Osmanlı sarayında, hanedan ve hanedan mensupları için hazırlanan resimli
kitaplar sadece edebi bir zevkin ya da lüks tüketim kültürünün birer aracı olmamıştır. Bu eserler aynı zamanda iktidar arenasındaki karmaşık himaye ilişkilerinin, bu
ilişkilerin kahramanları olan farklı hizip ve aktörlerin siyasi alandaki çekişmelerinin
bir aracı olarak kullanılmıştır. Bu makalede resimli bir elyazmasından yola çıkılarak
şu sorulara yanıt aranacaktır: Resimli elyazması hamiliği politik propagandanın aracı
olarak nasıl kullanılıyordu? Hamisinin siyasi iddia ve dertleri resimli bir elyazmasının
metnine ve tasvirlerinin ikonografisine ne şekilde yansıyordu? Bir başka söyleyişle,
erken modern Osmanlı saray çevresinde güç sembolleri görsel ve yazılı kültürde ne
şekilde görünür kılınıyordu? Daha genel bağlamda ise, Osmanlı eliti olmanın maddi
kültür boyutu nelerdi? Tüm bu sorulara cevap aramak için Sokulluzâde Hasan Paşa
için Bağdat valiliği sırasında hazırlanan musavver Câmi‘ü ’s-Siyer (TSMK, H. 1369 ve
H. 1230) adlı dünya tarihi kullanılacaktır. Bu örnekten yola çıkılarak Hasan Paşa’nın
gösterişli/gösterişçi davranışları ve bu davranışların siyasi iddiaları ile olan bağlantısı
irdelenecektir. Bu sorgulama Osmanlı elitinin kamusal imajını yaratırken kullandığı
araçların maddi kültür alanındaki yansımalarını anlamayı da kolaylaştıracaktır.
Câmi‘ü ’s-Siyer Hasan Paşa Bağdat Resimli elyazmaları Maddi kültür
Illustrated histories were never merely products of simple literal activities
at the Ottoman court. On the contrary, they functioned as political tools of the
courtiers who commissioned the production of manuscripts, such as the sultan or
viziers. The literary and visual images of the patrons appeared both in the texts and
images of the manuscripts. In this article, focusing on an example of an illustrated
history, I will examine the following questions: How was manuscript patronage used
as a tool to enhance the patron’s authority? What were the implications conveyed by
the text and illustrations of the manuscript? And, how were manuscripts related to
the political deeds of their patrons? In other words, I will discuss symbols of power
in the early modern Ottoman culture in terms of visual and literal culture. At this
point my example is an illustrated history prepared for Hasan Pasha the Sokulluzâde,
the celebrated Ottoman vizier in Ottoman Baghdad. The two-volume manuscript is
entitled Câmi‘ü’s-Siyer, literally “Collected Biographies” and housed at the Topkapı
Palace Library (H. 1369 and H. 1230). Taking an example of the Câmi‘ü’s-Siyer,
I will explore the relationship between Hasan Pasha’s ostentatious behaviors and
political agendas. This examination allow us to understand the tools of being an
Ottoman elite and its reflections in Ottoman material culture.
Câmi‘ü’s-Siyer Hasan Pasha Ottoman Baghdad Illustrated manuscripts Ottoman material culture.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |