When the makam Nevrûz, which is among the less used makâms today, is examined in terms of music theory, it is noticed that it has various usage areas in the historical process. In this process, Nevrûz was mentioned with concepts such as cins, âvâze, şûbe, terkîb, makâm, and perde which point to the basic functions of music theory. Nevrûz, has been described in theoretical sources since the 13th century as a âvâze, which forms a quadruple cins and consists of Mücenneb-Mücenneb-Tanînî (CCT) intervals. This description is first encountered in Safiyyüddîn Abdulmu'min Urmevî. The fact that one of the two works that Urmevî wrote with the ebced note in his edvâr (music theory book) and survived to the present day is the Nevrûz Savt gives an idea about the widespread use of this sound organization in the 13th century.
Nevrûz has moved away from many of the functions it has had until today and has become known only with the identity of "makâm" since the end of the 18th century, instead of concepts such as âvâze, şûbe and terkîb.
In the study, literature review was made, and document analysis method was applied in order to reveal the historical change process of Nevrûz makâm in the light of the information obtained from theoretical sources. With this method, considering the approaches and classifications that theorists used while explaining Nevrûz makâm, the traces of change and transformation in the makâm were mentioned. In addition, the notes of the Nevrûz works registered in the repertoire of the TRT Music Department and the Ottoman Archives of the Presidency of the Turkish Republic Presidency State Archives were scanned, and it was determined that some Nevrûz works were labeled with different makam namings.
Günümüzde az kullanılan makâmlar arasında yer alan Nevrûz makâmının tarihsel süreç içerisinde müzik nazariyatına dair çeşitli kullanım alanları olduğu bilinmektedir. Teori kaynaklarında Nevrûz, nazariyat alanının temel fonksiyonlarına işaret eden cins, âvâze, şûbe, terkîb, makâm ve perde gibi kavramlarla anılmıştır. 13. yüzyıldan itibaren edvârlarda dörtlü bir cins olarak tanımlanan Nevrûz, ilk olarak Safiyyüddîn Abdulmu’min Urmevî tarafından Mücenneb-Mücenneb-Tanînî (CCT) aralıklarından oluşan bir âvâze olarak tarif edilmiştir. Urmevî’nin edvârında ebced notasıyla yazdığı iki eser örneğinden birinin Nevrûz Savt oluşu bu ses organizasyonunun 13. yüzyıldaki yaygın kullanımı hakkında fikir vermektedir. Nevrûz, âvâze, şûbe ve terkîb gibi günümüze kadar sahip olduğu fonksiyonlardan uzaklaşarak 18. yüzyılın sonlarından itibaren “makâm” kimliğiyle tanınır hale gelmiştir. Çalışmada, nazarî kaynaklardan elde edilen bilgiler doğrultusunda Nevrûz makâmının tarihsel değişim sürecini ortaya koyabilmek için literatür taraması yapılmış ve döküman analizi uygulanmıştır. Bu yöntemle nazariyatçıların Nevrûz makâmını açıklarken temel aldıkları yaklaşımlar ve sınıflamalar dikkate alınarak makâma dair değişim ve dönüşüm izlerine değinilmiştir. Ayrıca TRT Müzik Dairesi repertuarı ile T.C. Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivleri Başkanlığı Osmanlı Arşivi bölümünde kayıtlı Nevrûz eserlerin notaları taranmış, bazı Nevrûz eserlerin farklı makâm isimlendirmeleriyle künyelenmiş oldukları tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD