Within the scope of the study, the students were given a problem situation in which they can use their entrepreneurial skills by designing an original lighting tool by producing solutions to reduce light pollution. It is aimed that students find creative and innovative solutions to the given problem situation, transform their solutions into designs, and create products and develop these products by developing entrepreneurship strategies. Case study method was used in the study process. The activity, which consists of six stages, was conducted with 19 students studying in the seventh grade. Within the scope of the study, data was collected using the interview form and the worksheet. The data obtained were analyzed descriptively. During the activity, it was determined that the students had problems in converting the products they designed in their minds into models. It was determined that the students were completely free in the activity process and satisfied with the entrepreneurship dimension involved in the activity. The students completed the activity with high motivation during the activity and stated that they wanted such activities to be applied in all science subjects. Considering the objectives of the curriculum, it is recommended to use this activity by teachers. In addition, it is recommended to develop and apply such activities more in order to improve students' science, engineering and entrepreneurship skills.
Çalışma kapsamında öğrencilere ışık kirliliğini azaltmaya yönelik çözümler üreterek özgün bir aydınlatma aracı tasarlayıp, girişimçilik becerilerini kullanabilecekleri bir problem durumu verilmiştir. Öğrencilerin verilen problem durumuna yaratıcı ve yenilikçi çözümler bulup, çözümlerini tasarıma dönüştürerek ürünler oluşturmaları ve bu ürünlerini girişimcilik stratejileri geliştirerek pazarlamaları hedeflenmiştir. Çalışma sürecinde örnek olay yöntemi kullanılmıştır. Altı aşamadan oluşan etkinlik yedinci sınıfta öğrenim gören 19 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışma kapsamında görüşme formu ve çalışma yaprağından faydalanılarak veri toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Etkinlik sürecinde öğrencilerin zihinlerinde tasarladıkları ürünleri modele dönüştürme noktasında problemler yaşadıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin etkinlik sürecinde tamamen özgür olmalarından ve etkinlikte yer alan girişimcilik boyutundan memnun oldukları tespit edilmiştir. Öğrenciler etkinlik süresince yüksek motivasyonla etkinliği tamamlamışlar ve bütün fen bilimleri konularında bu tür etkinliklerin uygulanmasını istediklerini belirtmişlerdir. Öğretim programının hedefleri düşünüldüğünde bu etkinliğin öğretmenler tarafından kullanılması önerilmektedir. Ayrıca öğrencilerin fen, mühendislik ve girişimcilik becerilerinin geliştirilmesi için bu tarz etkinliklerin daha fazla geliştirilmesi ve uygulanması önerilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Online Science Education Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 License.
Copyright © 2016 Online Fen Eğitimi Dergisi Tüm Hakları Saklıdır.