Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Usage of Different Criterion Weighting Methods with AHP and TOPSIS and Comparison with Decision Makers’ Opinions

Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 3, 65 - 80, 15.12.2017
https://doi.org/10.17153/oguiibf.303330

Öz







Criteria weights and the
method used in the Multi Criteria Decision Making (MCDM) problems have a
direct impact on the solution of the problem. In this study, it is aimed to
determine the methods which give the closest results to the decision makers'
opinions using AHP and TOPSIS methods. Online shopping sites have become very
popular with the increase in internet usage. Three of Turkey's best-known
online shopping sites have been identified as alternatives to be used in this
study.  Reliability / privacy, ease of
payment, product information and variety, and website performance are the
four criteria used in this study. The use of Max100 and SWARA methods apart
from the Pairwise Comparison method is an important feature that separates
the study from the previous studies while determining the criteria weights of
the AHP and TOPSIS methods. The results indicate that the most important
criterion in the study is reliability / privacy, and the least important
criterion is Web Site Performance. At the same time, according to the
criteria determined, hepsiburada.com site was the best online shopping site
in the eyes of the participants. In the light of findings Max100 and SWARA
methods provide closer results to decision makers’ opinions than Pairwise
Comparison in criteria weighting methods and AHP gives closer results to
decision makers’ opinions than TOPSIS in the methods of MCDM.





Kaynakça

  • Ahn, B. S. (2011). Compatible weighting method with rank order centroid: Maximum entropy or-dered weighted averaging approach. European Journal of Operational Research, 212(3), 552-559.
  • Aksoy, R., ve Sever, H. (2012). Elektronik pazarlarlarda güven problemi ve kriminal faaliyetler. EJOVOC: Elect-ronic Journal of Vocational Colleges, 2(1), 154-164.
  • Barron, F. H., ve Barrett, B. E. (1996a). Decision quality using ranked attribute weights. Management science, 42(11), 1515-1523.
  • Barron, F. H., ve Barrett, B. E. (1996b). The efficacy of SMARTER—Simple multi-attribute rating technique extended to ranking. Acta Psychologica, 93(1), 23-36.
  • Bhutia, P. W., ve Phipon, R. (2012). Appication of ahp and topsis method for supplier selection problem. IOSR Journal of Engineering (IOSRJEN) Volume, 2, 43-50.
  • Cavlak, E. (2012). Onlıne alışveriş sitesi tercihinde etkili olan kriterlerin belirlenmesine ve önceliklendirilmesi-ne yönelik bir karar modeli. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Cevher, E. (2014). İnternette girişimciliğin yeni boyutu: Alışveriş kulüpleri siteleri ve bu siteler üzerine bir araştırma. Manas Journal of Social Studies, 3(3), 47-60.
  • Dağdeviren, M., Yavuz, S., ve Kılınç, N. (2009). Weapon selection using the AHP and TOPSIS methods under fuzzy environment. Expert Systems with Applications, 36(4), 8143-8151.
  • Dündar, S., Ecer, F., ve Özdemir, Ş. (2007). FuzzyTOPSİS yöntemi ile sanal mağazaların web sitelerinin değer-lendirilmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(1), 287-305.
  • Eckenrode, R. T. (1965). Weighting multiple criteria. Management science, 12(3), 180-192.

AHP ve TOPSIS ile Farklı Kriter Ağırlıklandırma Yöntemlerinin Kullanılması ve Karar Verici Görüşleriyle Karşılaştırılması

Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 3, 65 - 80, 15.12.2017
https://doi.org/10.17153/oguiibf.303330

Öz





Çok
Kriterli Karar Verme (ÇKKV) problemlerinde kriter ağırlıkları ve kullanılan
yöntem problemin çözümüne doğrudan etki eder. Bu çalışmada AHP ve TOPSIS
yöntemleri kullanılarak karar verici görüşlerine en yakın sonuçları veren
yöntemlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Online alışveriş siteleri, internet
kullanımının artmasıyla oldukça popüler bir hale gelmiştir. Buradan hareketle
çalışmada kullanılmak üzere Türkiye’nin en bilinen online alışveriş
sitelerinden üç tanesi alternatif olarak belirlenmiştir. Çalışmada
güvenilirlik/gizlilik, ödeme kolaylığı, ürün bilgisi ve çeşitliliği ile web
sitesi performansı olmak üzere dört kriter kullanılmıştır. AHP ve TOPSIS
yöntemlerinin kriter ağırlıkları belirlenirken İkili Karşılaştırma yöntemi
dışında Max100 ve SWARA yöntemlerinin de kullanılması çalışmayı daha önce
yapılanlardan ayıran önemli bir özelliktir. Yapılan çalışma sonucunda en
önemli kriterin Güvenilirlik/Gizlilik, en az önemli kriterin ise Web Sitesi
Performansı olduğu görülmüştür.  Aynı
zamanda belirlenen kriterlere göre hepsiburada.com sitesinin katılımcıların
gözünde en iyi online alışveriş sitesi olduğu sonucuna varılmıştır. Elde
edilen bulgular ışığında kriter ağırlıklandırma yöntemlerinde Max100 ve SWARA
yöntemlerinin İkili Karşılaştırma yöntemine göre, ÇKKV yöntemlerin de ise
AHP’nin TOPSIS’e göre Karar Vericinin görüşlerine daha yakın sonuçlar verdiği
görülmüştür.


Kaynakça

  • Ahn, B. S. (2011). Compatible weighting method with rank order centroid: Maximum entropy or-dered weighted averaging approach. European Journal of Operational Research, 212(3), 552-559.
  • Aksoy, R., ve Sever, H. (2012). Elektronik pazarlarlarda güven problemi ve kriminal faaliyetler. EJOVOC: Elect-ronic Journal of Vocational Colleges, 2(1), 154-164.
  • Barron, F. H., ve Barrett, B. E. (1996a). Decision quality using ranked attribute weights. Management science, 42(11), 1515-1523.
  • Barron, F. H., ve Barrett, B. E. (1996b). The efficacy of SMARTER—Simple multi-attribute rating technique extended to ranking. Acta Psychologica, 93(1), 23-36.
  • Bhutia, P. W., ve Phipon, R. (2012). Appication of ahp and topsis method for supplier selection problem. IOSR Journal of Engineering (IOSRJEN) Volume, 2, 43-50.
  • Cavlak, E. (2012). Onlıne alışveriş sitesi tercihinde etkili olan kriterlerin belirlenmesine ve önceliklendirilmesi-ne yönelik bir karar modeli. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Cevher, E. (2014). İnternette girişimciliğin yeni boyutu: Alışveriş kulüpleri siteleri ve bu siteler üzerine bir araştırma. Manas Journal of Social Studies, 3(3), 47-60.
  • Dağdeviren, M., Yavuz, S., ve Kılınç, N. (2009). Weapon selection using the AHP and TOPSIS methods under fuzzy environment. Expert Systems with Applications, 36(4), 8143-8151.
  • Dündar, S., Ecer, F., ve Özdemir, Ş. (2007). FuzzyTOPSİS yöntemi ile sanal mağazaların web sitelerinin değer-lendirilmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(1), 287-305.
  • Eckenrode, R. T. (1965). Weighting multiple criteria. Management science, 12(3), 180-192.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mert Durmuş Bu kişi benim

Nezih Tayyar

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Durmuş, M., & Tayyar, N. (2017). AHP ve TOPSIS ile Farklı Kriter Ağırlıklandırma Yöntemlerinin Kullanılması ve Karar Verici Görüşleriyle Karşılaştırılması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 12(3), 65-80. https://doi.org/10.17153/oguiibf.303330

Cited By






Türkiye’de E-Ticaret Hizmetlerinin Moora Yönetimi ile İncelenmesi
Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
Cemalettin HATİPOĞLU
https://doi.org/10.51290/dpusbe.875064