Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Public Relations and Ethics: Research on Public Rela-tions Profession Representation in the Context of Ethical Codes in Films After 2000s

Yıl 2020, , 519 - 542, 01.08.2020
https://doi.org/10.17153/oguiibf.580003

Öz

Beside successful public relations studies from past to present, many negative examples have been came across. However, in the 2000s, the public relations profession became more recognized and professional practitioners gained a deeper understanding of the pro-fession’s principles. This resulted in gaining importance of ethic practices in public relations over time. In this study, the image of public relations practioners created in the target audience’s eye is discussed from the point of public relations profession is presented in the films. In the literature section, public relations profession, characteris-tics of public relations practitioners and ethical issues are discussed. In the research section, the public relations practitioner's discourse and behaviors were examined in line with the International Public Relations Association's (IPRA) Code of Conduct in films where Public Relations and Publicity practices were represented in Turkish and English languages in 2000s and beyond.

Kaynakça

  • Asna, Alaadin. (1997). Halkla İlişkiler, Public Relations, PR, İstanbul: Sabah Kitapları.
  • Aydede, Ceyda (2001). Teorik ve Uygulamalı Halkla İlişkiler Kampanyaları, Ankara: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Baskin, Otis; Craig Aronoff; Dan, Lattimore (1997), Public Relations: The Profession and Practice, McG-rawwHill.
  • Biber, Ayhan (2007), Halkla İlişkiler Temel Kavramlar, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Biber, Ayhan (2012), Halkla İlişkilerde Teorik Bir Çerçeve, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Black, Sam (1998). Halkla İlişkiler Eğitimi, Çev:İbrahim Çamlı, IPRA Altın Kitap Sayı:7, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Brown, E., R. (2010), “Symmetry and Its Critics: Antecedents, Prospects, and Implications for Symmetry in a Postsymmetry Era” (Der. Robert L. Heath), Sage Handbook of Public Relations, California: Sage, 277-292.
  • Fidan, Mehmet (2008). “Halkla İlişkilerin Gelişim Süreci”, (Ed. Ahmet Kalender, Mehmet Fidan), Halkla İlişkiler, Konya: Tablet Yayınları, 49-78.
  • Göksel, Ahmet Bülend; Yurdakul, Nilay (2010), Temel Halkla İlişkiler Bilgileri, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Görpe, Serra (2001), Halkla İlişkiler Kavramları, Üniversite Yayın No: 4277, İletişim Fak. Yayın No: 10, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Basımevi.
  • Grunig, James E. (2005), Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, Çev: Elif Özsayar, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Gündüz, Ekin (2010), “İletişim Etiği ve Etik Eylem ; « Thank You For Smokıng / Sigara İçtiğiniz İçin Teşekkürler » Filmi Örneği” Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:9 Sayı:17 Bahar 2010 s.165-176
  • Işık, Metin (2012), Halkla İlişkilere Giriş, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kadıbşegil, Salim (2003). Halkla İlişkilere Nereden Başlamalı, İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Mardin, Betül (1987), “Halkla İlişkilerin ABD’de gelişimi ve Avrupa’ya Girişi” Halkla İlişkiler Sempozyumu 87, A.Ü. B.Y.Y.O. Todaie Ortak Yayını, Ankara.
  • Mengü, Seda Çakar; Görpe, Serra (2007), “Halkla İlişkilerde Aydınlanma: Kamusal İletişim Stratejilerinin Gerçekleşmesinde Halkla İlişkiler Rolleri ve Etik”, (Ed: İdil Sayımer, Pınar Eraslan Yayınoğlu), Halkla İlişkiler ve Reklam Üzerine Etik Değerlendirmeler, İstanbul: Beta Basım A.Ş.,1-80.
  • Peltekoğlu, Filiz Balta (2014), Halkla İlişkiler Nedir, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Sjöberg, Göran (1998), Mesleki Uygulama için Bir Halkla İlişkiler Eğitim Modeli, Çev. Nur Nirven, Altın Kitap, Sayı:4, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Tarhan, Ahmet (2008). " Halkla İlişkiler Modelleri", (Ed. Ahmet Kalender, Mehmet Fidan), Halkla İlişkiler, Konya: Tablet Yayınları.
  • Uluğ, Feyzi (1989), Türk Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Enformasyon, Ankara: Todaire Yayını.
  • Yamanoğlu, Melike Aktaş;. Hızal, G.Senem Gençtürk; Özdemir, B.Pınar (2013), Türkiye’de Halkla İlişkiler Tarihi, Ankara: De ki Basım Yayım Ltd:Şti.
  • Yurdakul, Nilay Başok; Coşkun, Gül (2008), Teoriden Pratiğe Halkla İlişkiler Projeleri: Ödüllü Örnek Uygulamalar, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-58839/, (Erişim:15.06.2019)
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-109086/ , (Erişim:15.06.2019)
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-131737/ , (Erişim:15.06.2019)
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-229541/ , (Erişim:15.06.2019)
  • https://filmhafizasi.com/thank-you-for-smoking-2005/), (Erişim:15.06.2019)
  • http://www.sinemalar.com/film/13132/tanidigim-insanlar, (Erişim:15.06.2019)
  • TUHİD, http://www.tuhid.org/uluslararasi-etik.html, (Erişim:10.03.2019)

Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi

Yıl 2020, , 519 - 542, 01.08.2020
https://doi.org/10.17153/oguiibf.580003

Öz

Geçmişten günümüze kadar, çok başarılı halkla ilişkiler çalışmalarının yanında, olumsuz birçok örnekle de karşı-laşılmıştır. Ancak 2000’li yıllara gelindiğinde halkla ilişkiler mesleği daha fazla tanınmaya başlanmış ve profesyonel uygulayıcılar meslek ilkeleri hakkında daha duyarlı bir anlayışa kavuşmuşlardır. Bu durumun bir sonucu olarak halkla ilişkiler etiği giderek önem kazan-mıştır. Çalışmada halkla ilişkilerin günümüzde geldiği noktadan, halkla ilişkiler uygulayıcısı rolünün filmlerde sergileniş biçimiyle hedef kitleler gözündeki meslek yansıması tartışılmaktadır. Çalışmanın literatür bölü-münde halkla ilişkiler mesleği, halkla ilişkiler uygulayıcıla-rının özellikleri ve etik konularına değinilmiştir. Araştırma bölümünde ise 2000 yılı ve sonrası Türkçe ve İngilizce dillerinde yayınlanmış olan Halkla İlişkiler ve Tanıtım mesleğinin temsil edildiği filmlerde halkla ilişkiler uygu-layıcısının söylem ve davranışları Uluslararası Halkla İlişkiler Derneği (IPRA) Davranış Kuralları doğrultusunda incelenmiştir. 

Kaynakça

  • Asna, Alaadin. (1997). Halkla İlişkiler, Public Relations, PR, İstanbul: Sabah Kitapları.
  • Aydede, Ceyda (2001). Teorik ve Uygulamalı Halkla İlişkiler Kampanyaları, Ankara: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Baskin, Otis; Craig Aronoff; Dan, Lattimore (1997), Public Relations: The Profession and Practice, McG-rawwHill.
  • Biber, Ayhan (2007), Halkla İlişkiler Temel Kavramlar, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Biber, Ayhan (2012), Halkla İlişkilerde Teorik Bir Çerçeve, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Black, Sam (1998). Halkla İlişkiler Eğitimi, Çev:İbrahim Çamlı, IPRA Altın Kitap Sayı:7, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Brown, E., R. (2010), “Symmetry and Its Critics: Antecedents, Prospects, and Implications for Symmetry in a Postsymmetry Era” (Der. Robert L. Heath), Sage Handbook of Public Relations, California: Sage, 277-292.
  • Fidan, Mehmet (2008). “Halkla İlişkilerin Gelişim Süreci”, (Ed. Ahmet Kalender, Mehmet Fidan), Halkla İlişkiler, Konya: Tablet Yayınları, 49-78.
  • Göksel, Ahmet Bülend; Yurdakul, Nilay (2010), Temel Halkla İlişkiler Bilgileri, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Görpe, Serra (2001), Halkla İlişkiler Kavramları, Üniversite Yayın No: 4277, İletişim Fak. Yayın No: 10, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Basımevi.
  • Grunig, James E. (2005), Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, Çev: Elif Özsayar, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Gündüz, Ekin (2010), “İletişim Etiği ve Etik Eylem ; « Thank You For Smokıng / Sigara İçtiğiniz İçin Teşekkürler » Filmi Örneği” Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:9 Sayı:17 Bahar 2010 s.165-176
  • Işık, Metin (2012), Halkla İlişkilere Giriş, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kadıbşegil, Salim (2003). Halkla İlişkilere Nereden Başlamalı, İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Mardin, Betül (1987), “Halkla İlişkilerin ABD’de gelişimi ve Avrupa’ya Girişi” Halkla İlişkiler Sempozyumu 87, A.Ü. B.Y.Y.O. Todaie Ortak Yayını, Ankara.
  • Mengü, Seda Çakar; Görpe, Serra (2007), “Halkla İlişkilerde Aydınlanma: Kamusal İletişim Stratejilerinin Gerçekleşmesinde Halkla İlişkiler Rolleri ve Etik”, (Ed: İdil Sayımer, Pınar Eraslan Yayınoğlu), Halkla İlişkiler ve Reklam Üzerine Etik Değerlendirmeler, İstanbul: Beta Basım A.Ş.,1-80.
  • Peltekoğlu, Filiz Balta (2014), Halkla İlişkiler Nedir, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Sjöberg, Göran (1998), Mesleki Uygulama için Bir Halkla İlişkiler Eğitim Modeli, Çev. Nur Nirven, Altın Kitap, Sayı:4, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Tarhan, Ahmet (2008). " Halkla İlişkiler Modelleri", (Ed. Ahmet Kalender, Mehmet Fidan), Halkla İlişkiler, Konya: Tablet Yayınları.
  • Uluğ, Feyzi (1989), Türk Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Enformasyon, Ankara: Todaire Yayını.
  • Yamanoğlu, Melike Aktaş;. Hızal, G.Senem Gençtürk; Özdemir, B.Pınar (2013), Türkiye’de Halkla İlişkiler Tarihi, Ankara: De ki Basım Yayım Ltd:Şti.
  • Yurdakul, Nilay Başok; Coşkun, Gül (2008), Teoriden Pratiğe Halkla İlişkiler Projeleri: Ödüllü Örnek Uygulamalar, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-58839/, (Erişim:15.06.2019)
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-109086/ , (Erişim:15.06.2019)
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-131737/ , (Erişim:15.06.2019)
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-229541/ , (Erişim:15.06.2019)
  • https://filmhafizasi.com/thank-you-for-smoking-2005/), (Erişim:15.06.2019)
  • http://www.sinemalar.com/film/13132/tanidigim-insanlar, (Erişim:15.06.2019)
  • TUHİD, http://www.tuhid.org/uluslararasi-etik.html, (Erişim:10.03.2019)
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gül Coşkun Değirmen 0000-0001-7535-2754

Özgür Yalçın Bu kişi benim 0000-0003-0683-8632

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 19 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Coşkun Değirmen, G., & Yalçın, Ö. (2020). Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 15(2), 519-542. https://doi.org/10.17153/oguiibf.580003