Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel Halkın Arap Turistlere ve Helal Turizme Yönelik Algısı: Sapanca Örneği

Yıl 2020, , 849 - 874, 30.11.2020
https://doi.org/10.17153/oguiibf.540961

Öz

Bir yerin turistik destinasyon olabilmesinde, yerel halkın turizme ve turistlere bakış açısı önemli bir faktördür. Bu çalışmanın amacı, yerel halkın Arap turistlere yönelik algısını Sapanca örneği üzerinde incelemek ve Sapan-ca’nın helal turizm destinasyonu olabilmesi noktasında yerel halkın tutum ve algılarının olası etkilerinin araştı-rılmasıdır. Bu amaçla Sapanca sınırları içinde ikamet eden ya da çalışmakta olan farklı demografik özelliklere sahip 380 kişi ile yüz yüze görüşme yöntemi kullanılarak anket uygulaması ile veri toplanmıştır. Sonuç olarak yerel halk, turizmin ilçenin ekonomik ve sosyal yönden gelişi-mi için önemli olduğuna inanmakta, alınacak önlemler ve doğru politikalarla Sapanca’nın iyi bir helal turizm mer-kezi olabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Andriotis, P. ve Cheyne, J. (2003). Urban Resident’s Attitudes toward tourism development: The case of Crete, Journal of Travel Research, Vol.42, 172-185.
  • Akova, O. (2006). Yerel Halkın Turizmin Etkilerini Algılamalarına ve Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma, Akademik İncelemeler Dergisi, S.2, Cilt.1.
  • Akyol, M. ve Kılınç, Ö. (2014). Internet and Halal Tourism Marketing, International Periodical For The Languages, Literature and History of Türkish os Türcic, Vol. 9/8 Summer, 171-186.
  • Battour, M. Ismail, M. ve Battor, M. (2010). Toward a Halal Tourism Market, Tourism Analysis, 15 (4),461-470.
  • Battour, M. ve Ismail, M.N. (2016). Halal Tourism: Concept, Practices, Challenges and Future, Tourism Management Perspectives, 19(B), 150-154.
  • Bertan, S. (2009), Turizmin Çevre Üzerinde Yarattığı Etkiler: Pamukkale Örneği, Anatolia:Turizm Araştırmaları Dergisi, C.20, S.2 (204-214).
  • Boğan, E, Batman, O. ve Sarıışık, M. (2016). Helal Turizmin Kavramsal Çerçevesi ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Değerlendirme, 3.International Congress of Tourism and Management Researches,20-22 May, Antalya.
  • Çetin, T. (2009). Beypazarı’nda Turist-Yerli Halk Etkileşimi ve Turizmin sosyal, Kültürel ve Ekonomik Etkileri, Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, C.IX, S.1, 15-32.
  • Doğan, H. ve Üngüren, E. (2012). Yerel Halkın Isparta Turizmine Yönelik Görüşleri Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C.17, S.1, 103-122.
  • Doğan, M. (2011). Türkiye’de İslami Turizmin Gelişimi: 2002-2009, Politik İktisat, Kriz Kalkınma içinde (Ed. Şiriner ve diğerleri), 471-486.
  • Duran, E. (2013). Yerel Halkın Sürdürülebilir Turizm Gelişimine Yönelik Tutumları: Bozcaada Örneği, Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, Ocak/Şubat/Mart Kış Dönemi, C.2, S.3.
  • Dyer, P., Gürsoy, D., Sharma, B., Carter, J. (2007).Structural modelling of resident perceptions of tourism and Associated development on the Sunshine Coast, Australia, Tourism Management, 28(2), 409-422.
  • Erhan Boğan, Mehmet Sarıışık, (2018) "Halal tourism: conceptual and practical challenges", Journal of Islamic Marketing, https://doi.org/10.1108/JIMA-06-2017-0066
  • Farahani, H.Z. ve Henderson, J.C. (2009). Islamic tourism and managing tourism development in islamic societes: The cases of Iran and Saudiarabia, International Journal of Tourism research, 12(1), 79-89.
  • Gürsoy, D. ve Rutherford, G. (2004). “Host Attitudes Toward Tourism: An Improved Structural Model”, Annals of Tourism Research, 31(3), 495-516
  • Gümüş, N. ve Özipekçe, S., (2009), Foça’da turizmin ekonomik, sosyal, kültürel ve çevresel etkilerine yönelik yerel halkın görüşleri, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, C.6, S.2, (399-417).
  • Gohary El Hatem, (2016) Halal tourism, is it really Halal?, Tourism Management Perspectives,Volume 19, Part B, July 2016, Pages 124-130, https://doi.org/10.1016/j.tmp.2015.12.013
  • Henderson, J.C. (2010). “Sharia-Compliant Hotel, Tourism and Hospitality Research”, 10 (3), 246-254
  • Jaelani Aan, (2017),”Halal Tourism Industry in Indonesia: Potential and Prospects”, International Review of Management and Marketing ISSN: 2146-4405, 2017, 7(3), 25-34.
  • Jan Mei S, Mahmood C, Joe Mac R, (2017) "Halal integrity in the food supply chain", British Food Journal, Vol. 119 Issue: 1, pp.39-51, https://doi.org/10.1108/BFJ-04-2016-0150
  • Liu, J.C. & Var, T. (1986). “Resident attitudes toward tourism impacts in Hawaii”, Annals of Tourism Research, Vol 13, 193-214
  • Marco T, Jack G.A.J. van der V, Maznah Che G, (2012) "Principles in halal supply chain management", Journal of Islamic Marketing, Vol. 3 Issue: 3, pp.217-243, https:// doi.org/10.1108/17590831211259727
  • Marco T, Maznah Che G, (2013) "Principles in halal purchasing", Journal of Islamic Marketing, Vol. 4 Issue: 3, pp.281-293, https://doi.org/10.1108/JIMA-01-2012-0004
  • Marco T, (2015) "Halal clusters", Journal of Islamic Marketing, Vol. 6 Issue: 1, pp.2-21, https:// doi.org/10.1108/JIMA-05-2014-0034
  • Mason P ve Cheyne J (2000). Residents’ “Attitudes to Proposed Tourism Development”, Annals of Tourism Research. 27(2), 391-409.
  • Mohamed S Ab T, Siti Salwa Md. S, Abu Bakar A H, Thoo Ai C, (2016) "Emerging Halal food market: an Institutional Theory of Halal certificate implementation", Management Research Review, Vol. 39 Issue: 9, pp.987-997, https://doi.org/10.1108/ MRR-06-2015-0147
  • Mohamed S Ab T, Abu Bakar A H, Thoo Ai C, (2016) "Can halal certification influence logistics performance?", Journal of Islamic Marketing, Vol. 7 Issue: 4, pp.461-475, https:// doi.org/10.1108/JIMA-02-2015-0015
  • Mohamed S Ab T, (2017) "Motivations and benefits of halal food safety certification", Journal of Islamic Marketing, Vol. 8 Issue: 4, pp.605-624, https://doi.org/10.1108/JIMA-08-2015-0063
  • Mohsin A, Ramli N ve Alkhulayfi A B,(2016), Halal tourism: Emerging opportunities, Tourism Management Perspectives 19 (2016) 137–143
  • Nor Aida A R, Mohammad F M, Suzari A R, Hazariah M N, (2018) "Implementing air cargo halal warehouse: insight from Malaysia", Journal of Islamic Marketing, Vol. 9 Issue: 3, pp.462-483, https://doi.org/10.1108/JIMA-09-2016-0071
  • Özdemir, M. Ali., Kervankıran, İ (2011). “Turizm ve Turizmin Etkileri Konusunda Yerel Halkın Yaklaşımlarının Belirlenmesi: Afyonkarahisar Örneği”, Marmara Coğrafya Dergisi, 1-25.
  • Razalli, M.R., Abdullah, S., & Hassan, M.G. (2012). “Developing A Model For Islamic Hotels: Evaluating Opportunities and Challenges. Working Paper”, University Utara Malaysia
  • Reisenger, Y. (1994). “Social Contact Between Tourist And Hosts Of Different Cultural Backgrounds” Tourısm The State of The Art, Ed. A.V. Stean; C.L. Jenkins; R.C. Wood, John Wiley & Sons Inc., England, s. 743-754.
  • Ryan, C. ve Montgomery, D. (1994),”The Attitudes of Bakewell Residents to Tourısm and Issues in Communıty responsive Tourısm”, Tourısm Management, 15:338-369.
  • Sulistyo P, Azmawani A R, Suhaimi A R, Asnarulkhadi A S, (2015) "Revealing factors hindering halal certification in East Kalimantan Indonesia", Journal of Islamic Marketing, Vol. 6 Issue: 2, pp.268-291, https://doi.org/10.1108/JIMA-05-2014-0040
  • Tekin Ömer A (2014): ‘İslami Turizm: Dünyadaki ve Türkiye'deki Genel Durum Üzerine Bir İnceleme’ Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C:7, S:29, s. 750-766Teye V, Sırakaya, E ve Sönmez, Sevil F. (2002), “Residents' Attitudes toward Tourism Development”, Annals of Tourism Research, 29(3), 668-688.
  • Türofed (2012). Turizm Raporu, Yıl 2, Sayı:6. (Erişim Tarihi:02.01.2019).
  • Türker, G.Ö. ve Türker, A. (2014), Yerel Halkın Turizm Etkilerini Algılama Düzeyi Turizm Desteğini Nasıl Etkiler: Dalyan Destinasyonu Örneği, Electronic Journal of Vocational Colleges-May/Mayıs 2014, (81-98).
  • Zulkıflı, W. S. W., Rahman S. A., Awang, K. W., Man, Y. B. C. (2011). “Developing the Framework for Halal Friendly Tourism in Malaysia”, International Business Management, 5 (6), 295-302.

Local People’s Perception of Halal Tourism and Arab Tourists: The Case of Sapanca

Yıl 2020, , 849 - 874, 30.11.2020
https://doi.org/10.17153/oguiibf.540961

Öz

The local people's perspective on tourism and tourists is an important factor in making a place a touristic destina-tion. The objective of this study is to examine local peo-ple’s perceptions on Arab tourists in the case of the district of Sapanca in the province of Sakarya in Turkey, and analyze the possible effects of local people’s atti-tudes and perceptions on the possibility of the Sapanca district to become a Halal tourism destination. To this end, data were collected through application of a survey by meeting face to face with 380 people living or working inside the borders of the Sapanca district and who had different demographic characteristics. In conclusion, the local people believed that tourism is important for the economic and social development of the district and thought that Sapanca could be a decent Halal tourism destination with actions to be taken and proper policies. 

Kaynakça

  • Andriotis, P. ve Cheyne, J. (2003). Urban Resident’s Attitudes toward tourism development: The case of Crete, Journal of Travel Research, Vol.42, 172-185.
  • Akova, O. (2006). Yerel Halkın Turizmin Etkilerini Algılamalarına ve Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma, Akademik İncelemeler Dergisi, S.2, Cilt.1.
  • Akyol, M. ve Kılınç, Ö. (2014). Internet and Halal Tourism Marketing, International Periodical For The Languages, Literature and History of Türkish os Türcic, Vol. 9/8 Summer, 171-186.
  • Battour, M. Ismail, M. ve Battor, M. (2010). Toward a Halal Tourism Market, Tourism Analysis, 15 (4),461-470.
  • Battour, M. ve Ismail, M.N. (2016). Halal Tourism: Concept, Practices, Challenges and Future, Tourism Management Perspectives, 19(B), 150-154.
  • Bertan, S. (2009), Turizmin Çevre Üzerinde Yarattığı Etkiler: Pamukkale Örneği, Anatolia:Turizm Araştırmaları Dergisi, C.20, S.2 (204-214).
  • Boğan, E, Batman, O. ve Sarıışık, M. (2016). Helal Turizmin Kavramsal Çerçevesi ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Değerlendirme, 3.International Congress of Tourism and Management Researches,20-22 May, Antalya.
  • Çetin, T. (2009). Beypazarı’nda Turist-Yerli Halk Etkileşimi ve Turizmin sosyal, Kültürel ve Ekonomik Etkileri, Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, C.IX, S.1, 15-32.
  • Doğan, H. ve Üngüren, E. (2012). Yerel Halkın Isparta Turizmine Yönelik Görüşleri Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C.17, S.1, 103-122.
  • Doğan, M. (2011). Türkiye’de İslami Turizmin Gelişimi: 2002-2009, Politik İktisat, Kriz Kalkınma içinde (Ed. Şiriner ve diğerleri), 471-486.
  • Duran, E. (2013). Yerel Halkın Sürdürülebilir Turizm Gelişimine Yönelik Tutumları: Bozcaada Örneği, Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, Ocak/Şubat/Mart Kış Dönemi, C.2, S.3.
  • Dyer, P., Gürsoy, D., Sharma, B., Carter, J. (2007).Structural modelling of resident perceptions of tourism and Associated development on the Sunshine Coast, Australia, Tourism Management, 28(2), 409-422.
  • Erhan Boğan, Mehmet Sarıışık, (2018) "Halal tourism: conceptual and practical challenges", Journal of Islamic Marketing, https://doi.org/10.1108/JIMA-06-2017-0066
  • Farahani, H.Z. ve Henderson, J.C. (2009). Islamic tourism and managing tourism development in islamic societes: The cases of Iran and Saudiarabia, International Journal of Tourism research, 12(1), 79-89.
  • Gürsoy, D. ve Rutherford, G. (2004). “Host Attitudes Toward Tourism: An Improved Structural Model”, Annals of Tourism Research, 31(3), 495-516
  • Gümüş, N. ve Özipekçe, S., (2009), Foça’da turizmin ekonomik, sosyal, kültürel ve çevresel etkilerine yönelik yerel halkın görüşleri, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, C.6, S.2, (399-417).
  • Gohary El Hatem, (2016) Halal tourism, is it really Halal?, Tourism Management Perspectives,Volume 19, Part B, July 2016, Pages 124-130, https://doi.org/10.1016/j.tmp.2015.12.013
  • Henderson, J.C. (2010). “Sharia-Compliant Hotel, Tourism and Hospitality Research”, 10 (3), 246-254
  • Jaelani Aan, (2017),”Halal Tourism Industry in Indonesia: Potential and Prospects”, International Review of Management and Marketing ISSN: 2146-4405, 2017, 7(3), 25-34.
  • Jan Mei S, Mahmood C, Joe Mac R, (2017) "Halal integrity in the food supply chain", British Food Journal, Vol. 119 Issue: 1, pp.39-51, https://doi.org/10.1108/BFJ-04-2016-0150
  • Liu, J.C. & Var, T. (1986). “Resident attitudes toward tourism impacts in Hawaii”, Annals of Tourism Research, Vol 13, 193-214
  • Marco T, Jack G.A.J. van der V, Maznah Che G, (2012) "Principles in halal supply chain management", Journal of Islamic Marketing, Vol. 3 Issue: 3, pp.217-243, https:// doi.org/10.1108/17590831211259727
  • Marco T, Maznah Che G, (2013) "Principles in halal purchasing", Journal of Islamic Marketing, Vol. 4 Issue: 3, pp.281-293, https://doi.org/10.1108/JIMA-01-2012-0004
  • Marco T, (2015) "Halal clusters", Journal of Islamic Marketing, Vol. 6 Issue: 1, pp.2-21, https:// doi.org/10.1108/JIMA-05-2014-0034
  • Mason P ve Cheyne J (2000). Residents’ “Attitudes to Proposed Tourism Development”, Annals of Tourism Research. 27(2), 391-409.
  • Mohamed S Ab T, Siti Salwa Md. S, Abu Bakar A H, Thoo Ai C, (2016) "Emerging Halal food market: an Institutional Theory of Halal certificate implementation", Management Research Review, Vol. 39 Issue: 9, pp.987-997, https://doi.org/10.1108/ MRR-06-2015-0147
  • Mohamed S Ab T, Abu Bakar A H, Thoo Ai C, (2016) "Can halal certification influence logistics performance?", Journal of Islamic Marketing, Vol. 7 Issue: 4, pp.461-475, https:// doi.org/10.1108/JIMA-02-2015-0015
  • Mohamed S Ab T, (2017) "Motivations and benefits of halal food safety certification", Journal of Islamic Marketing, Vol. 8 Issue: 4, pp.605-624, https://doi.org/10.1108/JIMA-08-2015-0063
  • Mohsin A, Ramli N ve Alkhulayfi A B,(2016), Halal tourism: Emerging opportunities, Tourism Management Perspectives 19 (2016) 137–143
  • Nor Aida A R, Mohammad F M, Suzari A R, Hazariah M N, (2018) "Implementing air cargo halal warehouse: insight from Malaysia", Journal of Islamic Marketing, Vol. 9 Issue: 3, pp.462-483, https://doi.org/10.1108/JIMA-09-2016-0071
  • Özdemir, M. Ali., Kervankıran, İ (2011). “Turizm ve Turizmin Etkileri Konusunda Yerel Halkın Yaklaşımlarının Belirlenmesi: Afyonkarahisar Örneği”, Marmara Coğrafya Dergisi, 1-25.
  • Razalli, M.R., Abdullah, S., & Hassan, M.G. (2012). “Developing A Model For Islamic Hotels: Evaluating Opportunities and Challenges. Working Paper”, University Utara Malaysia
  • Reisenger, Y. (1994). “Social Contact Between Tourist And Hosts Of Different Cultural Backgrounds” Tourısm The State of The Art, Ed. A.V. Stean; C.L. Jenkins; R.C. Wood, John Wiley & Sons Inc., England, s. 743-754.
  • Ryan, C. ve Montgomery, D. (1994),”The Attitudes of Bakewell Residents to Tourısm and Issues in Communıty responsive Tourısm”, Tourısm Management, 15:338-369.
  • Sulistyo P, Azmawani A R, Suhaimi A R, Asnarulkhadi A S, (2015) "Revealing factors hindering halal certification in East Kalimantan Indonesia", Journal of Islamic Marketing, Vol. 6 Issue: 2, pp.268-291, https://doi.org/10.1108/JIMA-05-2014-0040
  • Tekin Ömer A (2014): ‘İslami Turizm: Dünyadaki ve Türkiye'deki Genel Durum Üzerine Bir İnceleme’ Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C:7, S:29, s. 750-766Teye V, Sırakaya, E ve Sönmez, Sevil F. (2002), “Residents' Attitudes toward Tourism Development”, Annals of Tourism Research, 29(3), 668-688.
  • Türofed (2012). Turizm Raporu, Yıl 2, Sayı:6. (Erişim Tarihi:02.01.2019).
  • Türker, G.Ö. ve Türker, A. (2014), Yerel Halkın Turizm Etkilerini Algılama Düzeyi Turizm Desteğini Nasıl Etkiler: Dalyan Destinasyonu Örneği, Electronic Journal of Vocational Colleges-May/Mayıs 2014, (81-98).
  • Zulkıflı, W. S. W., Rahman S. A., Awang, K. W., Man, Y. B. C. (2011). “Developing the Framework for Halal Friendly Tourism in Malaysia”, International Business Management, 5 (6), 295-302.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Recep Yıldırgan 0000-0002-9887-3883

İsmail Bilgiçli 0000-0003-1697-032X

Hümeyra Taşçıoğlu Baysal 0000-0002-6862-3883

Orhan Batman 0000-0001-7186-7064

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Yıldırgan, R., Bilgiçli, İ., Taşçıoğlu Baysal, H., Batman, O. (2020). Local People’s Perception of Halal Tourism and Arab Tourists: The Case of Sapanca. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 15(3), 849-874. https://doi.org/10.17153/oguiibf.540961