BibTex RIS Kaynak Göster

Hedonik Alışverişin Cinsiyete Göre Farklılaşması Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2007, Cilt: 2 Sayı: 2, 81 - 91, 01.10.2007

Öz

Tüketici davranışlarını pek çok değişken etkilemektedir. Bu etkilerin sonucu olarak bazı tüketicilerin davranışlarında, ortalama bir tüketiciye göre farklılıklar olabilmektedir. Bazı tüketiciler sahip olduğu değerlerin etkisiyle kanaatkar bir hayat sürmeyi tercih ederken, maddeci bir çevrede yaşayan bir tüketicinin satın aldığı ve tükettiği ürünler onun için birer sembol halini alabilmektedir. Benzer şekilde bazı mal ve hizmetleri tüketiyor olmak da bazı tüketiciler için diğerlerinden farklılaşmak anlamına gelmektedir. Bir ürünü tüketmekten haz almayı bir düşünce biçimi haline getiren tüketiciler, hedonik tüketiciler olarak tanımlanmaktadır. Tüketimden ya da alışverişten haz almayı sürekli olarak tekrarlamayı isteyen davranış tarzına hedonizm adı verilmektedir.

Kaynakça

  • Antonides, G. and Van Raaij, W. F.(1998) Consumer behaviour: a European perspective, John Wiley & Sons, New York.
  • Arnold, Mark J., Kristy E. Reynolds, (2003). Hedonic shopping motivations”. Journal of Retailing 79 (2003) 77–95.
  • Babacan, Muazzez. (2001). “Hedonik Tüketim ve Özel Günler Alışverişlerine Yansıması”, 6. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, Atatürk Üniveristesi, İİBF, Erzurum.s.97-106.
  • Babin Barry J. ve Jill S. Attaway (2000) “Atmospheric Affect as a Tool for Creating Value and Gaining Share of Customer”, Journal of Business Research 2000(49), 91–99.
  • Baysal, A. (2005). Türk Tüketicisinin Kültürel Portresi (Yeni Pazarlama Trendleri), MediaCat, İstanbul.
  • Brodbeck Jeannette, Monika Matter, Julie Page ve Franz Moggi (2006) “Motives for cannabis use as a moderator variable of distress among young adults”, Addictive Behaviors (2006) (Article in Pres from www.sciencedirect.com).
  • Childersa, Terry , L. Christopher, L. Carrb, Joann Peckc, Stephen Carsond (2001) “Hedonic and utilitarian motivations for online retail shopping behavior”, Journal of Retailing, 2001 (77), 511–535 Cota, Daniela, Matthias H. Tschöpa, Tamas L. Horvathb, Allen S. Levine (2006) “Cannabinoids, opioids and eating behavior: The molecular face of hedonism?” Brain Research Review, 2006 (51), 85-107.
  • Dholakia, Ruby Roy (1999). “Going shopping: key determinants of shopping behaviors and motivations”. International Journal of Retail & Distribution Management. Volume 27, Number 4, 1999, s.154–165.
  • Geiger, Susi (2007) “Exploring night-time grocery shopping behaviour”, Journal of Retailing and Consumer Services , 2007(14) 24–34.
  • Gonzalez-Pinto, A. , J. Ballesteros , A. Aldama , J.L. Perez de Heredia , M. Gutierrez , F. Mosquera (2003) “Principal components of mania”, Journal of Affective Disorders, 2003 (76), 95–102.
  • Griffin, Mitch, Barry J. Babin ve Doan Modianos (2000) “Shopping Values of Russian Consumers: The Impact of Habituation in a Developing Economy “Journal of Retailing Vol. 76, No. 1.
  • Haytko, Diana L. ve Julie Baker (2004) “It’s all at the mall: exploring adolescent girls’ experiences”, Journal of Retailing 2004 (80) 67–83.
  • Jones, Michael A. Kristy E. Reynolds ve Mark J. Arnold (2006) “Hedonic and utilitarian shopping value: Investigating differential effects on retail outcomes”, Journal of Business Research 59 (2006) 974–981.
  • Odabaşı, Y. (2001). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumun Tüketen Topluma Dönüşümü, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Odabaşı, Yavuz ve Gülfidan Barış (2002). Tüketici Davranışı, MediaCat, İstanbul.
  • Oppewal, Harmen ve Belinda Holyoake (2004) “Bundling and retail agglomeration effects on shopping behavior”. Journal of Retailing and Consumer Services, 2004 (11), s. 61–74.
  • Orçan, M. (2004). Osmanlıdan Günümüze Modern Türk Tüketim Kültürü, Kadim Yayınları, Ankara.
  • Overby, Jeffrey W., ve Eun-Ju Lee (2006) “The effects of utilitarian and hedonic online shopping value on consumer preference and intentions”, Journal of Business Research 2006 (59) 1160–1166.
  • Parıdon, Terrence J. (2004) “Retail opinion sharing: conceptualization and measurement”, Journal of Retailing and Consumer Services, 2004 (11) 87–93.
  • Penpece, Dilek (2006) “Tüketici Davranıslarını Belirleyen Etmenler: Kültürün Tüketici Davranısları Üzerindeki Etkisi” Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, SBE, İşletme Anabilim Dalı, Kahramanmaraş.
  • Saracel, N. B. Özkara, M. Karakaş, Ş. Özdemir, R. Yelken, S. Dündar ve Y. Karaca. (2002). Afyon İli Tüketim Analizi: Tüketici Davranışları ve Eğilimleri, Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayın No: 27, Afyon.
  • Sarıkaya, Nilgün (2007) “Özel bir tüketici grubu olarak Kadınlar” Ömer Torlak, Remzi Altunışık, Şuayıp Özdemir (Editörler), Postmodern Dünyada Tüketimi Yeniden Anlamlandıracak Yeni Müşteri, Hayat Yayınları, İstanbul.
  • Solomon, M R. (2003). Tüketici Krallığının Fethi: Markalar Diyarında Pazarlama Stratejileri, Mediacat, İstanbul.
  • Soysal,S. (1999). Mağazacılık: Mükemmel müşteri hizmeti ve etkili satış teknikleri, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Stoela, Leslie, Vanessa Wickliffeb ve Kyu Hye Lee (2004) “Attribute beliefs and spending as antecedents to shopping Value”, Journal of Business Research, 2004 (57) 1067– 1073.
  • Torlak, Ömer. (2000). Tüketim: Bireysel Eylemin Toplumsal Dönüşümü, İnkılap Yayınları, İstanbul.
  • Underhill, Paco. (2004). Alışveriş Merkezleri: Nereye Kadar? Soysal Yayınları, İstanbul.
  • Wu, Shwu-İng (2003). The relationship between consumer charecteristic and attitude toward online shopping, Marketing Intelligence&Planning, 21(1), 37-44.

Hedonik Alışverişin Cinsiyete Göre Farklılaşması Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2007, Cilt: 2 Sayı: 2, 81 - 91, 01.10.2007

Öz

Kaynakça

  • Antonides, G. and Van Raaij, W. F.(1998) Consumer behaviour: a European perspective, John Wiley & Sons, New York.
  • Arnold, Mark J., Kristy E. Reynolds, (2003). Hedonic shopping motivations”. Journal of Retailing 79 (2003) 77–95.
  • Babacan, Muazzez. (2001). “Hedonik Tüketim ve Özel Günler Alışverişlerine Yansıması”, 6. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, Atatürk Üniveristesi, İİBF, Erzurum.s.97-106.
  • Babin Barry J. ve Jill S. Attaway (2000) “Atmospheric Affect as a Tool for Creating Value and Gaining Share of Customer”, Journal of Business Research 2000(49), 91–99.
  • Baysal, A. (2005). Türk Tüketicisinin Kültürel Portresi (Yeni Pazarlama Trendleri), MediaCat, İstanbul.
  • Brodbeck Jeannette, Monika Matter, Julie Page ve Franz Moggi (2006) “Motives for cannabis use as a moderator variable of distress among young adults”, Addictive Behaviors (2006) (Article in Pres from www.sciencedirect.com).
  • Childersa, Terry , L. Christopher, L. Carrb, Joann Peckc, Stephen Carsond (2001) “Hedonic and utilitarian motivations for online retail shopping behavior”, Journal of Retailing, 2001 (77), 511–535 Cota, Daniela, Matthias H. Tschöpa, Tamas L. Horvathb, Allen S. Levine (2006) “Cannabinoids, opioids and eating behavior: The molecular face of hedonism?” Brain Research Review, 2006 (51), 85-107.
  • Dholakia, Ruby Roy (1999). “Going shopping: key determinants of shopping behaviors and motivations”. International Journal of Retail & Distribution Management. Volume 27, Number 4, 1999, s.154–165.
  • Geiger, Susi (2007) “Exploring night-time grocery shopping behaviour”, Journal of Retailing and Consumer Services , 2007(14) 24–34.
  • Gonzalez-Pinto, A. , J. Ballesteros , A. Aldama , J.L. Perez de Heredia , M. Gutierrez , F. Mosquera (2003) “Principal components of mania”, Journal of Affective Disorders, 2003 (76), 95–102.
  • Griffin, Mitch, Barry J. Babin ve Doan Modianos (2000) “Shopping Values of Russian Consumers: The Impact of Habituation in a Developing Economy “Journal of Retailing Vol. 76, No. 1.
  • Haytko, Diana L. ve Julie Baker (2004) “It’s all at the mall: exploring adolescent girls’ experiences”, Journal of Retailing 2004 (80) 67–83.
  • Jones, Michael A. Kristy E. Reynolds ve Mark J. Arnold (2006) “Hedonic and utilitarian shopping value: Investigating differential effects on retail outcomes”, Journal of Business Research 59 (2006) 974–981.
  • Odabaşı, Y. (2001). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumun Tüketen Topluma Dönüşümü, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Odabaşı, Yavuz ve Gülfidan Barış (2002). Tüketici Davranışı, MediaCat, İstanbul.
  • Oppewal, Harmen ve Belinda Holyoake (2004) “Bundling and retail agglomeration effects on shopping behavior”. Journal of Retailing and Consumer Services, 2004 (11), s. 61–74.
  • Orçan, M. (2004). Osmanlıdan Günümüze Modern Türk Tüketim Kültürü, Kadim Yayınları, Ankara.
  • Overby, Jeffrey W., ve Eun-Ju Lee (2006) “The effects of utilitarian and hedonic online shopping value on consumer preference and intentions”, Journal of Business Research 2006 (59) 1160–1166.
  • Parıdon, Terrence J. (2004) “Retail opinion sharing: conceptualization and measurement”, Journal of Retailing and Consumer Services, 2004 (11) 87–93.
  • Penpece, Dilek (2006) “Tüketici Davranıslarını Belirleyen Etmenler: Kültürün Tüketici Davranısları Üzerindeki Etkisi” Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, SBE, İşletme Anabilim Dalı, Kahramanmaraş.
  • Saracel, N. B. Özkara, M. Karakaş, Ş. Özdemir, R. Yelken, S. Dündar ve Y. Karaca. (2002). Afyon İli Tüketim Analizi: Tüketici Davranışları ve Eğilimleri, Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayın No: 27, Afyon.
  • Sarıkaya, Nilgün (2007) “Özel bir tüketici grubu olarak Kadınlar” Ömer Torlak, Remzi Altunışık, Şuayıp Özdemir (Editörler), Postmodern Dünyada Tüketimi Yeniden Anlamlandıracak Yeni Müşteri, Hayat Yayınları, İstanbul.
  • Solomon, M R. (2003). Tüketici Krallığının Fethi: Markalar Diyarında Pazarlama Stratejileri, Mediacat, İstanbul.
  • Soysal,S. (1999). Mağazacılık: Mükemmel müşteri hizmeti ve etkili satış teknikleri, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Stoela, Leslie, Vanessa Wickliffeb ve Kyu Hye Lee (2004) “Attribute beliefs and spending as antecedents to shopping Value”, Journal of Business Research, 2004 (57) 1067– 1073.
  • Torlak, Ömer. (2000). Tüketim: Bireysel Eylemin Toplumsal Dönüşümü, İnkılap Yayınları, İstanbul.
  • Underhill, Paco. (2004). Alışveriş Merkezleri: Nereye Kadar? Soysal Yayınları, İstanbul.
  • Wu, Shwu-İng (2003). The relationship between consumer charecteristic and attitude toward online shopping, Marketing Intelligence&Planning, 21(1), 37-44.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Şuayıp Özdemir Bu kişi benim

Fikret Yaman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özdemir, Ş., & Yaman, F. (2007). Hedonik Alışverişin Cinsiyete Göre Farklılaşması Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 2(2), 81-91.