Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers' Views on Teaching Mathematics to Hearing Impaired Students in the Distance Education: A qualitative study in Turkey & Romania

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 1845 - 1866, 30.11.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1100772

Öz

As a result of the long-term restrictions due to the Covid 19 epidemic, face-to-face education has been switched to distance education. In distance education, some differences have been made in the course contents, teaching materials, and measurement and evaluation processes, and the process has been tried to be appropriately managed. However, it was found that most of these studies did not include students with special education needs, such as the deaf and hard of hearing. This research aims to examine teachers' opinions about teaching mathematics to deaf and hard-of-hearing students in the distance education period. The study was designed according to the case study, one of the qualitative research methods. The study group consisted of 17 teachers working in Turkey and Romania. Data were collected through semi-structured interview forms from teachers selected by the criterion sampling method and were subjected to content analysis. In the data obtained from the analysis, distance education tools are seen as a necessity of the age rather than a necessity. Nonetheless, some infrastructure deficiencies, digital materials increase motivation, and distance measurement and evaluation applications cause stress in students. In light of the findings, it is recommended to plan the Mathematics lessons according to the disability groups of the students and prepare the course materials with sign language and subtitles in a way that is suitable for the hearing impaired.

Kaynakça

  • Abacı, A. (2018). A Descriptive Study On Subtitling for the Deaf and Hard of Hearing. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Al Lily, A. E., Ismail, A. F., Abunasser, F. M., & Alqahtani, R. H. A. (2020). Distance education as a response to pandemics: Coronavirus and Arab culture. Technology in society, 63, 101317.
  • Altan, T. ve Seferoğlu, S.S. (2009). Uzaktan eğitimde değerlendirme süreci: Öğrenci görüşlerinin sistemin gelişimine katkıları. 3rd International Computer & Instructional Technologies Symposium (ICITS 2009). 7-9 Ekim 2009, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Arslan, Y. & Şumuer, E. (2020). Covıd-19 Döneminde Sanal Sınıflarda Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sınıf Yönetimi Sorunları. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de Ve Dünyada Eğitim, 201-230 . DOI: 10.37669/milliegitim.791453
  • Aypay, A., & Özdemir, M. (2021). Güncel Eğilimlerden Hareketle Gelecek Eğitim Politikalarına Yönelik Çıkarımlar. İnsan ve İnsan, 8(27), 27-49.
  • Baki, G. Ö., & Çelik, E. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uzaktan eğitimde matematik öğretim deneyimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 293-320.
  • Bekar, R., Uzuner, Y., & Çolaklıoğlu, O. (2021). İşitme kayıplı çocuğu olan annelerin çocuklarına ilişkin gereksinimler ve destekler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(1), 31-59. doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.587730.
  • Brun, D. (2018, June 19). 7 Tips for Teaching Maths to Deaf Learners. Retrieved February 1, 2022, from https://mathsnoproblem.com/blog/learner-focus/tips-for-teaching-maths-to-deaf-learners/
  • Creswell, J.W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Ekim, A., & Ocakçı, A. F. (2012). 8-12 yaş arası işitme engelli çocuklarda yaşam kalitesi [Quality of life in hearing impaired children between the ages of 8-12]. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 11(1), 17-23.
  • Gören, S. Ç. , Gök, F. , Yalçın, M. , Göregen, F. & Çalışkan, M. (2020). Küresel Salgın Sürecinde Uzaktan Eğitimin Değerlendirilmesi: Ankara Örneği. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de Ve Dünyada Eğitim, 69-94. DOI: 10.37669/milliegitim.787145
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. Ve Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  • Karal, Y., Şılbır, L., BahçekapılıI, E., & Atasoy, M. (2014). İşitme engelli bireyler için grafik sembollerle oluşturulmuş öğrenme materyalleri. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3 (3) 9-19.
  • Kırık, A. M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi, 21, 73-94. DOI: 10.17829/midr.20142110299
  • Meadow, K. P. (2020). Deafness and child development. University of California Press.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Turan, S.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2020). Türkiye, Koronavirüs salgınında ulusal çapta uzaktan eğitim veren 2 ülkeden biri. https://www.meb.gov.tr/turkiye-koronavirus-salgininda-ulusal-capta-uzaktan-egitim-veren-2-ulkeden-biri/haber/20618/tr
  • Neuman L. (2019). Toplumsal araştırma yöntemleri (Sekizinci Edisyon). Ankara: Siyasal Yayıncılık.
  • UNESCO. (2020). UNESCO Futures of Education Commission urges planning ahead against increased inequalities in the aftermath of the Covid-19. Erişim tarihi 2 ocak 2022, https://en.unesco.org/news/unesco-futures-education-commission-urges-planning-ahead-against-increased-inequalities
  • Özer, B. (1990). Uzaktan eğitim sisteminin evrensel yapısı. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, (8) 569-594.
  • Özer, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 Salgını Sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı Tarafından Atılan Politika Adımları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(3), 1124–1129. https://doi. org/10.24106/kefdergi.722280.
  • Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L., & Koole, M. (2020). Online University Teaching During and After the Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity. Postdigital Science and Education, 2(3), 923–945. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y
  • Sarı, H., & Pürsün, T. (2018). Examınıng How Eeffectıve Teaching Methods and Technıques, and Materıals are Used in Math Teachıng for Hearıng Impaıred Students: From Turkısh Teachers' Perspectıves. European Journal of Special Education Research. 3 (4).
  • Sidekli, S., Gökbulut, Y. ve Sayar, N. (2013). Dört işlem becerisi nasıl geliştirilir. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 31-41.
  • Tanrıdı̇ler, A. (2013). İşitme Engelli Öğrencilerle Yapılan Matematik Öğretimi Araştırmaları. Education Sciences, 8 (1), 146-163. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaedu/issue/19813/211922
  • OECD (2020). The impact of Covıd-19 on educatıon insıghts from educatıon at glance 2020, Paris: OECD Publishing.
  • Tüfekçioğlu, U. (2003). Çocuklarda işitme kaybının etkileri. U. Tüfekçioğlu (Ed.), İşitme, konuşma, görme sorunları olan çocukların eğitimi [Education of children with hearing, speech, vision problems] içinde (ss. 1-45). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, Z., Yıldız, S., & Bozyer, S. (2018). İşitme Engelli Turizmi (Sessiz Turizm): Dünya ve Türkiye Potansiyeline Yönelik Bir Değerlendire. Süleyman Demirel Üniversitesi, 9(20), 103-117.
  • Zan, N., & Zan, B. U. (2020). Koronavirüs ile acil durumda eğitim: Türkiye’nin farklı bölgelerinden uzaktan eğitim sistemine dahil olan edebiyat fakültesi öğrencilerine genel bakış. Turkish Studies, 15(4), 1367-1394.

Uzaktan Eğitim Sürecinde İşitme Engelli Öğrencilere Matematik Öğretimi İle İlgili Öğretmen Görüşleri: Türkiye & Romanya Örneği

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 1845 - 1866, 30.11.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1100772

Öz

As a result of the long-term restrictions due to the Covid 19 epidemic, face-to-face education has been switched to distance education. In distance education, some differences have been made in the course contents, teaching materials, and measurement and evaluation processes, and the process has been tried to be appropriately managed. However, it was found that most of these studies did not include students with special education needs, such as the deaf and hard of hearing. Therefore, this research examines teachers' opinions about teaching mathematics to deaf and hard-of-hearing students in the distance education period. The study was designed according to the case study, one of the qualitative research methods. The study group consisted of 17 teachers working in Turkey and Romania. Data were collected through semi-structured interview forms from teachers selected by criterion sampling and subjected to content analysis. In the data obtained from the analysis, distance education tools are seen as a necessity of age rather than a necessity. Nonetheless, some infrastructure deficiencies, digital materials increase motivation, and distance measurement and evaluation applications cause stress in students. In light of the findings, it is recommended to plan the Mathematics lessons according to the disability groups of the students and prepare the course materials with sign language and subtitles in a way suitable for the hearing impaired.

Kaynakça

  • Abacı, A. (2018). A Descriptive Study On Subtitling for the Deaf and Hard of Hearing. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Al Lily, A. E., Ismail, A. F., Abunasser, F. M., & Alqahtani, R. H. A. (2020). Distance education as a response to pandemics: Coronavirus and Arab culture. Technology in society, 63, 101317.
  • Altan, T. ve Seferoğlu, S.S. (2009). Uzaktan eğitimde değerlendirme süreci: Öğrenci görüşlerinin sistemin gelişimine katkıları. 3rd International Computer & Instructional Technologies Symposium (ICITS 2009). 7-9 Ekim 2009, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Arslan, Y. & Şumuer, E. (2020). Covıd-19 Döneminde Sanal Sınıflarda Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sınıf Yönetimi Sorunları. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de Ve Dünyada Eğitim, 201-230 . DOI: 10.37669/milliegitim.791453
  • Aypay, A., & Özdemir, M. (2021). Güncel Eğilimlerden Hareketle Gelecek Eğitim Politikalarına Yönelik Çıkarımlar. İnsan ve İnsan, 8(27), 27-49.
  • Baki, G. Ö., & Çelik, E. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uzaktan eğitimde matematik öğretim deneyimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 293-320.
  • Bekar, R., Uzuner, Y., & Çolaklıoğlu, O. (2021). İşitme kayıplı çocuğu olan annelerin çocuklarına ilişkin gereksinimler ve destekler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(1), 31-59. doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.587730.
  • Brun, D. (2018, June 19). 7 Tips for Teaching Maths to Deaf Learners. Retrieved February 1, 2022, from https://mathsnoproblem.com/blog/learner-focus/tips-for-teaching-maths-to-deaf-learners/
  • Creswell, J.W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Ekim, A., & Ocakçı, A. F. (2012). 8-12 yaş arası işitme engelli çocuklarda yaşam kalitesi [Quality of life in hearing impaired children between the ages of 8-12]. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 11(1), 17-23.
  • Gören, S. Ç. , Gök, F. , Yalçın, M. , Göregen, F. & Çalışkan, M. (2020). Küresel Salgın Sürecinde Uzaktan Eğitimin Değerlendirilmesi: Ankara Örneği. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de Ve Dünyada Eğitim, 69-94. DOI: 10.37669/milliegitim.787145
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. Ve Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  • Karal, Y., Şılbır, L., BahçekapılıI, E., & Atasoy, M. (2014). İşitme engelli bireyler için grafik sembollerle oluşturulmuş öğrenme materyalleri. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3 (3) 9-19.
  • Kırık, A. M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi, 21, 73-94. DOI: 10.17829/midr.20142110299
  • Meadow, K. P. (2020). Deafness and child development. University of California Press.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Turan, S.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2020). Türkiye, Koronavirüs salgınında ulusal çapta uzaktan eğitim veren 2 ülkeden biri. https://www.meb.gov.tr/turkiye-koronavirus-salgininda-ulusal-capta-uzaktan-egitim-veren-2-ulkeden-biri/haber/20618/tr
  • Neuman L. (2019). Toplumsal araştırma yöntemleri (Sekizinci Edisyon). Ankara: Siyasal Yayıncılık.
  • UNESCO. (2020). UNESCO Futures of Education Commission urges planning ahead against increased inequalities in the aftermath of the Covid-19. Erişim tarihi 2 ocak 2022, https://en.unesco.org/news/unesco-futures-education-commission-urges-planning-ahead-against-increased-inequalities
  • Özer, B. (1990). Uzaktan eğitim sisteminin evrensel yapısı. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, (8) 569-594.
  • Özer, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 Salgını Sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı Tarafından Atılan Politika Adımları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(3), 1124–1129. https://doi. org/10.24106/kefdergi.722280.
  • Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L., & Koole, M. (2020). Online University Teaching During and After the Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity. Postdigital Science and Education, 2(3), 923–945. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y
  • Sarı, H., & Pürsün, T. (2018). Examınıng How Eeffectıve Teaching Methods and Technıques, and Materıals are Used in Math Teachıng for Hearıng Impaıred Students: From Turkısh Teachers' Perspectıves. European Journal of Special Education Research. 3 (4).
  • Sidekli, S., Gökbulut, Y. ve Sayar, N. (2013). Dört işlem becerisi nasıl geliştirilir. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 31-41.
  • Tanrıdı̇ler, A. (2013). İşitme Engelli Öğrencilerle Yapılan Matematik Öğretimi Araştırmaları. Education Sciences, 8 (1), 146-163. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaedu/issue/19813/211922
  • OECD (2020). The impact of Covıd-19 on educatıon insıghts from educatıon at glance 2020, Paris: OECD Publishing.
  • Tüfekçioğlu, U. (2003). Çocuklarda işitme kaybının etkileri. U. Tüfekçioğlu (Ed.), İşitme, konuşma, görme sorunları olan çocukların eğitimi [Education of children with hearing, speech, vision problems] içinde (ss. 1-45). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, Z., Yıldız, S., & Bozyer, S. (2018). İşitme Engelli Turizmi (Sessiz Turizm): Dünya ve Türkiye Potansiyeline Yönelik Bir Değerlendire. Süleyman Demirel Üniversitesi, 9(20), 103-117.
  • Zan, N., & Zan, B. U. (2020). Koronavirüs ile acil durumda eğitim: Türkiye’nin farklı bölgelerinden uzaktan eğitim sistemine dahil olan edebiyat fakültesi öğrencilerine genel bakış. Turkish Studies, 15(4), 1367-1394.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Davut Atış 0000-0001-8503-4426

Emine Şenay Doğaner 0000-0002-8475-5405

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 8 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Atış, D., & Doğaner, E. Ş. (2022). Uzaktan Eğitim Sürecinde İşitme Engelli Öğrencilere Matematik Öğretimi İle İlgili Öğretmen Görüşleri: Türkiye & Romanya Örneği. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(3), 1845-1866. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1100772

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD