The majority of steel and reinforced concrete bridges are produced with asphalt pavement. The reason for this is to protect steel and concrete structures from the effects of water and degrading salt additives and to increase their durability. Asphalt bridge superstructures are mostly manufactured with four layers. These layers are the primer bonding layer, waterproofing layer, protection layer and surface asphalt wearing layers. The superstructure must protect the supporting substructure. It should protect the life of the structure and ensure the integrity of the structure against permanent deformation, aging, raveling, water damage and chemical effects. Diatomite additive is used as a performance enhancer in various aspects. It is generally preferred in the region of 5%-15% according to the bitumen mass. The granulometric size and chemical properties of the diatomite additive are other effective factors. In this study, the rutting resistance of conventional and diatomite-modified asphalt pavement for 5% and 10% ratios for selected diatomite additive gradation is investigated. The rutting resistance of the pavements is investigated by repeated creep tests for two different additive ratios on water-damaged and control mixtures. In unconditioned samples, 5% diatomite-modified mixtures; in conditioned samples, 10% diatomite-modified mixtures showed the greatest deformation resistance.
For their contribution to the material supply and experimental stage in this study; we would like to thank Turgay OMUR, CEO of Bentas Bentonite Company, and Fatih OMUR, General Manager of Bentas Bentonite Company.
Çelik ve betonarme köprülerin çoğunluğu asfalt kaplama ile üretilmektedir. Bunun nedeni çelik ve beton yapıları su ve bozundurucu tuz katkılarının etkilerinden korumak ve dayanıklılıklarını arttırmaktır. Asfalt köprü üst yapıları çoğunlukla dört katlı olarak imal edilmektedir. Bu tabakalar astar yapıştırma tabakası, su yalıtım tabakası, koruma tabakası ve yüzey asfaltı giydirme tabakalarıdır. Üst yapı destekleyici alt yapıyı korumalıdır. Kalıcı deformasyona, yaşlanmaya, sökülmeye, su hasarlarına ve kimyasal etkilere karşı yapının ömrünü korumalı ve yapının bütünlüğünü sağlamalıdır. Diatomit katkı maddesi çeşitli yönlerden performans arttırıcı olarak kullanılmaktadır. Genellikle bitüm kütlesine göre %5-15 aralığında tercih edilir. Diatomit katkı maddesinin granülometrik boyutu ve kimyasal özellikleri diğer etkili faktörlerdir. Bu çalışmada, seçilen diatomit katkı gradasyonu için %5 ve %10 oranlarında konvansiyonel ve diatomit-modifiyeli asfalt kaplamanın tekerlek izi direnci incelenmiştir. Kaplamaların tekerlek izi direnci, su hasarlı ve kontrol karışımları üzerinde iki farklı katkı oranı için tekrarlı sünme testleri ile araştırılır. Koşullandırılmamış numunelerde %5 diatomit-modifiyeli karışımlar; koşullandırılmış numunelerde, %10 diatomit ile modifiye edilmiş karışımlar en yüksek deformasyon direncini göstermiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |