BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme İlişkisi: Sims ve Toda-Yamamoto Nedensellik Analizleri

Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 2, 7 - 24, 01.08.2016

Öz

Türkiye’de iktisadi kalkınma GSMH ile ortaöğretim-üniversite mezunu öğrenci sayıları arasındaki ilişkiler Sims, Genişletilmiş Sims, TodaYamamoto nedensellik, varyans ayrıştırma analizleri ve etki-tepki fonksiyonları ile 1950-2012 dönemi araştırılmıştır. Farklı nedensellik analizleri, pozitif nedenselliğin GSMH’den üniversite mezunu öğrenci sayısına; genel lisemeslek lisesi mezun sayısından GSMH’ye doğru hareket ettiğini göstermiştir.

Kaynakça

  • Afşar, M. (2009), “Türkiye’de Eğitim Yatırımları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 85-98.
  • Ay, A. ve P. Yardımcı (2008), “Türkiye’de Beşeri Sermaye Birikimine Dayalı AK Tipi İçsel İktisadi Büyümenin VAR Modeli ile Analizi (1950-2000)”, Maliye Dergisi, 155(2), 39-52.
  • Aka, B. F. ve J. C. Dumont (2008), “Health, Education and Economic Growth: Testing for Long Run Relationships and Causal Links”, Applied Econometrics and International Development, 8(2), 101-113.
  • Bal, H., N. Algan, M. Manga, ve E. Kandır (2014), “Beşeri Sermaye ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: BRICS Ülkeleri ve Türkiye Örneği”, International Conference on Eurasian Economies, Üsküp, Makedonya, 1-3 Temmuz, 795-803.
  • Barro, R. J. (1991), “Economic Growth in a Cross Section of Countries”, Quarterly Journal of Economics, 106(2), 407-443.
  • Barro, R. J. (1999), “Education and Economic Growth”, http://www.oecd.org/dataoecd /5/49/1825455.pdf. [Erişim Tarihi: 06.06.2015].
  • Becker, G. (1964), Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education, Published by National Bureau of Economic Research, New York.
  • Brempong, K. G., O. Paddison ve W. Mitiku (2006), “Higher Education and Economic Growth in Africa”, Journal of Development Studies, (42)3, 509-529.
  • Brown, R. L., Durbin, J. ve J. M. Evans (1975), “Techniques for Testing the Constancy of Regression Relationships Over Time-with Discussion”, Journal of Royal Statistical Society, Series B, 37(32), 149-192.
  • Çakmak, E. ve S. Gümüş (2005), “Türkiye’de Beşeri Sermaye ve Ekonomik Büyüme: Ekonometrik bir Analiz (1960-2002)”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 60(1), 59-72.
  • Çalışkan, Ş., M. Karabacak ve O. Meçik (2013), “Türkiye’de Eğitim-Ekonomik Büyüme İlişkisi: 1923-2011 (Kantitatif Bir Yaklaşım)”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(21), 29-48.
  • Çetin, A. K., M. M. Kutlutürk ve H. K. Akmaz (2014), “Eğitim Durumuna Göre İstihdamın GSYİH Etkisi”, Yönetim ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 22, 249-266.
  • Erdem, E. ve C. T. Tuğcu (2010), “Higher Education and Economic Growth: An Empirical Investigation of Cointegration and Causality for Turkish Economy”, Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, 1(36), 1-14.
  • Erdoğan, S. ve Ç. D. Yıldırım (2009), “Türkiye’de Eğitim-İktisadi Büyüme İlişkisi Üzerine Ekonometrik Bir İnceleme”, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 4(2), 11- 22.
  • Geweke, J., R. Meese ve W. Dent (1983), “Comparing Alternative Tests of Causality in Temporal Systems: Analytic Results and Experimental Evidence”, Journal of Econometrics, 21(2), 161-194.
  • Gujarati, D. N. and D. C. Porter (2009), Basic Econometrics, McGraw-Hill, Fifth Edition, Boston.
  • Gylfason, T. and G. Zoega (2003), “Education, Social Equality and Economic Growth: A View of the Landscape”, CESifo Economic Studies, 49(3), 557-579.
  • Hanushek, E. A. and L. Woessmann (2008), “The Role of Cognitive Skills in Economic Development”, Journal of Economic Literature, 46(3), 607-668.
  • Jin, J. C. and L. Jin (2014), “On the Relationship between University Education and Economic Growth: The Role of Professors’ Publication”, Education Economics, 22(6), 635-651.
  • Kesikoğlu, F. ve Z. Öztürk (2013), “Relationship Between Human Capital and Economic Growth: Panel Causality Analysis for Selected OECD Countries”, Journal of Economic and Social Studies, 3(1), 153-162.
  • Lucas, R. (1988), “On the Mechanics of Economic Development”, Journal of Monetary Economics, 22(1), 3-42.
  • Lütkepohl, H. (2007), New Introduction to Multiple Time Series Analysis, Springer. MacKinnon, J. G. (1991), Critical Values for Cointegration Tests, in R. F. Engle and C. W. J. Granger (eds), Long-Run Economic Relationships, Oxford: Oxford University Press.
  • Mankiw, N. G., D. Romer and D. Weil (1992), “A Contribution to the Empirics of Economic Growth”, The Quarterly Journal of Economics, 107(2), 407-437.
  • Özsoy, C. (2009), “Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi”, The JKEM, 4, Spring, 2-6.
  • Özşahin, Ş. ve Z. Karaçor (2013), “Ekonomik Büyümenin Belirleyicilerinden Biri Olarak Beşeri Sermaye: Yükseköğrenimin Türkiye Ekonomisi için Önemi”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 148-162.
  • Park, S. Y. (2009), “An Analysis of the Technology Acceptance Model in Understanding University Students’ Behavioral Intention to Use e-Learning”, Educational Technology & Society, 12(3), 150-162.
  • Petrakis, P. E. ve D. Stamatakis (2002), “Growth and Education Levels: A Comparative Analysis”, Economics of Education Review, 21(5), 513-521.
  • Phillips, P. C. B. ve P. Perron (1988), “Testing for a Unit Root in Time Series Regression”, Biometrika, 75(2), 335-346.
  • Rebelo, S. (1991), “Long-run Policy Analysis and Long-run Growth”, Journal of Political Economy, 99(3), 500-521.
  • Romer, M. P. (1989), “Human Capital and Growth: Theory and Evidence”, NBER Working Paper Series, 3(173), 1-51.
  • Schultz, T. W. (1961), “Investment in Human Capital”, American Economic Review, 51(1), 1-17.
  • Self, S. and R. Grabowski (2004), “Does Education at all Levels Cause Growth? India, a Case Study”, Economics of Education Review, 23(1), 47-55.
  • Self, S. and R. Grabowski (2005), “Gender, Vocational Education and Economic Development: The Japanese Experience”, Review of Applied Economics, 1(1), 1- 36.
  • Sevüktekin, M. ve M. Çınar (2014), Ekonometrik Zaman Serileri Analizi, DORA, Bursa.
  • Sims, C. A. (1972), “Money, Income and Causality”, American Economic Review, 62(4), 540-552.
  • Sims, C. A. (1980), “Macroeconomics and Reality”, Econometrica, 48(1), 1-48.
  • Taban, S. ve Kar, M. (2006), “Beşeri Sermaye ve Ekonomik Büyüme: Nedensellik Analizi: 1969-2001”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 159-181.
  • Telatar, O. M. ve H. Terzi (2010), “Nüfus ve Eğitimin Ekonomik Büyümeye Etkisi: Türkiye Üzerine Bir İnceleme”, Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 24(2), 9-15.
  • Yurtkuran, S. and H. Terzi (2015), “Does Education Affect Economic Growth in Turkey? A Causality Analysis”, Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Dergisi, 30(2), 19-38.
  • Toda, H. Y. and T. Yamamoto (1995), “Statistical Inference in Vector Autoregressions with Possibly Integrated Process”, Journal of Econometrics, 66(1- 2), 225-250.
  • Yaylalı, M. ve F. Lebe (2011), “Beşeri Sermaye ile İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin Ampirik Analizi”, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 30(1), 23-51.

The Relationship between Education and Economic Growth in Turkey: Sims and TodaYamamoto Causality Analyses

Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 2, 7 - 24, 01.08.2016

Öz

The relationship between economic development GDP and the number of graduate students from highschool-university have been analyzed by using Sims, modified Sims, Toda-Yamamoto causality, variance decomposition analyses and impulse-response functions from 1950 to 2012 period in Turkey. Alternative causality tests show that there is a positive uni-directional causalit running from the GDP to the number of graduated university students and from the graduated regular and vocational high schools students to the GDP

Kaynakça

  • Afşar, M. (2009), “Türkiye’de Eğitim Yatırımları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 85-98.
  • Ay, A. ve P. Yardımcı (2008), “Türkiye’de Beşeri Sermaye Birikimine Dayalı AK Tipi İçsel İktisadi Büyümenin VAR Modeli ile Analizi (1950-2000)”, Maliye Dergisi, 155(2), 39-52.
  • Aka, B. F. ve J. C. Dumont (2008), “Health, Education and Economic Growth: Testing for Long Run Relationships and Causal Links”, Applied Econometrics and International Development, 8(2), 101-113.
  • Bal, H., N. Algan, M. Manga, ve E. Kandır (2014), “Beşeri Sermaye ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: BRICS Ülkeleri ve Türkiye Örneği”, International Conference on Eurasian Economies, Üsküp, Makedonya, 1-3 Temmuz, 795-803.
  • Barro, R. J. (1991), “Economic Growth in a Cross Section of Countries”, Quarterly Journal of Economics, 106(2), 407-443.
  • Barro, R. J. (1999), “Education and Economic Growth”, http://www.oecd.org/dataoecd /5/49/1825455.pdf. [Erişim Tarihi: 06.06.2015].
  • Becker, G. (1964), Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education, Published by National Bureau of Economic Research, New York.
  • Brempong, K. G., O. Paddison ve W. Mitiku (2006), “Higher Education and Economic Growth in Africa”, Journal of Development Studies, (42)3, 509-529.
  • Brown, R. L., Durbin, J. ve J. M. Evans (1975), “Techniques for Testing the Constancy of Regression Relationships Over Time-with Discussion”, Journal of Royal Statistical Society, Series B, 37(32), 149-192.
  • Çakmak, E. ve S. Gümüş (2005), “Türkiye’de Beşeri Sermaye ve Ekonomik Büyüme: Ekonometrik bir Analiz (1960-2002)”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 60(1), 59-72.
  • Çalışkan, Ş., M. Karabacak ve O. Meçik (2013), “Türkiye’de Eğitim-Ekonomik Büyüme İlişkisi: 1923-2011 (Kantitatif Bir Yaklaşım)”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(21), 29-48.
  • Çetin, A. K., M. M. Kutlutürk ve H. K. Akmaz (2014), “Eğitim Durumuna Göre İstihdamın GSYİH Etkisi”, Yönetim ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 22, 249-266.
  • Erdem, E. ve C. T. Tuğcu (2010), “Higher Education and Economic Growth: An Empirical Investigation of Cointegration and Causality for Turkish Economy”, Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, 1(36), 1-14.
  • Erdoğan, S. ve Ç. D. Yıldırım (2009), “Türkiye’de Eğitim-İktisadi Büyüme İlişkisi Üzerine Ekonometrik Bir İnceleme”, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 4(2), 11- 22.
  • Geweke, J., R. Meese ve W. Dent (1983), “Comparing Alternative Tests of Causality in Temporal Systems: Analytic Results and Experimental Evidence”, Journal of Econometrics, 21(2), 161-194.
  • Gujarati, D. N. and D. C. Porter (2009), Basic Econometrics, McGraw-Hill, Fifth Edition, Boston.
  • Gylfason, T. and G. Zoega (2003), “Education, Social Equality and Economic Growth: A View of the Landscape”, CESifo Economic Studies, 49(3), 557-579.
  • Hanushek, E. A. and L. Woessmann (2008), “The Role of Cognitive Skills in Economic Development”, Journal of Economic Literature, 46(3), 607-668.
  • Jin, J. C. and L. Jin (2014), “On the Relationship between University Education and Economic Growth: The Role of Professors’ Publication”, Education Economics, 22(6), 635-651.
  • Kesikoğlu, F. ve Z. Öztürk (2013), “Relationship Between Human Capital and Economic Growth: Panel Causality Analysis for Selected OECD Countries”, Journal of Economic and Social Studies, 3(1), 153-162.
  • Lucas, R. (1988), “On the Mechanics of Economic Development”, Journal of Monetary Economics, 22(1), 3-42.
  • Lütkepohl, H. (2007), New Introduction to Multiple Time Series Analysis, Springer. MacKinnon, J. G. (1991), Critical Values for Cointegration Tests, in R. F. Engle and C. W. J. Granger (eds), Long-Run Economic Relationships, Oxford: Oxford University Press.
  • Mankiw, N. G., D. Romer and D. Weil (1992), “A Contribution to the Empirics of Economic Growth”, The Quarterly Journal of Economics, 107(2), 407-437.
  • Özsoy, C. (2009), “Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi”, The JKEM, 4, Spring, 2-6.
  • Özşahin, Ş. ve Z. Karaçor (2013), “Ekonomik Büyümenin Belirleyicilerinden Biri Olarak Beşeri Sermaye: Yükseköğrenimin Türkiye Ekonomisi için Önemi”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 148-162.
  • Park, S. Y. (2009), “An Analysis of the Technology Acceptance Model in Understanding University Students’ Behavioral Intention to Use e-Learning”, Educational Technology & Society, 12(3), 150-162.
  • Petrakis, P. E. ve D. Stamatakis (2002), “Growth and Education Levels: A Comparative Analysis”, Economics of Education Review, 21(5), 513-521.
  • Phillips, P. C. B. ve P. Perron (1988), “Testing for a Unit Root in Time Series Regression”, Biometrika, 75(2), 335-346.
  • Rebelo, S. (1991), “Long-run Policy Analysis and Long-run Growth”, Journal of Political Economy, 99(3), 500-521.
  • Romer, M. P. (1989), “Human Capital and Growth: Theory and Evidence”, NBER Working Paper Series, 3(173), 1-51.
  • Schultz, T. W. (1961), “Investment in Human Capital”, American Economic Review, 51(1), 1-17.
  • Self, S. and R. Grabowski (2004), “Does Education at all Levels Cause Growth? India, a Case Study”, Economics of Education Review, 23(1), 47-55.
  • Self, S. and R. Grabowski (2005), “Gender, Vocational Education and Economic Development: The Japanese Experience”, Review of Applied Economics, 1(1), 1- 36.
  • Sevüktekin, M. ve M. Çınar (2014), Ekonometrik Zaman Serileri Analizi, DORA, Bursa.
  • Sims, C. A. (1972), “Money, Income and Causality”, American Economic Review, 62(4), 540-552.
  • Sims, C. A. (1980), “Macroeconomics and Reality”, Econometrica, 48(1), 1-48.
  • Taban, S. ve Kar, M. (2006), “Beşeri Sermaye ve Ekonomik Büyüme: Nedensellik Analizi: 1969-2001”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 159-181.
  • Telatar, O. M. ve H. Terzi (2010), “Nüfus ve Eğitimin Ekonomik Büyümeye Etkisi: Türkiye Üzerine Bir İnceleme”, Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 24(2), 9-15.
  • Yurtkuran, S. and H. Terzi (2015), “Does Education Affect Economic Growth in Turkey? A Causality Analysis”, Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Dergisi, 30(2), 19-38.
  • Toda, H. Y. and T. Yamamoto (1995), “Statistical Inference in Vector Autoregressions with Possibly Integrated Process”, Journal of Econometrics, 66(1- 2), 225-250.
  • Yaylalı, M. ve F. Lebe (2011), “Beşeri Sermaye ile İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin Ampirik Analizi”, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 30(1), 23-51.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Harun Terzi Bu kişi benim

Süleyman Yurtkuran Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Terzi, H., & Yurtkuran, S. (2016). Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme İlişkisi: Sims ve Toda-Yamamoto Nedensellik Analizleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 11(2), 7-24.