Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 24 - 33, 25.03.2020

Öz

Kaynakça

  • Akdenizli, F. (2018). Grafik Tasarımcıya Getirdiği Olanaklar Açısından Sayısal Renk Sistemlerinin Gelişimi. Medeniyet Sanat Dergisi, 4(1), 8-20. https://dergipark.org.tr/tr/pub/medeniyetsanat/issue/39942/408954

  • Çakmak, S. (2019). Dijital Sanatta Yaratıcı Bir Biçim Olarak Airbrush Tekniği. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(20), 54-68. doi: 10.16950/iujad.646118
  • Çizgen, G. (2007). Sanat Köprüsü Sırat Köprüsü. İstanbul: Arkeoloji Sanat Yayınları.
  • Dönmez, S. ve Erkılıç, H. (2018). 360 Derece Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Sinema Kuramı Üzerinden Okumak Mümkün Mü? Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 40-56. https://dergipark.org.tr/tr/pub/meusbd/issue/43724/495746
  • Dursun, N. (2013). Evrimleşen Grafik ile İllüstrasyon ve Animasyon İlişkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=48XPj7KKQhKUgntkUiKO3NIdAizl371FKzYOQ5O5REl6Yp
YBtzmDkRcOl9mcIPRd
  • Dündar, F. (2013). Dijital Sanatın Gerçekliğinin İrdelenmesi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 5(2), 103-111. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sobiadsbd/issue/22122/237593
  • Ferhat, S. (2016). Dijital Dünyanın Gerçekliği, Gerçek Dünyanın Sanallığı Bir Dijital Medya Ürünü Olarak Sanal Gerçeklik. TRT Akademi, 1(2), 724-746. https://dergipark.org.tr/en/pub/trta/issue/23620/252178
  • Kuruüzümcü, R. (2010). Bir Dijital Ortam ve Sanat Formu Olarak Sanal Gerçeklik. Sanat Dergisi, 0(12), 93-96. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunigsfd/issue/2600/33460
  • Öztürk Ç. G. (2018). Tarih Öncesi Dönemlerde İletişim. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Etkileşim Dergisi, (2), 142-156. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usuifade/issue/45044/562244
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2010). Dijital Sanat. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 213-238. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/263/975846.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Sherman, R. W. ve Craig, A. B. (2003). Understanding Virtual Reality. California, USA: Elsevier Science.
  • Yengin, D. Ve Bayrak, T. (2018). Tüketimin Oyunlaştırılmasıyla Artırılmış Gerçeklik. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Etkileşim Dergisi, (1), 56-77. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usuifade/issue/45033/561904
  • https://en.dpm.org.cn/collections/collections/2015-03-27/843.html Erişim Tarihi 03 Ocak 2020
https://history-computer.com/ModernComputer/Software/Sketchpad.html Erişim Tarihi 27 Aralık 2019

  • https://www.loc.gov/collections/panoramic-photographs/articles-and-essays/a-brief-history-of-panoramic-photography/ Erişim Tarihi 23 Aralık 2019
http://www.medienkunstnetz.de/works/nude/ Erişim Tarihi 03 Ocak 2020

  • https://www.comuseum.com/blog/2017/09/15/one-thousand-li-of-rivers-and-mountains/ Erişim Tarihi 23 Aralık 2019

  • https://studiobehind90.com/how-to-create-360-panorama-painting-in-photoshop/ Erişim Tarihi 13 Ocak 2020

  • http://www.vam.ac.uk/content/articles/a/computer-art-history/ Erişim Tarihi 27 Aralık 2019

  • https://www.artstation.com/artwork/Dl94E Erişim Tarihi 12 Ocak 2020

  • https://www.youtube.com/watch?v=mNpEXcORrNM Erişim Tarihi 14 Ocak 2020

  • https://www.youtube.com/watch?v=AE50C3YQHYI Erişim Tarihi 14 Ocak 2020

Dijital Boyamanın Evriminde Sanal Gerçeklik Boyutu

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 24 - 33, 25.03.2020

Öz

Sanat tarihi boyunca gerçekliği sorgulayıp, ona ulaşma çabası içerisinde olan insanlar her dönemin kendi şartlarında sahip olduğu yüksek teknolojisini kullanmaya çalışmışlardır. Teknolojinin sanat ile birlikteliği, çeşitli tekniklerin gelişimine olanak sağlarken, sanatçıları/tasarımcıları da yeni arayışlara itmiştir. Bilgisayarın icadı ile başlayan dijitalleşme süreci sanat üretiminde ifade biçimlerine alternatifler getirmiş, ortaya çıkan yeni medya ortamına uyarlanmış sanatsal üretim tekniklerinin önünü açmıştır. Geleneksel boyama ile yapılan çalışmalar, bilgisayar destekli yazılımlar ve donanımlar ile dijital ortamda yapılabilir hale gelmiştir. Önceleri, basit düzeyde çizim ve boyama yapılabilen grafik yazılımlar ve donanımların gelişmesi, iki boyutlu düzlemde üç boyutlu görüntüler yaratmayı mümkün kılmıştır. Daha sonraki süreç içerisinde, gelişen teknolojik imkanlara ayak uyduran dijital boyama teknikleri 3 boyutlu veya sanal gerçeklik ortamında uygulanabilir hale gelmiştir. Şüphesiz ki, bu seviyeye ulaşan dijital boyama tekniklerinin tarihine değinmek gerekmektedir. Dolayısıyla, bu çalışmada, öncelikle sanat ve tasarım alanında gerçeklik algıları üzerine genel bir değerlendirme yapılmış, sonrasında ise, dijital boyama tekniklerinin gelişim sürecinden bahsedilerek sanal gerçeklik boyutuna ulaşan boyama konusunda teknik bilgiler verilmiş ve gelecekteki kullanım alanlarına dair öngörülerden söz edilmiştir.

Kaynakça

  • Akdenizli, F. (2018). Grafik Tasarımcıya Getirdiği Olanaklar Açısından Sayısal Renk Sistemlerinin Gelişimi. Medeniyet Sanat Dergisi, 4(1), 8-20. https://dergipark.org.tr/tr/pub/medeniyetsanat/issue/39942/408954

  • Çakmak, S. (2019). Dijital Sanatta Yaratıcı Bir Biçim Olarak Airbrush Tekniği. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(20), 54-68. doi: 10.16950/iujad.646118
  • Çizgen, G. (2007). Sanat Köprüsü Sırat Köprüsü. İstanbul: Arkeoloji Sanat Yayınları.
  • Dönmez, S. ve Erkılıç, H. (2018). 360 Derece Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Sinema Kuramı Üzerinden Okumak Mümkün Mü? Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 40-56. https://dergipark.org.tr/tr/pub/meusbd/issue/43724/495746
  • Dursun, N. (2013). Evrimleşen Grafik ile İllüstrasyon ve Animasyon İlişkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=48XPj7KKQhKUgntkUiKO3NIdAizl371FKzYOQ5O5REl6Yp
YBtzmDkRcOl9mcIPRd
  • Dündar, F. (2013). Dijital Sanatın Gerçekliğinin İrdelenmesi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 5(2), 103-111. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sobiadsbd/issue/22122/237593
  • Ferhat, S. (2016). Dijital Dünyanın Gerçekliği, Gerçek Dünyanın Sanallığı Bir Dijital Medya Ürünü Olarak Sanal Gerçeklik. TRT Akademi, 1(2), 724-746. https://dergipark.org.tr/en/pub/trta/issue/23620/252178
  • Kuruüzümcü, R. (2010). Bir Dijital Ortam ve Sanat Formu Olarak Sanal Gerçeklik. Sanat Dergisi, 0(12), 93-96. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunigsfd/issue/2600/33460
  • Öztürk Ç. G. (2018). Tarih Öncesi Dönemlerde İletişim. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Etkileşim Dergisi, (2), 142-156. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usuifade/issue/45044/562244
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2010). Dijital Sanat. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 213-238. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/263/975846.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Sherman, R. W. ve Craig, A. B. (2003). Understanding Virtual Reality. California, USA: Elsevier Science.
  • Yengin, D. Ve Bayrak, T. (2018). Tüketimin Oyunlaştırılmasıyla Artırılmış Gerçeklik. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Etkileşim Dergisi, (1), 56-77. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usuifade/issue/45033/561904
  • https://en.dpm.org.cn/collections/collections/2015-03-27/843.html Erişim Tarihi 03 Ocak 2020
https://history-computer.com/ModernComputer/Software/Sketchpad.html Erişim Tarihi 27 Aralık 2019

  • https://www.loc.gov/collections/panoramic-photographs/articles-and-essays/a-brief-history-of-panoramic-photography/ Erişim Tarihi 23 Aralık 2019
http://www.medienkunstnetz.de/works/nude/ Erişim Tarihi 03 Ocak 2020

  • https://www.comuseum.com/blog/2017/09/15/one-thousand-li-of-rivers-and-mountains/ Erişim Tarihi 23 Aralık 2019

  • https://studiobehind90.com/how-to-create-360-panorama-painting-in-photoshop/ Erişim Tarihi 13 Ocak 2020

  • http://www.vam.ac.uk/content/articles/a/computer-art-history/ Erişim Tarihi 27 Aralık 2019

  • https://www.artstation.com/artwork/Dl94E Erişim Tarihi 12 Ocak 2020

  • https://www.youtube.com/watch?v=mNpEXcORrNM Erişim Tarihi 14 Ocak 2020

  • https://www.youtube.com/watch?v=AE50C3YQHYI Erişim Tarihi 14 Ocak 2020
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALE
Yazarlar

Murat Kara 0000-0002-7285-887X

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 22 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kara, M. (2020). Dijital Boyamanın Evriminde Sanal Gerçeklik Boyutu. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(1), 24-33.

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD