Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin
dijital oyun bağımlılık düzeyi ile öz denetim becerileri ve sosyal eğilimler
arasındaki ilişkilerin belirlenmesini ve dijital oyun bağımlılığı, öz denetim
becerisi ve sosyal eğilimlerin nasıl farklılaştığının ortaya konulmasını
amaçladığından ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın çalışma grubunu,
2017-2018 eğitim öğretim yılında Ordu ili Ünye ilçe merkezindeki devlet
ortaokullarının 7. sınıflarına devam eden 80’i kız, 88’i erkek olan 168 öğrenci
oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz yöntemi esas
alınmıştır. Bu çalışmada SPSS 15.0 programı yardımıyla veriler analiz edilmiş
ve spearman korelasyon testi uygulanmıştır. Sonuç olarak; araştırmaya katılan
ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeyleri ile öz denetim
becerileri ve sosyal eğilimleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ancak dijital oyun bağımlılığının öz
denetim becerilerin alt boyutları olan öz denetim başarısı ve öz denetim
yeterliliklerini negatif yönde düşük düzeyde yordadığı görülmüştür. Elde edilen
bulgulara dayanılarak dijital oyun bağımlılığı ile başa çıkmada öz denetimin ve
sosyal eğilimlerin yükseltilmesi önerilerinde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Dijital Oyun,
Bağımlılık, Öz Denetim, Sosyal Eğilim.
Abstract
Relational survey model was used for this research as it aims to identify the relationship between digital game addiction of secondary school students and their both self-control and social tendency, and also to reveal how digital addiction, self-control and social tendency changes game. The work group of this research is composed of 168 students -80 girls and 88 boys- studying at 7th grades of public schools in Ünye city of Ordu province in the 2017-2018 academic year. Descriptive analyzing method is based on to analyze the data. The data were analyzed by the help of the software SPSS 15.0 in this research and after analyzing the qualities of distribution, spearman correlation tests were applied.As a result, it is concluded that there is statistically no meaningful relationship between digital game addiction level,self-control abilities and social tendencies of the secondary school students who attended to this research. However, it is predicted that digital game addiction affects self-control success and self-control sufficiency which are sub-dimensions of self-control abilities, negatively and in a low level. Based on the findings, suggestions were made to increase self-control and social tendencies in coping with digital gaming addiction.
Key Words: Digital Game, Addiction,
Self-Control, Social Tendency.
Bu
çalışma ikinci yazarın yüksek lisans tezinden türetilmiştir. Ayrıca, 25-27 Ekim
2018 tarihlerinde Samsun’da gerçekleştirilen “20. Uluslararası Psikolojik
Danışma Ve Rehberlik Kongresi”nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD