The purpose of this study is to investigate the effect of sliding text on reading spead. In this study, experimental research and quasi-experimental design have been used, pre test-post test nonequivalent control group design was used as a kind of quasi-experimental method. Participants of the search was two different second grade classrooms in state primary school in Mardin province in 2018-2019 academic year. One of the researcher’s class was selected as the experimental group. Another class from the same school which is thought to have a reading level close to the experimental group was determined as the control group. The sliding texts were prepared on a computer via “Camtasio Studio 8” software in a manner that the texts move from left to right on the screen. Narrative, informative, poetic texts were used in the study. SPSS 23 package-program was used for the purpose of analysing the results of the research. Following the completion of the study, it was checked whether there is a meaningful relation between the students’ results of both pre test and post test. Non-parametric tests were used since there is no equivalent for parametric test numerals. Mann Whitney U test was used for the unpaired samples. For the paired samples though, Wilcoxon Signed Rank Test was the preference. While interpreting the results, level of the significance was accepted as p=.05. After all these analysis, it can be said that there is a significant difference between narrative and poetic types of texts regarding the speed-reading results between control group and experimental group. On the other hand, there was no proof that there is a meaningful relation between informative type of text. When these results are taken into consideration, it can be said that flowing sliding text is effective in improving students' rapid reading and therefore it may be useful to use it in order to increase reading speed in primary school.
: Departmant of Primary Education Reading,Speed Reading Method of Sliding Text Primary School
Bu çalışmanın amacı akan yazının okuma hızına etkisini incelemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Yarı deneysel desenlerden ön test son test eşitlenmemiş kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2018-2019 eğitim öğretim yılının ilk döneminde Mardin ilinde bir devlet ilkokulundaki iki 2. sınıftır. Deney grubu olarak araştırmacılardan birinin görev yaptığı sınıf seçilmiştir. Deney grubuna yakın okuma düzeyine sahip olduğu düşünülen aynı okuldan başka bir sınıf ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Akan yazıyla hazırlanmış metinler “Camtasio Studio 8” programıyla bilgisayarda sağdan sola hareket edecek şekilde tasarlanmıştır. Çalışmada öyküleyici, bilgilendirici ve şiir türünden metinler kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarının analizi için SPSS 23 paket programı kullanılmıştır. Uygulama tamamlandıktan sonra deney ve kontrol gruplarının ön test ve son testten aldıkları puanları aralarında anlamlı bir ilişki olup olmadığına bakılmıştır. Parametrik testlerin sayıltıları karşılanamadığı için parametrik olmayan testler kullanılmıştır. İlişkisiz (bağımsız) örneklemler için Mann Whitney U testinden yararlanılmıştır. İlişkili (bağımlı) örneklemler için ise Wilcoxon İşaretli Sıralar testinden yararlanmıştır. Sonuçlar yorumlanırken p= .05 anlamlılık düzeyi olarak kabul edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda deney grubuyla kontrol grubu arasındaki okuma hızı sonuçları arasında öyküleyici ve şiir türü metinlerde anlamlı fark bulunmuştur. Ancak bilgilendirici metin türünde anlamlı bir ilişkinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar göz önüne alındığında akan yazı yönteminin öğrencilerin okuma hızlarını geliştirmede etkili olduğu bu nedenle ilkokulda okuma hızını artırma amacıyla kullanılmasının yararlı olabileceği söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2021 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD