In this study, a decision support model was created for the aircraft type selection in the fleet planning decision of a low-cost airline and 21 sub criteria were determined for the model in five main groups as technical, economic, environmental, political and other criteria. In this decision support model, the Fuzzy TOPSIS and Fuzzy MOORA Multi Criteria Decision methods were applied, and 17 different narrow body aircraft types produced by Airbus, Boeing, Embraer, and Airbus/Bombardier aircraft manufacturers were evaluated. In the evaluation, it was found that Airbus A321NEO was the most preferable aircraft for the low-cost airline business model among the aircraft types.
Low Cost Airlines Aircraft Selection Fuzzy MCDM TOPSIS MOORA
Bu çalışmada, düşük maliyetli havayolunun filo planlama kararında uçak tipi seçimi için bir karar destek modeli oluşturulmuş ve model için teknik, ekonomik, çevresel, politik ve diğer kriterler olmak üzere 5 ana grup kriteri içinde 21 alt kriter belirlenmiştir. Bu karar destek modelinde Bulanık TOPSIS ve Bulanık MOORA çok kriterli karar verme yöntemleri kullanılmış ve Airbus, Boeing, Embraer ve Airbus/Bombardier uçak üreticilerine ait 17 farklı dar gövde uçak tipleri değerlendirmeye alınmıştır. Değerlendirmede uçak tipleri içinde düşük maliyetli havayolu iş modeli için en uygun ve tercih edilen uçağın Airbus A321 NEO olduğu belirlenmiştir.
Düşük Maliyetli Havayolları Uçak Seçimi Bulanık ÇÖKV TOPSIS MOORA
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 20 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |