In this study, between 2015 and 2021, graduate thesises on religious education in Turkey were examined in terms
of different variables such as genre, year, university, method and subject. In the research, the screening model
was adopted, and literature review and document examination methods were used. In this sense, the study
embarks meta-analyse method and a holistic study approach. In the study, it was observed that there were 287
graduate studies registered in the National Thesis Center database of the Department of Publication and
Documentation of the Turkish Higher Education Board. While 277 of these studies are registered in the
Department of Religious Education, 10 are postgraduate studies on religious education, which are determined by
1Doktoraselecting "education and training" subjects in the Department of Philosophy and Religious Sciences. 229 master's
and 58 doctoral thesis studies were examined and evaluated in the frame. As a result of the research, "master's"
according to the program type variable, "qualitative research" according to the method variable, "widespread
religious education" according to the subject variable, "Marmara University" according to the university variable
comes to the forefront in graduate studies. However, in recent years, it has been seen that applied research
approaches in terms of new subject orientations and methods have accelerated graduate studies on religious
education.
Religious Education Science of Religious Education Graduate Studies Religious Education Graduate Studies Analysis.
Bu çalışmada, 2015-2021 yılları arasında Türkiye’de din eğitimini konu alan lisansüstü tezler, tür, yıl, üniversite,
yöntem ve konu gibi farklı değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmada tarama modeli benimsenerek, literatür
taraması, doküman incelemesi yöntemleri kullanılmıştır. Bu anlamda çalışma betimsel bir araştırmadır.
Araştırmada, Yüksek Öğretim Kurulu Yayın ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi veri tabanında
kayıtlı olan 287 lisansüstü çalışmanın olduğu görülmüştür. Bu çalışmaların 277’si Din Eğitimi Bilim Dalı’nda kayıtlı
iken, 10’u Felsefe ve Din Bilimleri Bilim Dalında “eğitim ve öğretim” konuları seçilerek tespit edilen din eğitim
konulu lisansüstü çalışmalardır. Çalışmada 229 yüksek lisans, 58 doktora tez çalışması incelenip
değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, lisansüstü çalışmalarda program türü değişkenine göre “yüksek
lisans”, yöntem değişkenine göre ”nitel araştırma”, konu değişkenine göre “yaygın din eğitimi”, üniversite
değişkenine göre “Marmara Üniversitesi” ön plana çıkmaktadır. Bununla birlikte son yıllarda din eğitimi konusunda
yapılan lisansüstü çalışmalarda, yeni konu yönelimleri ve yöntem bakımından uygulamalı araştırma
yaklaşımlarının hız kazandığı görülmektedir.
Din eğitimi Din eğitimi bilimi Lisansüstü çalışma Din eğitimi lisansüstü çalışmaları Analiz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları, Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD