This article aims to shed light on the Islamic Republic of Iran’s conception of citizenship that emerged from the 1979 Revolution by analyzing primary school textbooks. Those are 14 books of common courses: Persian, Teaching the Qur’an, Heaven’s Gifts: Islamic Education and Training and Social Studies. At the end of this analysis, it was revealed that the conception of citizenship, which creates the ideal society of the Iranian state consisting of acceptable citizens, is fed by the idea of the ummah and based on both sectarian and ethnic identities in accordance with the Shiite-Muslim and Shiite-Iranian elements of the state.
Iran, Shia, Islamic Revolution, acceptable citizen, primary school textbooks
Bu makale, İran İslam Cumhuriyeti’nin 1979 Devrimi’nden sonra ortaya çıkan vatandaşlık anlayışına ilkokul ders kitaplarını inceleyerek ışık tutmayı amaçlamaktadır. Bunlar 14 ortak ders kitabıdır: Farsça, Kuran-ı Kerim Öğretimi, Gökyüzünün Hediyeleri: İslami Eğitim ve Öğretim ve Sosyal Bilgiler. İncelemenin neticesinde, İran devletinin makbul vatandaşlardan oluşan ideal toplumunu yaratan vatandaşlık anlayışının ümmet fikrinden beslendiği ve Şii-Müslüman ve Şii-İran unsurlarına uygun olarak hem mezhepsel hem de etnik kimliklere dayalı olduğu ortaya çıkmıştır.
İran, Şia, İslam Devrimi, Makbul Vatandaş, İlkokul Ders Kitapları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Şubat 2023 |
Kabul Tarihi | 25 Nisan 2023 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 18 Sayı: 2 |