Today, an organization is faced with a wide range
of publics in different areas and more likely be faced with a lot of different
issues to meet with success accordingly. Therefore, it is basic necessity for
an organization to establish and implement processes which identify these
issues in a proactive approach; analyze, evaluate and manage them with the
appropriate strategies. In
this direction the concept of issue management, both creating a mutually
beneficial environment among stakeholders with the institutions and aiming at
reconciling differences of opinion is discussed in this study. It is aimed that
issue management, a strategic function of public relations is investigated
through an international civil aviation
company in Turkey. The findings of the study is
considered both as a stimulating guide to the crises that are constantly taking
place in the aviation industry and is considered to contribute to the
managerial strategies related to the future of the industry. The data was
obtained from semi-structured interviews with the managers of a civil aviation
company and the data was evaluated using descriptive
analysis. As a result, it is considered as promising that the managers, working
as key positions in a leading company in civil aviation sector, have developed
the idea that each issues that cannot be managed can affect the corporate
reputation and financial outcomes negatively.
Kamuların,
özellikle de aktif kamuların kurum üzerindeki baskıları ve olası krizlerin
kurumsal sürdürülebilirliği tehlikeye soktuğu yeni küresel düzende geleneksel
yönetim anlayışı ile toplumsal onayın sağlanamayacağının anlaşılması üzerine
konu yönetimi, kurumsal yönetim içinde vazgeçilmez bir stratejik yönteme
dönüşmüştür. Bu doğrultuda bu çalışmada paydaşlarla kurum arasında karşılıklı
fayda ortamı yaratmayı ve görüş farklılıklarını uzlaştırmayı amaçlayan “konu
yönetimi” kavramı ele alınmış ve halkla ilişkilerin stratejik bir işlevi olan
konu yönetiminin Türkiye’deki bir havayolu şirketi üzerinden incelenmesi
amaçlanmıştır. Havacılık sektöründe sürekli olarak meydana gelen krizlere karşı
uyarıcı bir rehber niteliğinde olacağı ve sektörün geleceği ile ilgili yönetsel
stratejilere katkı sağlayacağı düşünülen araştırmanın verileri yöneticiler ile
yapılan yarı yapılandırılmış mülakatlardan elde edilmiş ve betimsel analiz
kullanılarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, Türkiye’de havacılık sektörünün
önde gelen bir işletmesinde önemli pozisyonlarda görev alan yöneticilerce
yönetilemeyen her bir konunun kurumsal itibarı ve finansal sonuçları
etkileyebileceği düşüncesinin gelişmiş olması umut verici olarak
değerlendirilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD