Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 827 - 836, 25.11.2020

Öz

In terms of modernism, human’s search for meaning and attempt to position themselves in the universe enables the
emergence of a universal code of meaning as regards matter-human, human-human and human-society relations.
One of the most significant signs of human’s defeat by the social system, life and civilisation, in which s/he must
have the central position, is that the matter/object is regarded as more important than the human. Joseph Conrad, a
Polish author in origin, who constructs his novels in both isolated seas and multi-national cities where socialisation
between people from different culture can be observed, presents the story of the individual and reflects human
nature. He portrays the human in his relations with the society, and depicts the conflicts between the human soul
and the outer world, the inward look of the individual in his deep loneliness and the vicious çirle he finds himself in
the existential struggle. In his novel, Victory, he creates Axel Heyst character, who has been raised as a person with
no confidence in humanity since his childhood. Through Heyst, Conrad examines the East-West conflict, human
behaviours in isolation, loneliness and human behaviour in social interaction. Even though Conrad creates almost no
ideal character in order to present a realistic picture of the human and the world and tries to paint a picture of their
behaviours and what they feel deep inside their hearts, still he makes it possible for the reader to make comparisons
through such binary oppsitions as good and evil, nature and city, civilisation and savagery. In the novel, such themes
as loneliness, alienation, love, hatred, greed, violence, helpfullness and treachery are dealt with and a general view
of humanity is portrayed through the observation of individual behaviours. In this article, Heyst, the protagonist of
Victory, a novel ironically titled, will be analysed in his relation with other characters on the basis the plot.

Kaynakça

  • Aşkaroğlu, V. (2016). Trajik Ve Modern: Triolojik Bir Çözümleme: Oğuz Atay-Joseph Conrad-Yusuf Atılgan. Ankara: Kültür Ajans Yayınları.
  • Conrad, J. (2011). Zafer: Bir Ada Hikayesi. Armağan İlkin (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Feaster, J. (1971). "Conrad and Ford: Criticism at the End of the Tether", Journal of Modern Literature, Vol. 2, No. 3, 417-421.
  • Howe, I. (1953). "Order and Anarchy: The Political Novels", The Kenyon Review, Vol. 15, No. 4 (Autumn), 505-521.
  • Lorch Thomas, M. (1964). "The Barrier Between Youth and Maturity in the Works of Joseph Conrad", Modern Fiction Studies. No: X, Spring Issue.
  • Warren Robert, P. (1951). "Nostromo", Seawanee Review. LIX., 363-391.
  • Zabel Morton, D. (1972). Conrad In His Age. New York: The New Republic.
  • Zabel Morton, D. (1959). The Portable Conrad. New York: New York Publications.

Bireyden Topluma Uzanan Yozlaşmanın İronisi: Joseph Conrad’ın Zafer Romanı

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 827 - 836, 25.11.2020

Öz

İnsanın anlam arayışı ve kendini evrende konumlandırma uğraşı; nesne-insan, insan-insan ve insan-toplum
açısından evrensel bir anlamlandırma dizgesinin ortaya çıkışını sağlar. Dünyanın merkezinde bulunması gereken
insanın icat ettiği düzene, yaşama, uygarlığa yenik düşmesinin en önemli göstergelerinden biri nesnenin/maddenin
insandan daha önemli görülmesidir. Romanlarını hem tecrit edilmiş mekanlar olarak denizlerde hem de sosyalleşmenin gözlemlenebileceği çok uluslu kentlerde kurgulayan Polonya asıllı İngiliz yazar Joseph Conrad, bireyin
anlatısını sunarak, insan doğasının betimlemesini yapar. Bireyi, toplumun içinde karşılıklı bir ilişki bağlamında
ele alarak dış dünya ile insan ruhu arasındaki çatışmayı, bireyin kendi ruhunun derinliklerinde kendine dönük
bakışını, çıkmaza giren varoluş sancısını irdelemeye çabalar. Zafer romanında, çocukluğundan beri insanlara karşı
güvensiz olarak yetiştirilmiş Axel Heyst karakterini kurgulayarak, Batı ve Doğu ikilemini, insanın yalnızlık içindeki
davranışlarını, inzivayı ve toplum içindeki ilişkilerini irdeler. Romanda neredeyse hiçbir ideal kişilik kurgulamadan
sadece gerçekçi bir biçimde insan davranışlarını ve onların iç dünyalarında duyumsadıklarını göreceli bir tarafsı-
zlıkla ortaya koymaya çalışan Conrad, yine de zıt kutuplar şeklinde iyi ile kötü, doğa ile kent, uygarlık ile vahşet
gibi izlekleri karşılaştırma olanağı sunar. Romanda yalnızlık, yabancılaşma, aşk, nefret, açgözlülük, şiddet, yardım
ve ihanet izlekleri öne çıkarılarak bireyin penceresinden genel insanlık tablosu çizilir. Bu makalede, ironik biçimde
Zafer olarak adlandırılan romanın başkişisi Heyst, diğer kişilerle birlikte, olay örgüsüyle bağlantılı bir biçimde
çözümlenmektedir

Kaynakça

  • Aşkaroğlu, V. (2016). Trajik Ve Modern: Triolojik Bir Çözümleme: Oğuz Atay-Joseph Conrad-Yusuf Atılgan. Ankara: Kültür Ajans Yayınları.
  • Conrad, J. (2011). Zafer: Bir Ada Hikayesi. Armağan İlkin (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Feaster, J. (1971). "Conrad and Ford: Criticism at the End of the Tether", Journal of Modern Literature, Vol. 2, No. 3, 417-421.
  • Howe, I. (1953). "Order and Anarchy: The Political Novels", The Kenyon Review, Vol. 15, No. 4 (Autumn), 505-521.
  • Lorch Thomas, M. (1964). "The Barrier Between Youth and Maturity in the Works of Joseph Conrad", Modern Fiction Studies. No: X, Spring Issue.
  • Warren Robert, P. (1951). "Nostromo", Seawanee Review. LIX., 363-391.
  • Zabel Morton, D. (1972). Conrad In His Age. New York: The New Republic.
  • Zabel Morton, D. (1959). The Portable Conrad. New York: New York Publications.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm MAKALE
Yazarlar

Vedi Aşkaroğlu 0000-0002-7060-4139

Yayımlanma Tarihi 25 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 8 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aşkaroğlu, V. (2020). Bireyden Topluma Uzanan Yozlaşmanın İronisi: Joseph Conrad’ın Zafer Romanı. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(3), 827-836.

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD