leahy, R., (2004). Bilişsel Terapi ve Uygulamaları. (H. Hacak, M. Macit, & F. Özpilavcı, Çev.) İstanbul: Litera Yayıncılık.
- 18. Nacar, E., İmamoğlu, O., Karahüseyinoğlu, M. ve Açak, M., (2011). Hentbolcuların Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Degişkenler Açısından Araştırılması. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1-12.
- 19. Odacı, H., (2007). Submissive Behaviors and Automatic Negative Thoughts among Adolescent Boys and Girls: A Study with a Turkish sample. (tarih yok). Social Behavior And Personality, 1021- 1026.
- 20. Oruç, T., (2013). Üniversite Öğrencilerinde Psikososyal Değişkenlere Göre Yalnızlık İle Otomatik Düşünceler İlişkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- 21. Savaşır, I. ve Şahin, N., (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
- 22. Şahin, N. and Şahin, N., (1992). Reliability and Validity of the Automatic Thoughts Questionnaire. J Clin Psychology, 48(3), 334-340.
- 23. Şirin, H. ve Izgar, H., (2013). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Olumsuz Otomatik Düşünceleri Arasındaki İlişki. İlköğretim Online, 12(1), 254-266.
- 24. Tepeköylü, Ö., Soytürk, M. ve Çamlıyer, H., (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerisi Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 115-124.
- 25. Topal, M., (2011). Üniversite Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Stilleri ile Pozitif ve Negatif Duygu Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
- 26. Tümkaya, S., Çelik, M. ve Aybek, B., (2011). Lise Öğrencilerinde Boyun Eğici Davranışlar, Otomatik Düşünceler, Uyumsuzluk ve Yaşam Doyumunun İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 77-94.
- 27. Türkçapar, M., (2007). Bilişsel Terapi Temel İlkeler ve Uygulama. Ankara: HYB Yayıncılık.
- 28. Willis, J. and Campell, L., (1992). Exercise Psychology. Champaign, IL: Human Kinetics.
- 29. Yanardağ, M., (2017). Üniversite Öğrencilerinde Pozitif/Negatif Duygu ve Sosyal Desteğin İncelenmesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 278-294.
- 30. Yavuzer, Y. ve Karataş, Z., (2012). Ergenlerde Otomatik Düşünceler ile Fiziksel Saldırganlık Arasındaki İlişkide Öfkenin Aracı Rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 23, 1-7.
Yıl 2019,
Cilt: 14 Sayı: 1, 1 - 11, 31.01.2019
Zeynep Filiz Dinç
,
Kamil Dikici
,
İlknur Özdemir
Kaynakça
- 1. Beck, A., (2005). The Current State of Cognitive Therapy: A 40-Year Retrospective. Arch Gen Psychatry, 62, 953-957.
- 2. Beck, A., Rush, A., Shaw, B., and Emery, G., (1979). Cognitive Therapy of Depression. New York: The Guilford Press.
- 3. Beck, J., (2001/1995). Bilişsel Terapi Temel İlkeler ve Ötesi (Cognitive Therapies and Beyond). (N. Şahin, Çev.) Türk Psikologlar Derneği Yayını.
- 4. Cox, R., (1998). Sport Psychology: Concept and Applications (Cilt 4th Ed). Boston: McGraw-Hill.
- 5. Çepikkurt, F., (2011). Mükemmeliyetçilik ve Başarı Hedeflerinin Hentbolcuların Müsabaka Öncesi Yaşadıkları Durumluk Kaygıyı Belirlemedeki Rolü. Adana: Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- 6. Erdoğan, N., Zekioğlu, A. ve Dorak, F., (2014). Hentbol antrenörlerine göre sporcuların performansını psikolojik yönden etkileyen faktörler nelerdir? Nitel çalışma. International Journal of Science, Culture and Sport, Özel(1), 194-207.
- 7. Gökçakan, Z. ve Gökçakan, N., (2005). Depresyonda Bilişsel Terapi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 91-101.
- 8. Güçlü, M. ve Yentür, J., (2008). Milli Takım Düzeyindeki Elit Bayan Sporcuların Kişisel ve Sosyal Uyum Düzeyleri ile Bedenlerini Algılama Düzeylerinin Karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, VI(4), 183-192.
- 9. Gültekin, M., (2013). Eleştirel Düşünme Becerilerini Geliştirme Programının Lise Öğrencilerinin Otomatik Düşünceleri Üzerindeki Etkisi. Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- 10. Haaga, D., Dyck, M., and Donald, E., (1991). Empirical status of cognitive theory of depression. Psychological Bulletin, 110(2), 215-236.
- 11. İnce, G., Gürbüz, T. ve Dikici, K., (2010). Üniversiteler Hentbol B Kategorisindeki Takımların Mevkilerine ve Demografik Özelliklerine Göre Problem Çözme Becerilerinin Karşılaştırılması. 188, 282-295.
- 12. Kara, H., (2012). Yöneticilerde Durumluk Kaygısının Otomatik Düşünceler Üzerindeki Etkisinin incelenmesi. Social Sciences, 7(4), 244-258.
- 13. Karahan, T., Sardoğan, M., Özkamaklı, E. ve Menteş, Ö., (2006). Lise Öğrencilerinde Sosyal Yetkinlik Beklentisi ve Otomatik Düşüncelerin Yaşanılan Sosyal Birim ve Cinsiyet Açısından İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 35-44.
- 14. Kent, L. and Shapiro, P., (2009). Depression and related psychological factors in heart disease. Harv Rev Psychiatry, 17(6), 377-388.
- 15. Kopala-Sibley, D. and Santor, D., (2009). The Mediating Role of Automatic Thoughts in the Personality–Event–Affect Relationship. Cognitive Behaviour Therapy, 38(3), 153-161.
- 16. Koruklu, N., Altıok, H. ve Oktaylar, H., (2006). Sınav kaygısı ile baş çıkma programının sınav kaygısına yönelik deneysel bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 5-11.
- 17. Leahy, R., (2004). Bilişsel Terapi ve Uygulamaları. (H. Hacak, M. Macit, & F. Özpilavcı, Çev.) İstanbul: Litera Yayıncılık.
- 18. Nacar, E., İmamoğlu, O., Karahüseyinoğlu, M. ve Açak, M., (2011). Hentbolcuların Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Degişkenler Açısından Araştırılması. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1-12.
- 19. Odacı, H., (2007). Submissive Behaviors and Automatic Negative Thoughts among Adolescent Boys and Girls: A Study with a Turkish sample. (tarih yok). Social Behavior And Personality, 1021- 1026.
- 20. Oruç, T., (2013). Üniversite Öğrencilerinde Psikososyal Değişkenlere Göre Yalnızlık İle Otomatik Düşünceler İlişkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- 21. Savaşır, I. ve Şahin, N., (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
- 22. Şahin, N. and Şahin, N., (1992). Reliability and Validity of the Automatic Thoughts Questionnaire. J Clin Psychology, 48(3), 334-340.
- 23. Şirin, H. ve Izgar, H., (2013). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Olumsuz Otomatik Düşünceleri Arasındaki İlişki. İlköğretim Online, 12(1), 254-266.
- 24. Tepeköylü, Ö., Soytürk, M. ve Çamlıyer, H., (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerisi Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 115-124.
- 25. Topal, M., (2011). Üniversite Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Stilleri ile Pozitif ve Negatif Duygu Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
- 26. Tümkaya, S., Çelik, M. ve Aybek, B., (2011). Lise Öğrencilerinde Boyun Eğici Davranışlar, Otomatik Düşünceler, Uyumsuzluk ve Yaşam Doyumunun İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 77-94.
- 27. Türkçapar, M., (2007). Bilişsel Terapi Temel İlkeler ve Uygulama. Ankara: HYB Yayıncılık.
- 28. Willis, J. and Campell, L., (1992). Exercise Psychology. Champaign, IL: Human Kinetics.
- 29. Yanardağ, M., (2017). Üniversite Öğrencilerinde Pozitif/Negatif Duygu ve Sosyal Desteğin İncelenmesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 278-294.
- 30. Yavuzer, Y. ve Karataş, Z., (2012). Ergenlerde Otomatik Düşünceler ile Fiziksel Saldırganlık Arasındaki İlişkide Öfkenin Aracı Rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 23, 1-7.