BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Mobilya Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü Düzeyi ve Nedenleri

Yıl 2007, Cilt: 2 Sayı: 2, 41 - 61, 01.10.2007

Öz

Bu çalışmanın amacı Türk mobilya sektörünün uluslararası pazarlardaki rekabet gücünü araştırmaktır. Türk mobilya sektöründeki rekabet olgusu, kaynakları ve sektörün performansının sürekliliği, sektörün ulusal ekonomideki önemi, oluşturduğu istihdam ve ihracattaki payı nedeni ile araştırmaya değer olarak görülmüştür. Sektör iki aşamalı olarak araştırmaya konu edilmiştir. Birinci aşamada, ulusal ve uluslararası ihracat ve ithalat verileri kullanılarak çeşitli indeksler ile sektörün uluslararası pazarlardaki rekabet gücü belirlenmeye çalışılmıştır. İkinci aşamada belirlenen rekabet gücünün dayanakları Porter’ın geliştirdiği elmas modeli ile analiz edilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Aksayar, F. M., (2006), Türkiye Mobilya Sanayisinin Avrupa Birliği Ölçeğinde Rekabet Gücü, Gazi Aksayar, F. M., (2006), Türkiye Mobilya Sanayisinin Avrupa Birliği Ölçeğinde Rekabet Gücü, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ocak, Ankara.
  • Alan, S., (1998), “Mobilya Sektör Raporu”, OAİB, Rapor no: 8, Ağustos Ankara, 1-29.
  • Ballance, H. R., (1988), Economic Development and International Trade, London
  • Ballassa, B., (1995), Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage Manchester School of Economic and Social Studies, 33.
  • Barca, M.,vd., (2006), Uluslararası Pazarlarda Türk Gıda Sektörünün Rekabet Gücü Ve ihracatta Aranan Kriterler / Karşılaşılan Engeller, İ.T.O Projesi.
  • Bulu, M., Eraslan, İ. ve Kaya, H., (2006), “Türk Elektronik Sektörünün Rekabetçilik Analizi”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl:5 Sayı:9 Bahar 2006/1.
  • Çakmak, A., Ö,. (2005), Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Rekabet Gücü: Türkiye Tekstil ve Hazır Giyim Endüstrileri Üzerine Bir Uygulama, Ege Akademik Bakış Dergisi,Cilt:5, Sayı:1-2.
  • Demirci S., (2004), “Türkiye Mobilya Endüstrisinin yapısı, sorunları ve çözüm önerileri” Doktora tezi,G.Ü Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • DPT, (2006), Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005),2005 Yılı Programı Destek Çalışmaları. Ekonomik Ve Sosyal Sektörlerdeki Gelişmeler, Ankara.
  • DPT, (2006), Dokuzuncu Beş Yıllık Kalkınma Planı (2007-2013), Ağaç Ürünleri ve Mobilya Özel İhtisas Komisyon Raporu.
  • Dunnig H. J. ve Lundan M. S., (1998), “The Geographical sources of competitiveness of multinational enterprises: an econometric.”, International Business Review 7, 1998, 115-133.
  • Frohberg, K. ve M. Hartmann,(1997), Comparing Measures of Competitiveness, Institute of Agricultural Development in Central and Europe Discussion Paper, DP No: 2.
  • Grant, R. M., (1991), Porter’s Competitive Advantage of Nations: An Assessment, Strategic Management Journal, 12 (7): 535-48.
  • Gray, H. P., (1991), International Competitiveness: A Review Article, The International Trade Journal, 5: 503-17.
  • Greenaway, D., (1993), The Competitive Advantage of Nations, Kyklos, 46 (1): 145-6.
  • Kayacıklı T. ve Emil T., (2003), “Dünyada ve Türkiye’de Mobilya Sektörü”, İstanbul Ticaret Odası Yayın no: 19.
  • Öz, Ö., (1999), The Competitive Advantage of Nations: The Case of Turkey ,Assessing Porter’s Framework for National Advantage:, Ankara.
  • Öz, Ö., (2004), Türkiye’de Ekonomik Faaliyetlerin Mekansal Dağılımı ve Rekabetçi Yapısı, ODTÜ Gelişme Dergisi, 31 (Aralık ), Ankara.
  • Öz, Ö., (2003), Türkiye’nin Rekabetçi Avantajı: Stratejik Yönetim Perspektifinden bir Değerlendirme, METU. Studies in Development, 30 ( Aralık).
  • Öz, Ö., (2004), Clusters and Competitive Advantage: The Turkish Experience, Hampshire New York: Palgrave Macmillan.
  • Pettinen, R., (1994), Summary of Critique on Porter’s Diamond Model, Discussion Papers No. 462, Hesinki: The Research Institute of the Finnish Economy.
  • Porter, M. E., (1996), What is Strategy?, Harvard Bussines Review, (November-December ), s.61- 78.
  • Porter, M. E., (1990) The Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press, (Republished with a new introduction, 1998.)
  • Porter, M. E., (1985), The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. N.Y.: Free Press, 1985.
  • Rugman, A. M., (1991), Diamond in the Rough, Business Quarterly, 55 (3): 61-4.
  • Rugman, A.M. ve D’Cruz, R., (1993), The “Double Diamond” Model of International Competitiveness: The Canadian Experience, Management International Review, Special Issue (2): 17-39.
  • Rugman, A.M. ve Verbeke, A., (1993), Foreign Subsidiaries and Multinational Strategic Management: An Extension and Correction of Porter’s Single Diamond Framework, Management International Review, Special Issue (2): 71-84.
  • Sakarya S., (2006), “Mobilya sektörü değerlendirme raporu”, Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği (OAİB). Ocak, Ankara,1-51.
  • Stopford, J. M. ve Strange, S., (1991), Rival States, Rival Firms: Competition for World Shares Market, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Tanyel, F., (2000), Küçük ve Orta Ölçekli Mobilya Sektörümüz, KOSGEB Yayınları.
  • TÜSİAD, (2006), TUSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, “Türkiye Küresel Rekabet Raporu” Ekim.
  • Vollrath, Thomas L., A, (1991), Theoretical Evalvation of Alternative Trade Instensity Measures of Revealed Comparative Advantage Weltwirtschaftliches Archiv, 127
  • Uygun, M., (2000), “Türkiye Mobilya Endüstrisi ve Rekabet Düzeyi”. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ağaç işleri Endüstri Mühendisliği, Yüksek Lisans Tezi Ankara.
  • Uzun, N., (2006), Türk Mobilya Endüstrisi Değerlendirmesi, Mobilya Dekorasyon Dergisi Sayı: 73, Temmuz-Ağustos.
  • Yeniçeri, B., (2005), “Mobilya Sektör Raporu”, İGEME Yayınları, Ankara.
  • Yeniçeri, B., (2002), “Mobilya Sektörü Dış Pazar Araştırması”, İGEME Yayınları
  • Yeniçeri, B., (2005), Türkiye Sanayi İhracat Pazar Araştırması, Ev ve Ofis Mobilyası Sektörü Dış Pazar Araştırması Raporu, İGEME Yayınları, Eylül, Ankara.
  • http://www.oaib.gov.tr (11-06-2006)
  • http://www.igeme.gov.tr (11-06-2006)
  • http://www.dtm.gov.tr (11-06-2006)
  • http://www.mobilyashop.com/forum/ (17-07-2006)
  • http://www.mpm.org.tr (17-07-2006)
  • www.kobifinans.com.tr (21-06-2006)
  • www.kobinet.org.tr (21-06-2006)
  • www.dpt.gov.tr (21-06-2006)
  • www.die.gov.tr (17-07-2006)

Türk Mobilya Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü Düzeyi ve Nedenleri

Yıl 2007, Cilt: 2 Sayı: 2, 41 - 61, 01.10.2007

Öz

Kaynakça

  • Aksayar, F. M., (2006), Türkiye Mobilya Sanayisinin Avrupa Birliği Ölçeğinde Rekabet Gücü, Gazi Aksayar, F. M., (2006), Türkiye Mobilya Sanayisinin Avrupa Birliği Ölçeğinde Rekabet Gücü, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ocak, Ankara.
  • Alan, S., (1998), “Mobilya Sektör Raporu”, OAİB, Rapor no: 8, Ağustos Ankara, 1-29.
  • Ballance, H. R., (1988), Economic Development and International Trade, London
  • Ballassa, B., (1995), Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage Manchester School of Economic and Social Studies, 33.
  • Barca, M.,vd., (2006), Uluslararası Pazarlarda Türk Gıda Sektörünün Rekabet Gücü Ve ihracatta Aranan Kriterler / Karşılaşılan Engeller, İ.T.O Projesi.
  • Bulu, M., Eraslan, İ. ve Kaya, H., (2006), “Türk Elektronik Sektörünün Rekabetçilik Analizi”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl:5 Sayı:9 Bahar 2006/1.
  • Çakmak, A., Ö,. (2005), Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Rekabet Gücü: Türkiye Tekstil ve Hazır Giyim Endüstrileri Üzerine Bir Uygulama, Ege Akademik Bakış Dergisi,Cilt:5, Sayı:1-2.
  • Demirci S., (2004), “Türkiye Mobilya Endüstrisinin yapısı, sorunları ve çözüm önerileri” Doktora tezi,G.Ü Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • DPT, (2006), Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005),2005 Yılı Programı Destek Çalışmaları. Ekonomik Ve Sosyal Sektörlerdeki Gelişmeler, Ankara.
  • DPT, (2006), Dokuzuncu Beş Yıllık Kalkınma Planı (2007-2013), Ağaç Ürünleri ve Mobilya Özel İhtisas Komisyon Raporu.
  • Dunnig H. J. ve Lundan M. S., (1998), “The Geographical sources of competitiveness of multinational enterprises: an econometric.”, International Business Review 7, 1998, 115-133.
  • Frohberg, K. ve M. Hartmann,(1997), Comparing Measures of Competitiveness, Institute of Agricultural Development in Central and Europe Discussion Paper, DP No: 2.
  • Grant, R. M., (1991), Porter’s Competitive Advantage of Nations: An Assessment, Strategic Management Journal, 12 (7): 535-48.
  • Gray, H. P., (1991), International Competitiveness: A Review Article, The International Trade Journal, 5: 503-17.
  • Greenaway, D., (1993), The Competitive Advantage of Nations, Kyklos, 46 (1): 145-6.
  • Kayacıklı T. ve Emil T., (2003), “Dünyada ve Türkiye’de Mobilya Sektörü”, İstanbul Ticaret Odası Yayın no: 19.
  • Öz, Ö., (1999), The Competitive Advantage of Nations: The Case of Turkey ,Assessing Porter’s Framework for National Advantage:, Ankara.
  • Öz, Ö., (2004), Türkiye’de Ekonomik Faaliyetlerin Mekansal Dağılımı ve Rekabetçi Yapısı, ODTÜ Gelişme Dergisi, 31 (Aralık ), Ankara.
  • Öz, Ö., (2003), Türkiye’nin Rekabetçi Avantajı: Stratejik Yönetim Perspektifinden bir Değerlendirme, METU. Studies in Development, 30 ( Aralık).
  • Öz, Ö., (2004), Clusters and Competitive Advantage: The Turkish Experience, Hampshire New York: Palgrave Macmillan.
  • Pettinen, R., (1994), Summary of Critique on Porter’s Diamond Model, Discussion Papers No. 462, Hesinki: The Research Institute of the Finnish Economy.
  • Porter, M. E., (1996), What is Strategy?, Harvard Bussines Review, (November-December ), s.61- 78.
  • Porter, M. E., (1990) The Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press, (Republished with a new introduction, 1998.)
  • Porter, M. E., (1985), The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. N.Y.: Free Press, 1985.
  • Rugman, A. M., (1991), Diamond in the Rough, Business Quarterly, 55 (3): 61-4.
  • Rugman, A.M. ve D’Cruz, R., (1993), The “Double Diamond” Model of International Competitiveness: The Canadian Experience, Management International Review, Special Issue (2): 17-39.
  • Rugman, A.M. ve Verbeke, A., (1993), Foreign Subsidiaries and Multinational Strategic Management: An Extension and Correction of Porter’s Single Diamond Framework, Management International Review, Special Issue (2): 71-84.
  • Sakarya S., (2006), “Mobilya sektörü değerlendirme raporu”, Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği (OAİB). Ocak, Ankara,1-51.
  • Stopford, J. M. ve Strange, S., (1991), Rival States, Rival Firms: Competition for World Shares Market, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Tanyel, F., (2000), Küçük ve Orta Ölçekli Mobilya Sektörümüz, KOSGEB Yayınları.
  • TÜSİAD, (2006), TUSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, “Türkiye Küresel Rekabet Raporu” Ekim.
  • Vollrath, Thomas L., A, (1991), Theoretical Evalvation of Alternative Trade Instensity Measures of Revealed Comparative Advantage Weltwirtschaftliches Archiv, 127
  • Uygun, M., (2000), “Türkiye Mobilya Endüstrisi ve Rekabet Düzeyi”. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ağaç işleri Endüstri Mühendisliği, Yüksek Lisans Tezi Ankara.
  • Uzun, N., (2006), Türk Mobilya Endüstrisi Değerlendirmesi, Mobilya Dekorasyon Dergisi Sayı: 73, Temmuz-Ağustos.
  • Yeniçeri, B., (2005), “Mobilya Sektör Raporu”, İGEME Yayınları, Ankara.
  • Yeniçeri, B., (2002), “Mobilya Sektörü Dış Pazar Araştırması”, İGEME Yayınları
  • Yeniçeri, B., (2005), Türkiye Sanayi İhracat Pazar Araştırması, Ev ve Ofis Mobilyası Sektörü Dış Pazar Araştırması Raporu, İGEME Yayınları, Eylül, Ankara.
  • http://www.oaib.gov.tr (11-06-2006)
  • http://www.igeme.gov.tr (11-06-2006)
  • http://www.dtm.gov.tr (11-06-2006)
  • http://www.mobilyashop.com/forum/ (17-07-2006)
  • http://www.mpm.org.tr (17-07-2006)
  • www.kobifinans.com.tr (21-06-2006)
  • www.kobinet.org.tr (21-06-2006)
  • www.dpt.gov.tr (21-06-2006)
  • www.die.gov.tr (17-07-2006)
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Koray Gürpınar Bu kişi benim

Mehmet Barca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gürpınar, K., & Barca, M. (2007). Türk Mobilya Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü Düzeyi ve Nedenleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 2(2), 41-61.