BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 4, 100 - 109, 09.10.2014

Öz

Turkey has started to disappear in one of the decorative techniques of jewelry processing at the savate is. Tech gives its name to the traditional technique of savate raw materials to semi-finished until the last process step due to the difficulty of this raw material resembling savate easy to use instead of plastic or glass has led to the use of raw materials derived. With the use of these materials fall of visual quality, the changes in society, appreciation has reduced the interest in this product. In this study, the popularity even if it lost the jewelry's traditional ornamentation techniques have become one savate processing of the past to the present situation examined, Savate raw materials, manufactured raw materials produced four pieces of silver jewelry workshop on the application modeled by the art of the introduction and application areas to increase the angle is important.

Kaynakça

  • • A.H.E.M.M.-Alpu Halk Eğitimi Merkezi Müdürlüğü-(12.01.2009). ‘Gümüş El Sanatlarından Savat’ http://alpuhem.meb.k12.tr. (03.03.2009 tarihinde alınmıştır).
  • • Barışta, H.Ö., (2005). Türkiye Cumhuriyeti Dönemi Halk Plastik Sanatlar. Ankara: Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • • Bingöl, F.R.I., (1999). Anadolu Medeniyetleri Müzesi Antik Takılar. Ankara: Dönmez Ofset.
  • • Bodur, F., (1987). Türk Maden Sanatı. Türk Kültür Hizmet Vakfı Yayınları. İstanbul.
  • • Brepohl, E., (2001). The Theory and Practice of Goldsmithing. 318 Bath Rd Brunswick, Maine USA: Brynmorgen Press.
  • • Erdem, E., (2014). Telkari. Aile Dostu Dergisi. Sayı:97,ss.83.
  • • Erginsoy, Ü., (1978). İslam Maden Sanatının Gelişimi. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • • Erginsoy, Ü., (1993). Türk Maden Sanatı, Başlangıçtan Bugüne Türk Sanatı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • • Günyol, Z., (12.01.2009). Gümüşe Çekilen Sürme:Savat.www.frmpaylas. com/osmanly-kueltuer-ve-medeniyet.(03.03.2009 tarihinde alınmıştır.
  • • http://www.silkroadtribal.com/Carnelian-Niello-Ring(10 Mart 2013 tarihinde alınmıştır).
  • • Kayaoğlu, İ.G., (1985). Bakırcılık. IV.Ulusal El Sanatları Sempozyumu Bildirileri. İzmir:Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.Bildiri Kitabı, ss:187-188.
  • • Köroğlu, G., (2004). Anadolu Uygarlıklarında Takı. İstanbul: Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları.
  • • Kuşoğlu, M.Z., (1999). Savat. Turkıs Airlines Dergisi: Sayı.88, ss.140.
  • • Kuşoğlu, M.Z., (1994). Dünkü Sanatımız Kültürümüz. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • • Kuşoğlu, M.Z., (2006). Kuyumculuk ve Maden Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • • Önder, M., (1995). Antika ve Eski Eserler Kılavuzu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • • Özdemir, M. ve Dudaş, N., (2013). Eskişehir İli Alpu İlçesinde Savat Gümüş İşleme Sanatı. Akademik Bakış Dergisi. Sayı:37,Temmuz-Ağustos 2013.ss.6.
  • • Pınarbaşı, G., (2008). Van da Gümüş Savat İşlemeciliği Gelişiyor. www.haberler.com /van-da-gumus-savat-islemeciligi-gelisiyor-haberi.(03.03.2009 tarihinde alınmıştır).
  • • Sanayi ve Ticaret Bakanlığı.,(1989). Türk El Sanatlarını Araştırma Raporu. Ankara: Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Yayınları.
  • • Savaşcın, Y. ve Türe, A., (1987). Anadolu Takıları, Tarihsel Teknolojik Gelişim. Antika Dergisi. Sayı:21.ss.57.
  • • Sular, G., (1998). Mardin İli Midyat İlçesi Telkari Gümüş İşçiliği Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Şekerci, H., (2009). Kuyumculuk Eğitiminde Uygulatılan Savat Tekniğinde Kullanılan Savat Malzemesinde Yeni Değerler Üzerine Araştırma. I. Uluslararası 5.Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları. Bildiri Kitabı, ss:1335-1336.
  • • Tansuğ, S., (1985). Hamam Tasları. Antika Dergisi. Sayı:10.ss:38.
  • • Türe, A. ve Savaşcın, M.Y., (2000). Kuyumculuğun Doğuşu. İstanbul:Goldaş Yayınları.
  • • Van Valiliği., (2006). Savatlı Gümüş İşlemeciliği. Dünyada Van Dergisi. Sayı: İlkbahar. ss.95.
  • • Züber, H., (1974). Türk Süsleme Sanatı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.

KUYUMCULUKTA SAVAT TEKNİĞİ VE SAVATLI TAKI UYGULAMALARI

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 4, 100 - 109, 09.10.2014

Öz

Türkiye’de yok olmaya başlamış kuyumculuğa ait süsleme tekniklerinde biriside savat işlemeciliğidir. Tekniğe adını veren savat hammaddesinin geleneksel teknikle yarı mamul aşamasına gelinceye kadarki geçen işlemlerin zorluğu sebebiyle bu hammadde yerine savatı andıran kullanımı kolay plastik veya cam türevli hammaddelerin kullanılmasına neden olmuştur. Bu malzemelerin kullanılması ile görsel kalitenin düşmesi, toplum beğenilerinde yaşanan değişim bu ürünlere olan ilgiyi azaltmıştır. Bu çalışmada popülaritesini kaybetse bile kuyumculuğun geleneksel süsleme tekniklerinden biri haline gelmiş savat işlemeciliğinin geçmişten günümüze durumu incelenerek, savat hammaddesi üretilmiş, üretilen hammadde 4 adet gümüş takı üzerine atölyede uygulama yapılmıştır.Çalışma sanatın tanıtımının ve uygulama alanın arttırılması açısında önemlidir. 

Kaynakça

  • • A.H.E.M.M.-Alpu Halk Eğitimi Merkezi Müdürlüğü-(12.01.2009). ‘Gümüş El Sanatlarından Savat’ http://alpuhem.meb.k12.tr. (03.03.2009 tarihinde alınmıştır).
  • • Barışta, H.Ö., (2005). Türkiye Cumhuriyeti Dönemi Halk Plastik Sanatlar. Ankara: Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • • Bingöl, F.R.I., (1999). Anadolu Medeniyetleri Müzesi Antik Takılar. Ankara: Dönmez Ofset.
  • • Bodur, F., (1987). Türk Maden Sanatı. Türk Kültür Hizmet Vakfı Yayınları. İstanbul.
  • • Brepohl, E., (2001). The Theory and Practice of Goldsmithing. 318 Bath Rd Brunswick, Maine USA: Brynmorgen Press.
  • • Erdem, E., (2014). Telkari. Aile Dostu Dergisi. Sayı:97,ss.83.
  • • Erginsoy, Ü., (1978). İslam Maden Sanatının Gelişimi. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • • Erginsoy, Ü., (1993). Türk Maden Sanatı, Başlangıçtan Bugüne Türk Sanatı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • • Günyol, Z., (12.01.2009). Gümüşe Çekilen Sürme:Savat.www.frmpaylas. com/osmanly-kueltuer-ve-medeniyet.(03.03.2009 tarihinde alınmıştır.
  • • http://www.silkroadtribal.com/Carnelian-Niello-Ring(10 Mart 2013 tarihinde alınmıştır).
  • • Kayaoğlu, İ.G., (1985). Bakırcılık. IV.Ulusal El Sanatları Sempozyumu Bildirileri. İzmir:Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.Bildiri Kitabı, ss:187-188.
  • • Köroğlu, G., (2004). Anadolu Uygarlıklarında Takı. İstanbul: Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları.
  • • Kuşoğlu, M.Z., (1999). Savat. Turkıs Airlines Dergisi: Sayı.88, ss.140.
  • • Kuşoğlu, M.Z., (1994). Dünkü Sanatımız Kültürümüz. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • • Kuşoğlu, M.Z., (2006). Kuyumculuk ve Maden Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • • Önder, M., (1995). Antika ve Eski Eserler Kılavuzu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • • Özdemir, M. ve Dudaş, N., (2013). Eskişehir İli Alpu İlçesinde Savat Gümüş İşleme Sanatı. Akademik Bakış Dergisi. Sayı:37,Temmuz-Ağustos 2013.ss.6.
  • • Pınarbaşı, G., (2008). Van da Gümüş Savat İşlemeciliği Gelişiyor. www.haberler.com /van-da-gumus-savat-islemeciligi-gelisiyor-haberi.(03.03.2009 tarihinde alınmıştır).
  • • Sanayi ve Ticaret Bakanlığı.,(1989). Türk El Sanatlarını Araştırma Raporu. Ankara: Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Yayınları.
  • • Savaşcın, Y. ve Türe, A., (1987). Anadolu Takıları, Tarihsel Teknolojik Gelişim. Antika Dergisi. Sayı:21.ss.57.
  • • Sular, G., (1998). Mardin İli Midyat İlçesi Telkari Gümüş İşçiliği Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Şekerci, H., (2009). Kuyumculuk Eğitiminde Uygulatılan Savat Tekniğinde Kullanılan Savat Malzemesinde Yeni Değerler Üzerine Araştırma. I. Uluslararası 5.Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları. Bildiri Kitabı, ss:1335-1336.
  • • Tansuğ, S., (1985). Hamam Tasları. Antika Dergisi. Sayı:10.ss:38.
  • • Türe, A. ve Savaşcın, M.Y., (2000). Kuyumculuğun Doğuşu. İstanbul:Goldaş Yayınları.
  • • Van Valiliği., (2006). Savatlı Gümüş İşlemeciliği. Dünyada Van Dergisi. Sayı: İlkbahar. ss.95.
  • • Züber, H., (1974). Türk Süsleme Sanatı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Kuyumculuk ve Takı Tasarımı
Yazarlar

