Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Descriptive Analysis of “Camdaki Kız” Series in the Context of Schwartz Value Theory

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 339 - 356, 29.03.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1054713

Öz

People are included in a value system from the moment they are born. Values consist of cognitive elements that people desire within the framework of purposes and principles that guide them throughout their lives. Societies can continue to exist as long as they are aware of their values. Values that have accumulated from the early ages to the present are one of the basic building blocks of socialization teaching.
In the first part of the study, based on the definition and characteristics of the concept of value, a short literature review about the historical development of television was made. In the application part, the series "Camdaki Kız", adapted from Gülseren BUDAYICIOĞLU's book with the same name, was analyzed with the internationally accepted Schwartz Values Scale and qualitative analysis method.
When the findings obtained in the study were analyzed, it was seen that the demographic characteristics of the characters in the series had the same feature on the universally accepted value orientations. This study was carried out to determine which value types the characters show and intensify. According to the results of the research, power, success, hedonism, stimulation, self-direction, benevolence and traditionalism come to the fore among the value concepts in the series. Individually, socially and universally, these values have increased in some parts of the series and decreased significantly in some parts.

Kaynakça

  • Referans1 Bobaroğlu, M. (2002). Aydınlanma Sorunu ve Değerler (C. 1). İstanbul: Ayna Yayınevi (Felsefe Dizisi).
  • Referans2 Dilmaç, B. ve Eksi, H. (2007). Değerler eğitiminde temel tartışmalar ve temel yaklaşımlar. İlköǧretmen Eǧitimci Dergisi, 14, 21–29.
  • Referans3 Dinçoğlu, F. N. (2019). Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Değer Yönelimler (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara.
  • Referans4 Ekinci, H. (2018). Okulda ve Ailede Değerler Eğitimi. 1. Baskı. . İstanbul: Kayıhan Yayınları.
  • Referans5 Geray, H. (2011). Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş: İletişim Alanından Örneklerle. (Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 3. Baskı). Ankara: Genesis Kitap.
  • Referans6 Kuşdil, M. E. ve ’Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk Öğretmenlerinin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59–76.
  • Referans7 Mehmedoğlu, A. U. (2007). Değerler ve Eğitimi. vd. R. Kaymakcan (Ed.), Üniversite Öğrencilerinin Değer Yönelimleri ve Dindarlık içinde (ss. 799–817). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Referans8 Özçağlayan, M. (2000). Türkiye’de Televizyon Yayıncılığı’nın Gelişimi. Selçuk İletişim Dergisi, 1(2), 41–50.
  • Referans9 Parashar, S., Dhar, S. ve Dahr, U. (2004). Perception of Values: A Study of Future Professionals. JOURNAL OF HUMAN VALUES, 10(2), 143–152.
  • Referans10 Sağnak, Mesut. (2004). Kişi- Örgüt Değer Uyumunu Ölçme Çalışmaları ve Kullanan Yöntemlerin Karşılaştırılmas. Değerler Eğitimi Dergisi (ded), 11(5), 101–124.
  • Referans11 Schwartz, S. H. (1992). Universals in the Content and Structure of Values: Theory and Empirical Tests in 20 Countries.
  • Referans12 Turp Özdemir, Zülal. (2020). Türkiye’de Çocuk Kanallarında Yayınlanan Çizgi Filmlerin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi ve Bu Çizgi Filmlerin Türkçe Öğretimine Katkısı. İstanbul.
  • Referans13 Uduigwomen, A. F. (2004). Strategies For Values Education ın a Plural Society: The Nigerian Case. African Symposium: An On-Line African Educational Research Journal, 4(1).
  • Referans14 Yalın, B. (2009). Siyasal Değer: Siyasal o/a/lanın iletişimi ve değer kabul ettiklerimiz. İstanbul.: Derin Yayınları.
  • Referans15 Yapıcı, A. (2004). Din, kimlik ve ön yargı: Biz ve onlar. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Referans16 Yılmaz, M. ve Karakaş, O. (2019). 24 Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinin Siyasal Değerler Açısından Analizi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. doi:10.35343/kosbed.546232
  • Referans17 Yiğittir, S. (2012). İlköğretim 5.Sınıf Öğrencilerinin Değer Yönelimlerinin Rokeach ve Schwartz Değer Sınıflandırmasına Göre Değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 1–15.
  • Referans18 URL- 1 https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 27.10.2021
  • Referans19 URL- 3 https://www.kanald.com.tr/camdaki-kiz/hikaye-ve-kunye Erişim Tarihi: 27.10.2021
  • Referans20 URL- 2 https://www.kanald.com.tr/camdaki-kiz/hikaye-ve-kunye Erişim Tarihi: 27.10.2021

Schwartz Değerler Ölçeği Bağlamında “Camdaki Kız” Dizisinin İçerik Analizi

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 339 - 356, 29.03.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1054713

Öz

İnsanlar doğdukları andan itibaren bir değerler sistemi içerisinde yer almaktadır. Değerler, insanların yaşamları boyunca onlara yön gösteren amaçlar ve ilkeler çerçevesinde arzu duydukları bilişsel öğelerden oluşmaktadır. Toplumlar da değerlerinin farkında oldukları sürece varlıklarını sürdürebilmektedirler. İlk çağlardan günümüze birikerek gelen değerler, toplumsallaşma öğretiminin temel yapı taşlarından biridir.
Çalışmanın ilk bölümünde, değer kavramının tanımından ve özelliklerinden yola çıkarak, televizyonun tarihsel gelişimi hakkında kısa bir literatür taraması yapılmıştır. Uygulama bölümünde ise, Gülseren BUDAYICIOĞLU’nun aynı isimli kitabından uyarlanan “Camdaki Kız” dizisi uluslararası geçerliliği kabul edilen Schwartz Değerler Ölçeği ile niteliksel analiz yöntemiyle incelenmiştir.
Çalışmada elde edilen bulgular analiz edildiğinde, dizide yer alan karakterlerin demografik özelliklerinin, evrensel olarak kabul edilen değer yönelimleri üzerinde aynı özelliği taşıdığı görülmüştür. Bu çalışma, karakterlerin hangi değer tiplerine göre özellik gösterdiğini ve yoğunlaştığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre dizide yer alan değer kavramlarından güç, başarı, hazcılık, uyarılım, öz yönelim, iyilikseverlik ve geleneksellik ön plana çıkmaktadır. Bireysel, toplumsal ve evrensel anlamda bu değerler, dizinin bazı bölümlerinde artmış, bazı bölümlerinde ise belirgin bir şekilde azalma göstermiştir.

Kaynakça

  • Referans1 Bobaroğlu, M. (2002). Aydınlanma Sorunu ve Değerler (C. 1). İstanbul: Ayna Yayınevi (Felsefe Dizisi).
  • Referans2 Dilmaç, B. ve Eksi, H. (2007). Değerler eğitiminde temel tartışmalar ve temel yaklaşımlar. İlköǧretmen Eǧitimci Dergisi, 14, 21–29.
  • Referans3 Dinçoğlu, F. N. (2019). Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Değer Yönelimler (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara.
  • Referans4 Ekinci, H. (2018). Okulda ve Ailede Değerler Eğitimi. 1. Baskı. . İstanbul: Kayıhan Yayınları.
  • Referans5 Geray, H. (2011). Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş: İletişim Alanından Örneklerle. (Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 3. Baskı). Ankara: Genesis Kitap.
  • Referans6 Kuşdil, M. E. ve ’Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk Öğretmenlerinin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59–76.
  • Referans7 Mehmedoğlu, A. U. (2007). Değerler ve Eğitimi. vd. R. Kaymakcan (Ed.), Üniversite Öğrencilerinin Değer Yönelimleri ve Dindarlık içinde (ss. 799–817). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Referans8 Özçağlayan, M. (2000). Türkiye’de Televizyon Yayıncılığı’nın Gelişimi. Selçuk İletişim Dergisi, 1(2), 41–50.
  • Referans9 Parashar, S., Dhar, S. ve Dahr, U. (2004). Perception of Values: A Study of Future Professionals. JOURNAL OF HUMAN VALUES, 10(2), 143–152.
  • Referans10 Sağnak, Mesut. (2004). Kişi- Örgüt Değer Uyumunu Ölçme Çalışmaları ve Kullanan Yöntemlerin Karşılaştırılmas. Değerler Eğitimi Dergisi (ded), 11(5), 101–124.
  • Referans11 Schwartz, S. H. (1992). Universals in the Content and Structure of Values: Theory and Empirical Tests in 20 Countries.
  • Referans12 Turp Özdemir, Zülal. (2020). Türkiye’de Çocuk Kanallarında Yayınlanan Çizgi Filmlerin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi ve Bu Çizgi Filmlerin Türkçe Öğretimine Katkısı. İstanbul.
  • Referans13 Uduigwomen, A. F. (2004). Strategies For Values Education ın a Plural Society: The Nigerian Case. African Symposium: An On-Line African Educational Research Journal, 4(1).
  • Referans14 Yalın, B. (2009). Siyasal Değer: Siyasal o/a/lanın iletişimi ve değer kabul ettiklerimiz. İstanbul.: Derin Yayınları.
  • Referans15 Yapıcı, A. (2004). Din, kimlik ve ön yargı: Biz ve onlar. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Referans16 Yılmaz, M. ve Karakaş, O. (2019). 24 Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinin Siyasal Değerler Açısından Analizi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. doi:10.35343/kosbed.546232
  • Referans17 Yiğittir, S. (2012). İlköğretim 5.Sınıf Öğrencilerinin Değer Yönelimlerinin Rokeach ve Schwartz Değer Sınıflandırmasına Göre Değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 1–15.
  • Referans18 URL- 1 https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 27.10.2021
  • Referans19 URL- 3 https://www.kanald.com.tr/camdaki-kiz/hikaye-ve-kunye Erişim Tarihi: 27.10.2021
  • Referans20 URL- 2 https://www.kanald.com.tr/camdaki-kiz/hikaye-ve-kunye Erişim Tarihi: 27.10.2021
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyo-Televizyon
Bölüm MAKALE
Yazarlar

Sibel Ak 0000-0003-2787-1693

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 7 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ak, S. (2022). Schwartz Değerler Ölçeği Bağlamında “Camdaki Kız” Dizisinin İçerik Analizi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(1), 339-356. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1054713

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD