There are many factors influencing consumer purchase decision. One of them is religious belief which is regarded as a cultural factor. Consumers may be influenced by their religious beliefs while purchasing products. At this point, the notion halal product has become an important issue. The aim of this study is to examine consumers’ perceptions, attitudes and expectations towards halal products, and to determine whether these perceptions, attitudes and expectations vary according to consumer demographics. For this purpose, consumers who live in Yozgat city center are surveyed. Means, standard deviations, reliability analysis, factor analysis and one way MANOVA are used to analyze the obtained data. Based on the results, consumers’ perceptions, attitudes and expectations towards halal products are measured. The findings show that the measurement scale consists of eight factors. The findings also demonstrate that consumers’ perceptions, attitudes and expectations towards halal products differ in terms of gender, educational background, occupation and income, and does not differ in terms of in age and marital status.
Halal Product Halal Food Perceptions Attitudes and Expectations About Halal Products
Tüketicilerin satın alma kararına etki eden birçok faktör bulunmaktadır. Bunlardan biri de kültürel faktörler içinde sayılan dini inançlardır. Tüketiciler ürün satın alırken dini inançlarının etkisi altında kalarak karar verebilmektedirler. Bu noktada helal ürün kavramı önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin helal ürünler hakkındaki algılama, tutum ve beklentilerini ve bu algılama, tutum ve beklentilerin tüketicilerin sosyo-demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Bu amaçla Yozgat il merkezinde yaşayan tüketiciler üzerinde bir anket çalışması yapılmıştır. Toplanan verilerin analizinde ortalamalar, standart sapmalar, güvenilirlik analizi, faktör analizi ve Tek Yönlü MANOVA kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, tüketicilerin helal ürünler hakkındaki algılama, tutum, beklentileri tespit edilmiş, bu amaçla hazırlanan ölçekteki ifadelerin sekiz boyutta toplanabileceği ve boyutlar itibarıyla tüketicilerin algılama, tutum ve beklentilerinin cinsiyet, öğrenim durumu, meslek ve gelirlerine göre farklılık gösterdiği, yaş ve medeni duruma göre ise farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır.
Helal Ürün Helal Gıda Helal Ürünler Hakkındaki Algılama Tutum ve Beklentiler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2013 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 8 Sayı: 3 |