Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Kamu Harcaması Bilinçlerinin Tespitine ve Geliştirilmesine Yönelik Bir Deney

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 3, 925 - 938, 30.11.2020
https://doi.org/10.17153/oguiibf.612073

Öz

Yetişkin mükelleflerin vergi ile ilgili alışkanlıklarını değiştirmek güçtür. Bu yüzden bugünün olabileceği gibi geleceğin de mükellefleri olabilecek öğrenciler için çalışmalar yapılması önem arz etmektedir. Öğrencilerin mali bilinçlerinin geliştirilmesi için kamu harcaması bilinçlerinin de geliştirilmesi gerekmektedir. Buna göre bu çalışmanın amacı öğrencilerin kamu harcaması bilinçlerinin tespit edilmesi ve geliştirilmesidir. Bu bağlamda öğrencilere açık uçlu soru yöneltilmiştir. Daha sonra öğrencilerin kamu harcaması bilinçlerini geliştiren bir deney yapılmıştır. Deney sonrasında öğrencilere açık uçlu soru tekrar yöneltilmiş ve kamu harcaması bilinçleri tespit edilmiştir. Deney öncesinde öğrencilerin kamu harcaması bilinçlerinin çok düşük olduğu, sonrasında öğrencilerin kamu harcaması bilinçlerinin yüksek olduğu ve böylelikle geliştirilebildiği tespit edilmiştir. Bu çalışmada elde edilen bulgularla gelecek çalışmalarda kullanılmak üzere öğrencilerin kamu harcaması bilinçlerini tespit eden Likert ölçekli bir soru geliştirilmiştir. 

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

118B645

Kaynakça

  • Çelik, Kadir; Eroğlu Onur (2014), “İlköğretim Çağında Vergi Algısının İncelenmesi: Zonguldak İli Örneği”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Vol. 4, No. 2: 301-326.
  • Demir, İhsan Cemil (2009), “Kamu Harcamalarının Toplumsal Algısı: Ampirik Bir Araştırma”, Maliye Dergisi, No. 157: 2010-226.
  • Demir, İhsan Cemil; Ciğerci İsmail (2016), “Vergi Bilincinin Oluşumunda Eğitimin Rolü: İlköğretim Öğrencile-riyle Amprik Bir Çalışma”, Yönetim ve Ekonomi, Vol. 23, No. 1: 127-143.
  • GİB [Gelir İdaresi Başkanlığı], http ://f.eba.gov.tr/gib/, (Erişim: 18.09.2018).
  • GİB [Gelir İdaresi Başkanlığı], http://www.gib. gov.tr/node/103186, (Erişim: 18.09.2018).
  • Goldscheid, Rudolf (1958), “A Sociological Approach to Problems of Public Finance”, Classics in the Theory of Public Finance, (Ed. Richard Musgrave; Alan Peacock), St Martin Press: London: 202-213.
  • Göksu, T. (2007), “Sosyal Psikoloji”, http://www.turgutgoksu.com/FileUpload/ks7441/ File/spalgymart12.pdf, (Erişim: 02.07.2019).
  • Karaca, Rukiye (2015), “Vergi Bilinci ve Vergi Algısı: Kütahya İlinde İlköğretim Öğrencileri Üzerine Bir Araş-tırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kütahya.
  • Karaot, Ali (2010), “İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Vergi Bilinç Düzeyi: İzmir İli Aliağa İlçesi Örneği”, Ça-nakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale.
  • Miniatur Wunderland, https://www.miniatur-wunderland.de/, (Erişim: 07.07.2016).
  • OECD [The Organisation for Economic Co-operation and Development] (2015), Building Tax Culture, Compli-ance and Citizenship A Global Source Book on Taxpayer Education, https://www.oecd.org/publications/building-tax-culture-compliance-and-citizenship-9789264205154-en.htm, (Erişim: 27.03.2018).
  • Pehlivan, Osman (2015), Devlet Bütçesi, Genişletilmiş 2. Baskı, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Sağbaş, İsa; Başoğlu Âdem (2005), “İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Vergileri Algılaması: Afyonkarahisar İli Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, Vol. 7, No. 2: 123-144.
  • Schmölders, Günter (1976), Genel Vergi Teorisi, Çev., Salih Turhan: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Strateji Geliştirme Başkanlığı, http://www.sgb.adalet.gov.tr/ekler/odenekler/analitik-butce-siniflandirma-rehberi.pdf, (Erişim: 10.11.2017).
  • Taytak, Mustafa (2010), “İlköğretim II: Kademe Öğrencilerinde Vergi Bilincinin Tespiti: Amprik Bir Araştırma”, Maliye Dergisi, No. 158: 496-512.
  • Zorlu, Ömür (2012), “İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Vergi Bilinci Düzeyi ve Vergi Bilinci Düzeyi İle İlgili Örnek Uygulama (Ankara İli Örneği)”, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.

An Experiment for Determining and Developing Public Expenditure Awareness of Secondary and High School Students

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 3, 925 - 938, 30.11.2020
https://doi.org/10.17153/oguiibf.612073

Öz

It is difficult to change their tax-related habits of adult taxpayers. Therefore, it is important to carry out studies for students who maybe taxpayers of the today or future. In order to improve students' financial awareness, public expenditure awareness should be improved.Accordingly, the purpose of this study is to determine and improve students' public expenditure awareness. In this context, open-ended questions were asked to the students. Then, an experiment was developed to improve students' public expenditure awareness. After the experiment, the open-ended question was directed to the students again and their public expenditure awareness was determined. It was determined that students 'public expenditure awareness was very low before the experiment and students'public expenditure awareness was high and thus they could be improved after the experiment. With the findings obtained in the study, a Likert scale question has been developed that determines the students’public expenditure awareness to be used in future studies.

Proje Numarası

118B645

Kaynakça

  • Çelik, Kadir; Eroğlu Onur (2014), “İlköğretim Çağında Vergi Algısının İncelenmesi: Zonguldak İli Örneği”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Vol. 4, No. 2: 301-326.
  • Demir, İhsan Cemil (2009), “Kamu Harcamalarının Toplumsal Algısı: Ampirik Bir Araştırma”, Maliye Dergisi, No. 157: 2010-226.
  • Demir, İhsan Cemil; Ciğerci İsmail (2016), “Vergi Bilincinin Oluşumunda Eğitimin Rolü: İlköğretim Öğrencile-riyle Amprik Bir Çalışma”, Yönetim ve Ekonomi, Vol. 23, No. 1: 127-143.
  • GİB [Gelir İdaresi Başkanlığı], http ://f.eba.gov.tr/gib/, (Erişim: 18.09.2018).
  • GİB [Gelir İdaresi Başkanlığı], http://www.gib. gov.tr/node/103186, (Erişim: 18.09.2018).
  • Goldscheid, Rudolf (1958), “A Sociological Approach to Problems of Public Finance”, Classics in the Theory of Public Finance, (Ed. Richard Musgrave; Alan Peacock), St Martin Press: London: 202-213.
  • Göksu, T. (2007), “Sosyal Psikoloji”, http://www.turgutgoksu.com/FileUpload/ks7441/ File/spalgymart12.pdf, (Erişim: 02.07.2019).
  • Karaca, Rukiye (2015), “Vergi Bilinci ve Vergi Algısı: Kütahya İlinde İlköğretim Öğrencileri Üzerine Bir Araş-tırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kütahya.
  • Karaot, Ali (2010), “İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Vergi Bilinç Düzeyi: İzmir İli Aliağa İlçesi Örneği”, Ça-nakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale.
  • Miniatur Wunderland, https://www.miniatur-wunderland.de/, (Erişim: 07.07.2016).
  • OECD [The Organisation for Economic Co-operation and Development] (2015), Building Tax Culture, Compli-ance and Citizenship A Global Source Book on Taxpayer Education, https://www.oecd.org/publications/building-tax-culture-compliance-and-citizenship-9789264205154-en.htm, (Erişim: 27.03.2018).
  • Pehlivan, Osman (2015), Devlet Bütçesi, Genişletilmiş 2. Baskı, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Sağbaş, İsa; Başoğlu Âdem (2005), “İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Vergileri Algılaması: Afyonkarahisar İli Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, Vol. 7, No. 2: 123-144.
  • Schmölders, Günter (1976), Genel Vergi Teorisi, Çev., Salih Turhan: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Strateji Geliştirme Başkanlığı, http://www.sgb.adalet.gov.tr/ekler/odenekler/analitik-butce-siniflandirma-rehberi.pdf, (Erişim: 10.11.2017).
  • Taytak, Mustafa (2010), “İlköğretim II: Kademe Öğrencilerinde Vergi Bilincinin Tespiti: Amprik Bir Araştırma”, Maliye Dergisi, No. 158: 496-512.
  • Zorlu, Ömür (2012), “İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Vergi Bilinci Düzeyi ve Vergi Bilinci Düzeyi İle İlgili Örnek Uygulama (Ankara İli Örneği)”, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Arıman 0000-0002-4325-7768

Proje Numarası 118B645
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Arıman, Y. (2020). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Kamu Harcaması Bilinçlerinin Tespitine ve Geliştirilmesine Yönelik Bir Deney. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 15(3), 925-938. https://doi.org/10.17153/oguiibf.612073