By applying a qualitative content analysis to the textbook written
before 1925, this study investigates the proposition in the contemporary
management textbooks that the “classical management” adopted a “closed system
approach”. In this context, five contemporary Turkish textbooks, eight
contemporary English textbooks and thirteen textbooks written before 1925 were
examined. The first finding is that in all contemporary Turkish textbooks
examined, classical management and closed system are ascribed while in
contemporary English textbooks such ascription is avoided. The second finding
is that authors of the Turkish textbooks make generalizations about the views
of Taylor, Fayol and Weber without sufficiently scrutinizing their works.
Again, it is determined that the expression that classical management viewed
workers as a machine, is not true. The third finding of the study displays that
detailed information about the external environment of the organization is provided
in the pre-1925 textbooks reviewed. Finally, it is determined that due to lack
of critical perspectives many contradictory expressions took place in today's
textbooks. Depending on these findings it is suggested that in the textbooks
and related literature fundamental changes must be made with regards to the
discourse of the Classical Management.
Classical Management Closed System Qualitative Content Analysis Textbooks
Çalışma, yönetim-organizasyon
kitaplarında yer alan, klasik yönetimin “kapalı sistem” yaklaşımını
benimsediğine ilişkin önermeyi Taylor, Fayol ve Weber’in eserleri ile 1925’ten
önce yazılmış İngilizce ders kitapları üzerinden nitel içerik çözümlemesi
yoluyla sorgulanmaktadır. Bu bağlamda Taylor, Fayol ve Weber’in eserleri
yanında beş tane günümüz Türkçe ders kitabı, sekiz tane günümüz İngilizce ders
kitabı ve on üç tane 1925 yılından önce yazılmış İngilizce ders kitabı
incelenmiştir. Birinci bulgu, incelenen günümüz Türkçe ders kitaplarının
hepsinde klasik yönetim ile kapalı sistem eşleştirilirken, İngilizce kitaplarda
bu türden bir yakıştırma yapılmamıştır. İkinci bulgu, Türkçe kitap yazarlarının
Taylor, Fayol ve Weber’in eserlerini yeterince incelemeden, haklarında
genellemeler yaptıklarıdır. Yine, klasik yönetimin çalışanları bir makine gibi
gördüklerine dair ifadenin de doğru olmadığı belirlenmiştir. Üçüncü bulgu, incelenen
1925 öncesi İngilizce ders kitaplarında örgütün dış çevresine yönelik ayrıntılı
bilgilere yer verildiğini göstermiştir. Son olarak, eksik eleştirel perspektif
nedeniyle, çok sayıda birbiriyle çelişir ifadenin günümüz ders kitaplarında yer
aldığı saptanmıştır. Bu bulgulara dayalı olarak ders kitaplarında ve ilgili
yazında Klasik Yönetim ile ilgili söylemde kökten değişikliklerin yapılması
önerilmiştir.
Klasik Yönetim Kapalı Sistem Nitel İçerik Analizi Ders Kitapları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 27 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 1 |