Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Finansal Okuryazarlık, Risk Alma Eğilimi ve Belirsizliğe Karşı Tolerans İlişkisi: Batı Akdeniz Girişimcileri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2020, , 1203 - 1222, 30.11.2020
https://doi.org/10.17153/oguiibf.617547

Öz

Finansal işlemler gün geçtikçe daha karmaşık hale gelmektedir. İşlemlerle ilgili risk ile sorumluluk sürekli artmaktadır ve alınan yanlış kararlar hem mikro hem de makro ölçekte etki sağlamaktadır. Bu durumlar bireylerin sahip olması gereken finansal okuryazarlığın günümüzdeki önemini arttırmıştır. Girişimciler açısından bakıldığında ise iş fikrinin ortaya atılmasından işin kurulumuna, kurulumundan yönetimine kadar geçen her süreçte finansal okuryazarlık becerisi bir gereklilik halini almıştır. Bu araştırmada da girişimciler açısından finansal okuryazarlık konusu incelenmiş ve Batı Akdeniz bölgesinde faaliyet gösteren girişimcilerin finansal okuryazarlık seviyesi ve alt boyutlarıyla, girişimci özelliklerinden olan risk alma eğilimi ve belirsizliğe karşı tolerans değişkenlerinin ilişkisini ortaya çıkartmak amaçlanmıştır. Anket tekniği ile verilerin toplandığı araştırmanın sonunda finansal okuryazarlık, finansal bilgi ve finansal tutum seviyeleriyle girişimcilik özelliklerinden risk alma eğiliminin ve belirsizliğe karşı toleransın pozitif yönlü hareket ettiği tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Abreu, Margarida; Mendes, Victor (2010), “Financial Literacy and Portfolio Diversificetion”, Quantitative Science, Vol. 10 NO.5,: 515-528.
  • Alkaya, Aylin; Yağlı, İbrahim (2015), “Finansal Okuryazarlık - Finansal Bilgi, Davranış ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İibf Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.8 S.40: 585- 599.
  • Ansong, Abraham; Gyensare, Michael Asiedu (2012), “Determinant of University Working Students’ financial Literacy at the University of Cape Coast, Ghana”, International Journal of Business and Management, C.7 S.9: 126-133.
  • Atkinson, Adele; Messy, Flore Anne (2012), “Measuring Financial Literacy: Results of OECD/International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study”, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No.15 .
  • Beal, Diana; Delpachitra, Sarath (2003), "Financial Literacy Among Australian University Students", Economic Papers, C. 22 S. 1: 65-78.
  • Bianco, Candy. A.; Bosco, Susan. M. (2000), “Financial Literacy: What are Business Schools Teaching?”, Jour-nal of Global Business Management, vol. 7, No. 1.
  • Bönte, Werner; Filipiak, Ute (2012), “Financial Literacy,Iİnformation Flows and Cate Affiliation: Empirical Evidencefrom India”, Journal of Banking and Finance, 36: 3399- 3414.
  • Börü, Deniz (2006), Girişimcilik Eğilimi Marmara Üniversitesi İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştır-ma.. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Yayın No.733
  • Brenkert, George (2009). “Innovation, Rule Breaking and The Ethics of Entrepreneurship”, Journal of Busi-ness Venturing, C.24 S.5: 448-464.
  • Chen, Haiyang; Volpe, Ronald P. (1998). “An analysis of personal financial literacy among college students”, Financial Services Review, C.7 S.2: 107-128.
  • Chinen, Kenichiro; Endo, Hideki (2012), “Effects of Attitude and Background on Students’ Personal financial Ability: A United States Survey”, Internetional Journal of Management .C. 29 S.2: 778 – 791.
  • Coulter, Mary; Robbins, P. Stephen. (2003), Management, 7.baskı, New Jersey: Prentice Hall.
  • Cude, Brenda. J.; Lawrance, Frances C.; Lyons, Angela. C.; Metzger, Kaci; LeJeune, Emily.; Marks, Loren.; Machtmes, Krisanna. (2006),” Collage Sudents and financial literacy: What they know and what we need to learn”, Eastern Family Economics and Resource Management Association, (102 – 109).
  • Çelik, Adnan; Akgemci, Tahir; Şimşek, M. Şerif (2013). Girişimcilik ve Küçük İşletme Yönetimi, Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Çetinkaya Bozkurt, Özlem (2011). Dünyada ve Türkiye’de Girişimcilik Eğitimi: Başarılı Girişimciler ve Öğretim Üyelerinden Öneriler, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Dağdelen, Tarık (2017). Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi ve Aydın İlindeki Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Üzerine Bir Uygulama, Adnan Menderes Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Disney, Richard; Gathergood, John (2013), “Financial Literacy And Consumer Credit Portfolios”, Journal of Banking & Finance, 37: 2246-2254.
  • Fiş, Ahmet Murat ; Wasti, S. Arzu (2009). “Örgüt Kültürü ve Girişimcilik Yönelimi İlişkisi”. ODTÜ Gelişme Dergisi, C.35 Özel Sayı:127-164.
  • Foder (2019). “Finansal okuryazarlık ve erişim”, https://www.fo-der.org/, (Erişim: 2018).
  • Furnham, Adrian; Ribchester, Tracy (1995), “Tolerance of Ambiguity: A Review of the Concept, its Measure-ment and Applications”, Current psychology, C.14 S.3: 179-199.
  • Gürbüz, Sait; Şahin, Faruk (2016), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe – Yöntem– Analiz, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Hardy, Ken (1999). “What Do Entrepreneurs Contribute?”, Ivy Business Journal, C.64 S.2: 48-65.
  • İpçioğlu, İsa; Taşer, Atıl (2009). “İşletme Bölümlerinde Verilen Eğitimin Girişimci Adayı Öğrenciler Üzerindeki Etkileri“. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10: 13-25.
  • İrmiş, Ayşe; Durak, İbrahim; Özdemir, Lütfiye (2010). Girişimcilik Kültürü: Anadolu Girişimciliğinden Örnekler, Bursa: Ekin Basın Yayın Dağıtım.
  • Kalaycı, Şeref (2005), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 1.Baskı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Koh, Hian Chye (1996), "Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics: A study of Hong Kong MBA students", Journal of Managerial Psychology, C. 11 S. 3: 12-25, https://doi.org/10.1108/02683949610113566.
  • Kutukız, Doğan; Özden, Ceren (2018). “Kadın girişimciliği ve finansal okuryazarlığın kadın girişimciler üzerin-deki etkisi”, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, C. 8 S.8: 349-365.
  • Küçükaltan, Derman (2009), “Genel Bir Yaklaşımla Girişimcilik”,Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi. C.4 S.1: 21-28.
  • Lee, Jia-Sheng; Hsieh, Chia-Jung (2010), “A Research in Relating Entrereneurship, Marketing Capability, Innovative Capability and Sustained Competitive Advantage”, Journal of Business-Ekonomics Research, C.8 S.9: 109- 119.
  • Louw, Jurgens; Fouche, Jaco; Oberholzer, Merwe (2013),"Financial Literacy Needs Of South African Third-Year University Students", International Business & Economics Research Journal, C. 12, S. 4, :439-450.
  • Noctor, M.; Stoney, S.; Stradling, R. (1992), Financial Literacy: A Discussion Of Concepts And Competences Of Financial Literacy And Opportunities for its Introduction into Young People’s Learning. Londra : National Foundation for Educational Research.
  • OECD (2017), “G20/OECD INFE report on adult financial literacy in G20 countries”, http://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/G20-OECD-INFE-report-adult-financial-literacy-in-G20-countries.pdf (Erişim:2018).
  • OECD INFE (2011), Measuring Financial Literacy: Core Questionnaire in Measuring Financial Literacy: Questi-onnaire and Guidance Notes for conducting an Internationally Comparable Survey of Financial literacy. Paris: OECD.
  • Özgüner, Mert. (2015), “Girişimcilik Tipleri ve Kişilik Tipleri İlişkisi Üzerine Bir İnceleme”, Route Educational and Social Science Journal, C.2 S.1: 148-160.
  • Öztürk, Elvan. (2014). Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi: Süleyman Demirel Üniversitesi Akademik Per-sonel Üzerine Bir Uygulama, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Sencer, Muzaffer. (1981). Yöntembilim Terimleri Sözlüğü, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Sevüktekin, Mustafa. (2007). Ekonometrik Zaman Serileri Analizi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Seyrek, İbrahim H.; Gül, Meryem (2017), “Finansal Okuryazarlık Ve Girişimcilik Niyeti: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. C.15 S.2: 103-118.
  • Sezici, Emre; Çelikkol, Mediha Mine (2016), “Girişimcilik Tutumu ve Finansal Okuryazarlığın Girişimcilik Eğili-mi ile Arasındaki İlişkide Algılanan Sosyal Desteğin Aracılık Etkisi” Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Afro-Avrasya Özel Sayısı: 436, 419.
  • Tabachnick, Barbara G.; Fidell, Linda S. (2013), Using Multivariate Statistics, 6. baskı, Boston: Pearson.
  • Tarı, Recep (2015). Ekonometri. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • TDK (2019). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. http://sozluk.gov.tr/ (Erişim: 2018).
  • Temizel, Fatih; Bayram, Fatih (2011). “Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. C.12 S.1: 73-86.
  • Yıldırım, Mehmet Halit; Demirel, Yavuz; İçerli, Leyla (2011), “İşletme Sahibi Yöneticilerin Girişimci Kişilik Özellikleri İle Girişimcilik Becerileri Arasındaki İlişkinin Tespiti: Aksaray Örneği”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, S.3 C.2: 189-199.
  • Yılmaz, Volkan; Varol, Semra (2015), “Hazır yazılımlar ile yapısal eşitlik modellemesi: AMOS, EQS, LISREL”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44: 28-44.

Relationship between Financial Literacy, Propensity to Take Risk and Tolerance of Ambiguity: A Research on Western Mediterranean Entrepreneurs

Yıl 2020, , 1203 - 1222, 30.11.2020
https://doi.org/10.17153/oguiibf.617547

Öz

Financial transactions are becoming more complex day by day. Risk and responsibilities about transactions are increasing continuously and wrong financial decisions’ effect micro and macro level. These situations have increased the today’s importance of financial literacy that individuals should have. From the perspective of the entrepreneurs, financial literacy skills become a necessity in every process which consists of the establishment of the business idea, installation and management. In this study, financial literacy was examined from the point of entrepreneurs. Revealing the relationship between West-ern Mediterranean region entrepreneurs’ financial literacy - sub dimensions and propensity to take risk - toler-ance of ambiguity is aimed. The study whose data were obtained by using questionnaires, determined that propensity to take risk and tolerance of ambiguity which are entrepreneurship characteristics move the same direction with financial literacy, financial information and financial attitude levels.

Kaynakça

  • Abreu, Margarida; Mendes, Victor (2010), “Financial Literacy and Portfolio Diversificetion”, Quantitative Science, Vol. 10 NO.5,: 515-528.
  • Alkaya, Aylin; Yağlı, İbrahim (2015), “Finansal Okuryazarlık - Finansal Bilgi, Davranış ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İibf Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.8 S.40: 585- 599.
  • Ansong, Abraham; Gyensare, Michael Asiedu (2012), “Determinant of University Working Students’ financial Literacy at the University of Cape Coast, Ghana”, International Journal of Business and Management, C.7 S.9: 126-133.
  • Atkinson, Adele; Messy, Flore Anne (2012), “Measuring Financial Literacy: Results of OECD/International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study”, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No.15 .
  • Beal, Diana; Delpachitra, Sarath (2003), "Financial Literacy Among Australian University Students", Economic Papers, C. 22 S. 1: 65-78.
  • Bianco, Candy. A.; Bosco, Susan. M. (2000), “Financial Literacy: What are Business Schools Teaching?”, Jour-nal of Global Business Management, vol. 7, No. 1.
  • Bönte, Werner; Filipiak, Ute (2012), “Financial Literacy,Iİnformation Flows and Cate Affiliation: Empirical Evidencefrom India”, Journal of Banking and Finance, 36: 3399- 3414.
  • Börü, Deniz (2006), Girişimcilik Eğilimi Marmara Üniversitesi İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştır-ma.. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Yayın No.733
  • Brenkert, George (2009). “Innovation, Rule Breaking and The Ethics of Entrepreneurship”, Journal of Busi-ness Venturing, C.24 S.5: 448-464.
  • Chen, Haiyang; Volpe, Ronald P. (1998). “An analysis of personal financial literacy among college students”, Financial Services Review, C.7 S.2: 107-128.
  • Chinen, Kenichiro; Endo, Hideki (2012), “Effects of Attitude and Background on Students’ Personal financial Ability: A United States Survey”, Internetional Journal of Management .C. 29 S.2: 778 – 791.
  • Coulter, Mary; Robbins, P. Stephen. (2003), Management, 7.baskı, New Jersey: Prentice Hall.
  • Cude, Brenda. J.; Lawrance, Frances C.; Lyons, Angela. C.; Metzger, Kaci; LeJeune, Emily.; Marks, Loren.; Machtmes, Krisanna. (2006),” Collage Sudents and financial literacy: What they know and what we need to learn”, Eastern Family Economics and Resource Management Association, (102 – 109).
  • Çelik, Adnan; Akgemci, Tahir; Şimşek, M. Şerif (2013). Girişimcilik ve Küçük İşletme Yönetimi, Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Çetinkaya Bozkurt, Özlem (2011). Dünyada ve Türkiye’de Girişimcilik Eğitimi: Başarılı Girişimciler ve Öğretim Üyelerinden Öneriler, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Dağdelen, Tarık (2017). Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi ve Aydın İlindeki Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Üzerine Bir Uygulama, Adnan Menderes Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Disney, Richard; Gathergood, John (2013), “Financial Literacy And Consumer Credit Portfolios”, Journal of Banking & Finance, 37: 2246-2254.
  • Fiş, Ahmet Murat ; Wasti, S. Arzu (2009). “Örgüt Kültürü ve Girişimcilik Yönelimi İlişkisi”. ODTÜ Gelişme Dergisi, C.35 Özel Sayı:127-164.
  • Foder (2019). “Finansal okuryazarlık ve erişim”, https://www.fo-der.org/, (Erişim: 2018).
  • Furnham, Adrian; Ribchester, Tracy (1995), “Tolerance of Ambiguity: A Review of the Concept, its Measure-ment and Applications”, Current psychology, C.14 S.3: 179-199.
  • Gürbüz, Sait; Şahin, Faruk (2016), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe – Yöntem– Analiz, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Hardy, Ken (1999). “What Do Entrepreneurs Contribute?”, Ivy Business Journal, C.64 S.2: 48-65.
  • İpçioğlu, İsa; Taşer, Atıl (2009). “İşletme Bölümlerinde Verilen Eğitimin Girişimci Adayı Öğrenciler Üzerindeki Etkileri“. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10: 13-25.
  • İrmiş, Ayşe; Durak, İbrahim; Özdemir, Lütfiye (2010). Girişimcilik Kültürü: Anadolu Girişimciliğinden Örnekler, Bursa: Ekin Basın Yayın Dağıtım.
  • Kalaycı, Şeref (2005), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 1.Baskı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Koh, Hian Chye (1996), "Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics: A study of Hong Kong MBA students", Journal of Managerial Psychology, C. 11 S. 3: 12-25, https://doi.org/10.1108/02683949610113566.
  • Kutukız, Doğan; Özden, Ceren (2018). “Kadın girişimciliği ve finansal okuryazarlığın kadın girişimciler üzerin-deki etkisi”, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, C. 8 S.8: 349-365.
  • Küçükaltan, Derman (2009), “Genel Bir Yaklaşımla Girişimcilik”,Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi. C.4 S.1: 21-28.
  • Lee, Jia-Sheng; Hsieh, Chia-Jung (2010), “A Research in Relating Entrereneurship, Marketing Capability, Innovative Capability and Sustained Competitive Advantage”, Journal of Business-Ekonomics Research, C.8 S.9: 109- 119.
  • Louw, Jurgens; Fouche, Jaco; Oberholzer, Merwe (2013),"Financial Literacy Needs Of South African Third-Year University Students", International Business & Economics Research Journal, C. 12, S. 4, :439-450.
  • Noctor, M.; Stoney, S.; Stradling, R. (1992), Financial Literacy: A Discussion Of Concepts And Competences Of Financial Literacy And Opportunities for its Introduction into Young People’s Learning. Londra : National Foundation for Educational Research.
  • OECD (2017), “G20/OECD INFE report on adult financial literacy in G20 countries”, http://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/G20-OECD-INFE-report-adult-financial-literacy-in-G20-countries.pdf (Erişim:2018).
  • OECD INFE (2011), Measuring Financial Literacy: Core Questionnaire in Measuring Financial Literacy: Questi-onnaire and Guidance Notes for conducting an Internationally Comparable Survey of Financial literacy. Paris: OECD.
  • Özgüner, Mert. (2015), “Girişimcilik Tipleri ve Kişilik Tipleri İlişkisi Üzerine Bir İnceleme”, Route Educational and Social Science Journal, C.2 S.1: 148-160.
  • Öztürk, Elvan. (2014). Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi: Süleyman Demirel Üniversitesi Akademik Per-sonel Üzerine Bir Uygulama, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Sencer, Muzaffer. (1981). Yöntembilim Terimleri Sözlüğü, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Sevüktekin, Mustafa. (2007). Ekonometrik Zaman Serileri Analizi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Seyrek, İbrahim H.; Gül, Meryem (2017), “Finansal Okuryazarlık Ve Girişimcilik Niyeti: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. C.15 S.2: 103-118.
  • Sezici, Emre; Çelikkol, Mediha Mine (2016), “Girişimcilik Tutumu ve Finansal Okuryazarlığın Girişimcilik Eğili-mi ile Arasındaki İlişkide Algılanan Sosyal Desteğin Aracılık Etkisi” Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Afro-Avrasya Özel Sayısı: 436, 419.
  • Tabachnick, Barbara G.; Fidell, Linda S. (2013), Using Multivariate Statistics, 6. baskı, Boston: Pearson.
  • Tarı, Recep (2015). Ekonometri. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • TDK (2019). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. http://sozluk.gov.tr/ (Erişim: 2018).
  • Temizel, Fatih; Bayram, Fatih (2011). “Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. C.12 S.1: 73-86.
  • Yıldırım, Mehmet Halit; Demirel, Yavuz; İçerli, Leyla (2011), “İşletme Sahibi Yöneticilerin Girişimci Kişilik Özellikleri İle Girişimcilik Becerileri Arasındaki İlişkinin Tespiti: Aksaray Örneği”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, S.3 C.2: 189-199.
  • Yılmaz, Volkan; Varol, Semra (2015), “Hazır yazılımlar ile yapısal eşitlik modellemesi: AMOS, EQS, LISREL”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44: 28-44.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Kıran 0000-0002-6456-2497

Özlem Çetinkaya Bozkurt 0000-0002-6218-2570

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 9 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kıran, F., & Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2020). Finansal Okuryazarlık, Risk Alma Eğilimi ve Belirsizliğe Karşı Tolerans İlişkisi: Batı Akdeniz Girişimcileri Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 15(3), 1203-1222. https://doi.org/10.17153/oguiibf.617547