Haldun Şekerci

Yayımlanma Tarihi 9 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Şekerci, H. (2014). KUYUMCULUKTA SAVAT TEKNİĞİ VE SAVATLI TAKI UYGULAMALARI. Vocational Education, 9(4), 100-109.
AMA Şekerci H. KUYUMCULUKTA SAVAT TEKNİĞİ VE SAVATLI TAKI UYGULAMALARI. Vocational Education. Ekim 2014;9(4):100-109.
Chicago Şekerci, Haldun. “KUYUMCULUKTA SAVAT TEKNİĞİ VE SAVATLI TAKI UYGULAMALARI”. Vocational Education 9, sy. 4 (Ekim 2014): 100-109.
EndNote Şekerci H (01 Ekim 2014) KUYUMCULUKTA SAVAT TEKNİĞİ VE SAVATLI TAKI UYGULAMALARI. Vocational Education 9 4 100–109.
IEEE H. Şekerci, “KUYUMCULUKTA SAVAT TEKNİĞİ VE SAVATLI TAKI UYGULAMALARI”, Vocational Education, c. 9, sy. 4, ss. 100–109, 2014.
ISNAD Şekerci, Haldun. “KUYUMCULUKTA SAVAT TEKNİĞİ VE SAVATLI TAKI UYGULAMALARI”. Vocational Education 9/4 (Ekim 2014), 100-109.
JAMA Şekerci H. KUYUMCULUKTA SAVAT TEKNİĞİ VE SAVATLI TAKI UYGULAMALARI. Vocational Education. 2014;9:100–109.
MLA Şekerci, Haldun. “KUYUMCULUKTA SAVAT TEKNİĞİ VE SAVATLI TAKI UYGULAMALARI”. Vocational Education, c. 9, sy. 4, 2014, ss. 100-9.
Vancouver Şekerci H. KUYUMCULUKTA SAVAT TEKNİĞİ VE SAVATLI TAKI UYGULAMALARI. Vocational Education. 2014;9(4):100-9.