Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Issue Management As A Strategic Function Of Public Relations: The Analysis Of Issue Management In A Civil Aviation Company

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 3, 651 - 662, 27.11.2018

Öz



Today, an organization is faced with a wide range
of publics in different areas and more likely be faced with a lot of different
issues to meet with success accordingly. Therefore, it is basic necessity for
an organization to establish and implement processes which identify these
issues in a proactive approach; analyze, evaluate and manage them with the
appropriate strategies.
In
this direction the concept of issue management, both creating a mutually
beneficial environment among stakeholders with the institutions and aiming at
reconciling differences of opinion is discussed in this study. It is aimed that
issue management, a strategic function of public relations is investigated
through an
international civil aviation
company in Turkey. The findings of the study is
considered both as a stimulating guide to the crises that are constantly taking
place in the aviation industry and is considered to contribute to the
managerial strategies related to the future of the industry. T
he data was
obtained from semi-structured interviews with the managers of a civil aviation
company and the data was evaluated using descriptive
analysis. As a result, it is considered as promising that the managers, working
as key positions in a leading company in civil aviation sector, have developed
the idea that each issues that cannot be managed can affect the corporate
reputation and financial outcomes negatively.




Kaynakça

  • Ansoff, H. I. (1980). Strategic Issue Management. Strategic Management Journal. 1(2), 131-148.
  • Chase, W. H. (1984). Issue Management: Origins of the Future. Stamford: CT Issue Action Publications.
  • Coates, J. F. (1986). How You Can Plan, Organize & Manage for the Future. Lomond Publications.
  • Crable, R. E. ve Vibbert, S. L. (1985). Managing Issues and Influencing Public Policy. Public Relations Review. 11(2), 3-16.
  • Dalton, J. (2011). Reputation and Strategic Issue Management. Hiles, A. (Ed.). Reputation Management: Building and Protecting Your Company’s Profile in a Digital World içinde, (ss. 225-239). London: Bloomsbury Information Ltd,
  • Dutton, J. E. ve Ottensmeyer, E (1987). Strategic Issues Management Systems: Forms, Functions and Contexts. Academy of Management Review. 12(2), 355-365.
  • Grunig, J. E. ve Repper, F. C. (2005). Stratejik Yönetim, Kamular ve Gündemler. James E. G. (Ed.). Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik içinde (ss.131-172). İstanbul: Rota Yayınları.
  • Jaques, T. (2004). Issue Definition: The Neglected Foundation of Effective Issue Management. Journal of Public Affairs, An International Journal. 4(2), 191-200.
  • Jones, B. L. ve Chase W. H. (1979). Managing Public Issues. Public Relations Review. 5(2), 3-20.
  • Kipley, D. ve Lewis, A. (2009). The Scalability of H.Igor Ansoff’s Strategic Management Principles for Small and Medium Sized Firms. Macrothink Institute: Journal of Management Research.1(1).
  • Laufer, D. G. (2006). A Practical Process Guide to Issues Management. Washington DC: Public Affairs Council.
  • Moss, D., Vercic, D. ve Warnaby G. (2002). Perspectives on Public Relations. New York: Research Routledge Taylor ve Francis Group.Sever, N. S. ve İspir, N. B. (2012). İletişim Araştırmaları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, No.2676.
  • Steyn, B. (2011). Halkla İlişkiler Stratejist Rolü. Karakaya Şatır, Ç. (Ed.). Halkla İlişkilerden Stratejik Halkla İlişkilere içinde (ss.119-170). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Steyn, B. (2007). Contribution of Public Relations to Organizational Strategy Formulation. Toth, R.,L. (Ed.). The Future of Excellence in Public Relations and Communication Management: Challenges for the Next Generation içinde (ss.158-166). Mahwah, Nj: Lawrence Erlbaum.
  • Şatır Karakaya Ç., Erendağ Sümer, F. ve Gök Demir Z., (2015). Stratejik Halkla İlişkiler ve Uygulamaları. Nobel Yayıncılık. Ankara.
  • Tucker, A. ve Trumpfheller, B. (1993). Building an Issues Management System. Public Relations Journal. 49: 36-39.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Halkla İlişkilerin Stratejik Bir İşlevi Olarak Konu Yönetimi: Bir Havayolu Şirketinde Konu Yönetimi Analizi

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 3, 651 - 662, 27.11.2018

Öz

Kamuların,
özellikle de aktif kamuların kurum üzerindeki baskıları ve olası krizlerin
kurumsal sürdürülebilirliği tehlikeye soktuğu yeni küresel düzende geleneksel
yönetim anlayışı ile toplumsal onayın sağlanamayacağının anlaşılması üzerine
konu yönetimi, kurumsal yönetim içinde vazgeçilmez bir stratejik yönteme
dönüşmüştür. Bu doğrultuda bu çalışmada paydaşlarla kurum arasında karşılıklı
fayda ortamı yaratmayı ve görüş farklılıklarını uzlaştırmayı amaçlayan “konu
yönetimi” kavramı ele alınmış ve halkla ilişkilerin stratejik bir işlevi olan
konu yönetiminin Türkiye’deki bir havayolu şirketi üzerinden incelenmesi
amaçlanmıştır. Havacılık sektöründe sürekli olarak meydana gelen krizlere karşı
uyarıcı bir rehber niteliğinde olacağı ve sektörün geleceği ile ilgili yönetsel
stratejilere katkı sağlayacağı düşünülen araştırmanın verileri yöneticiler ile
yapılan yarı yapılandırılmış mülakatlardan elde edilmiş ve betimsel analiz
kullanılarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, Türkiye’de havacılık sektörünün
önde gelen bir işletmesinde önemli pozisyonlarda görev alan yöneticilerce
yönetilemeyen her bir konunun kurumsal itibarı ve finansal sonuçları
etkileyebileceği düşüncesinin gelişmiş olması umut verici olarak
değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Ansoff, H. I. (1980). Strategic Issue Management. Strategic Management Journal. 1(2), 131-148.
  • Chase, W. H. (1984). Issue Management: Origins of the Future. Stamford: CT Issue Action Publications.
  • Coates, J. F. (1986). How You Can Plan, Organize & Manage for the Future. Lomond Publications.
  • Crable, R. E. ve Vibbert, S. L. (1985). Managing Issues and Influencing Public Policy. Public Relations Review. 11(2), 3-16.
  • Dalton, J. (2011). Reputation and Strategic Issue Management. Hiles, A. (Ed.). Reputation Management: Building and Protecting Your Company’s Profile in a Digital World içinde, (ss. 225-239). London: Bloomsbury Information Ltd,
  • Dutton, J. E. ve Ottensmeyer, E (1987). Strategic Issues Management Systems: Forms, Functions and Contexts. Academy of Management Review. 12(2), 355-365.
  • Grunig, J. E. ve Repper, F. C. (2005). Stratejik Yönetim, Kamular ve Gündemler. James E. G. (Ed.). Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik içinde (ss.131-172). İstanbul: Rota Yayınları.
  • Jaques, T. (2004). Issue Definition: The Neglected Foundation of Effective Issue Management. Journal of Public Affairs, An International Journal. 4(2), 191-200.
  • Jones, B. L. ve Chase W. H. (1979). Managing Public Issues. Public Relations Review. 5(2), 3-20.
  • Kipley, D. ve Lewis, A. (2009). The Scalability of H.Igor Ansoff’s Strategic Management Principles for Small and Medium Sized Firms. Macrothink Institute: Journal of Management Research.1(1).
  • Laufer, D. G. (2006). A Practical Process Guide to Issues Management. Washington DC: Public Affairs Council.
  • Moss, D., Vercic, D. ve Warnaby G. (2002). Perspectives on Public Relations. New York: Research Routledge Taylor ve Francis Group.Sever, N. S. ve İspir, N. B. (2012). İletişim Araştırmaları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, No.2676.
  • Steyn, B. (2011). Halkla İlişkiler Stratejist Rolü. Karakaya Şatır, Ç. (Ed.). Halkla İlişkilerden Stratejik Halkla İlişkilere içinde (ss.119-170). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Steyn, B. (2007). Contribution of Public Relations to Organizational Strategy Formulation. Toth, R.,L. (Ed.). The Future of Excellence in Public Relations and Communication Management: Challenges for the Next Generation içinde (ss.158-166). Mahwah, Nj: Lawrence Erlbaum.
  • Şatır Karakaya Ç., Erendağ Sümer, F. ve Gök Demir Z., (2015). Stratejik Halkla İlişkiler ve Uygulamaları. Nobel Yayıncılık. Ankara.
  • Tucker, A. ve Trumpfheller, B. (1993). Building an Issues Management System. Public Relations Journal. 49: 36-39.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm MAKALE
Yazarlar

Osman Yıldırım Bu kişi benim

Dr Öğr. Üye. Çiğdem Karakaya Şatır

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2018
Gönderilme Tarihi 9 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldırım, O., & Karakaya Şatır, D. Ö. Ü. Ç. (2018). Halkla İlişkilerin Stratejik Bir İşlevi Olarak Konu Yönetimi: Bir Havayolu Şirketinde Konu Yönetimi Analizi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 8(3), 651-662.

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD