Mühendislik uygulamalarında katı partikül erozyonu (SPE) nedeniyle malzemeler çalışma koşulları altında hasara uğramaktadır. Malzeme yüzeylerinin erozyon, oksidasyon ve korozyon gibi hasar mekanizmalarına karşı korunması için kullanılan yöntemlerden birisi de termal sprey kaplama uygulamalarıdır. Bu çalışmada, yüksek hızlı oksi-yakıt (HVOF) termal sprey kaplama yöntemi ile 316L paslanmaz çelik altlık üzerine biriktirilen NiCr kaplamaların katı partikül erozyon davranışları incelenmiştir. SPE deneyleri aşındırıcı alümina (Al2O3) partikülleri ve farklı çarpma açıları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Deneyler, özel bir test düzeneği yardımı ile oda sıcaklığında yapılmıştır. Değişen çarpma açılarının yüzeyler üzerindeki etkisi, taramalı elektron mikroskobu (SEM) ve 3D profilometre kullanılarak incelenmiş ve literatür çalışmaları ile karşılaştırmalı olarak tartışılmıştır. SPE testleri sonrası en yüksek erozyon oranı 60°’lik çarpma açısında görülürken, bu değeri sırasıyla 30° ve 90°’lik çarpma açılarındaki erozyon oranları takip etmiştir. SEM analizleri sonucu gerçekleştirilen tüm SPE testlerinde numune yüzeylerine aşındırıcı Al2O3 partiküllerinin gömüldüğü ve farklı hasar oluşumlarının meydana geldiği tespit edilmiştir.
NiCr Yüksek Hızlı Oksi Yakıt Termal Sprey Kaplama Katı Partikül Erozyonu Hasar Oluşumu
In engineering applications, materials are damaged under operating conditions due to solid particle erosion (SPE). One of the methods used to protect material surfaces against damage mechanisms such as erosion, oxidation, and corrosion is thermal spray coating application. In this study, the solid particle erosion (SPE) behavior of NiCr coatings deposited on 316L stainless steel substrates by high velocity oxy-fuel (HVOF) thermal spray coating method was investigated. SPE experiments were performed using abrasive alumina (Al2O3) particles and different impact angles. The experiments were carried out at room temperature with the help of a special test setup. The effect of varying impact angles on the surfaces was investigated using scanning electron microscopy (SEM) and a 3D profilometer and discussed in comparison with literature studies. After SPE tests, the highest erosion rate was realized at an impact angle of 60°, followed by erosion rates at impact angles of 30° and 90°, respectively. As a result of SEM analysis, it was determined that abrasive Al2O3 particles were embedded in the sample surfaces in all SPE tests performed, and different damage formations occurred.
NiCr High Velocity Oxy-Fuel Thermal Spray Coating Solid Particle Erosion Damage Formation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Malzeme Üretim Teknolojileri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |