Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANTALYA İLİNDE 2012-2016 YILLARI ARASINDA YAŞANMIŞ TRAFİK KAZALARININ LOGLINEER MODELLEME YÖNTEMİ İLE ANALİZİ

Yıl 2019, Cilt: 27 Sayı: 3, 213 - 224, 15.12.2019
https://doi.org/10.31796/ogummf.568802

Öz

Tüm dünyada olduğu gibi
Türkiye’de de trafik kazaları, sebep olduğu maddi ve manevi kayıplar nedeniyle sürekli
olarak gündemdeki yerini korumaktadır. İnsan, yol, araç ve çevre koşulları gibi
etkenlerden bir veya birkaç etkenin bir araya gelmesiyle, telafi edilebilen
maddi kazalar veya telafisi mümkün olmayan ölümlü kazalar meydana
gelebilmektedir. Trafik kazalarının sayısını ve etkilerini en aza indirebilmek
için ülkeler bu konularda çeşitli stratejiler ve uygulamalar geliştirmektedir.
Genel olarak trafik kazalarını azaltabilmek, kazaya sebep olan etkenlerin
tespit edilip ortadan kaldırılmasıyla mümkün olabilmektedir. Bu çalışmada 2012
ile 2016 yılları arasında Antalya ili ve ilçelerinde yaşanmış, ölümlü,
yaralanmalı ve maddi hasarlı olmak üzere toplam 30.232 adet trafik kazasına ait
veriler incelenmiştir. Yöntem olarak kategorik değişkenlerin etkileşimlerine
ait hipotez testlerinin yapıldığı loglineer modelleme ve uyum analizi
kullanılmış, sonuçta değişkenlerin ikili ya da üçlü etkileşimlerinin kaza
oluşumu üzerindeki etkileri değerlendirilmiştir. Çalışmanın amacı, Antalya
ilinde, trafik güvenliğinin sağlanması için, kazaya etken olan değişkenlerin
etkileşimlerinin önemini ortaya koyarak, önleyici tedbirlerin alınmasını
sağlamaktır. Bu şekilde kazaların en aza indirgendiği, sürdürülebilir bir
ulaştırma faaliyetleri sağlanmış olacaktır.  

Destekleyen Kurum

T.C. İç İşleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesi Başkanlığı

Teşekkür

Bu çalışmada kullanılan, 2012 ile 2016 yılları arasında Antalya ili ve ilçelerinde yaşanmış, ölümlü, yaralanmalı ve maddi hasarlı trafik kazaları verilerinin temin edilmesinde, kurumsal desteklerini esirgemeyen T.C. İç İşleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesi Başkanlığı’na teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Acı, Ç. ve Yılmaz, A. C. (2017). Maddi Hasarlı Trafik Kazaları İçin Sinirsel-Bulanık Ağ Tabanlı Bir Kusur Tespit Modeli, Fırat Üni. Müh. Bil. Der., 29(2), 241-250.
  • Agresti, A. (2002). Categorical Data Analysis. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Asbridge, M., Poulin, C. & Donato A. (2005). Motor vehicle collision risk and driving under the influence of cannabis: evidence from adolescents in Atlantic Canada,
  • Accident Analysis and Prevention, 37(6), 1025‐1034.
  • Bagloee, S.A. ve Asadi, M. (2016). Crash analysis at intersections in the CBD: A survival analysis Model. Transport Research, Part A.
  • Bartholomew, D. J., Steele, F., Moustaki, I., & Galbraith, J. I. (2008). Analysis of multivariate social science data. Florida: Chapman & Hall.
  • Bayata, F. ve Hattatoğlu, F. (2010). Yapay Sinir Ağları ve Çok Değişkenli İstatistik Yöntemlerle Trafik Kaza Modellemesi. EÜ FEBD, 3(2), 207-219.
  • Christensen, R. (1997). Log-Linear Models and Logistic Regression. New York: Springer-Verlag.
  • Clausen, S. E. (1998). Applied correpondence analysis: An introduction. California: Sage Publications.
  • Çelik, A.K. ve Senger, Ö. (2014). Risk Factor Affecting Fatal Versus Non-Fatal Road Traffic Accidents: The Case Of Kars, TURKEY. International Journal For Traffic and Transport Engineering, 4(3), 339-351.
  • Çodur, M. ve Tortum, A. (2015). An Artificial Neural Network Model for Highway Accident Predicition: A Case Study of Erzurum, TURKEY. Promet Traffic & Transportation, 27(3), 217-225.
  • Delice, M. (2012). Kadın Sürücülerin Trafik Kazaları Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. AÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 12(49), 63-87.
  • Doğrul, G., Akay, D. & Kurt, M. (2015). Trafik Kazalarının Birliktelik Kuralları ile Analizi. GÜ Mühendislik Bilimleri Dergisi, 1(2), 265-284.
  • Garson, G. D. (2007). Log-Linear, Logit and Probit Models.
  • Kabakuş, N., Tortum, A. & Çodur, M. Y. (2012). Erzurum İlçelerinde Meydana Gelen Trafik Kazalarının Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Değerlendirilmesi, Ordu Ün. Bil. Tek. Dergisi, 2(2), 78-92.
  • Kateri, M. (2010). Contingency table analysis: Methods and implementation using R.
  • Kaygısız, Ö. ve Sümer, N. (2017). Kentsel Kavşaklardaki Elektronik Denetim Sistemlerinin Trafik Kazalarına Etkisi: Ankara Örneği. METU JFA, 34(2), 225-244.
  • Lawal, B. (2003). Categorical data analysis with SAS and SPSS Applicatons. London: Lawrance Erlbaum Asso.
  • Lee, S. K. (1977). On the asymptotic variances of u terms in loglinear models of multidimensional contingency tables. JASA, 72(358), 412-419.
  • Lord, D. ve Mannering, F. L. (2010). The Statistical Analysis of Crash-Frequency Data: A Review and Assessment of Methodological Alternatives. Transportation Research Part A Policy and Practise.
  • Mahmoudzadeh, A., Razi-Ardakani, H. & Kermanshah, M. (2018). Studying crash avoidance maneuvers prior to an impact considering different types of driver’s distractions. Transportation Research Procedia.
  • Oğuzlar, A. (2004). Hiyerarşik Logaritmik Doğrusal Modeller Arasından En Uygun Modelin Seçimi. Öneri Dergisi, 6(21), 235-245.
  • Olmuş, H. ve Erbaş, S. (2012). Analysis of Traffic Accidents Caused By Drivers By Using Log-Linear Models. Promet Traffic & Transportation, 24(6), 495-504.
  • Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Özen, E., Genç, E. & Kaya, Z. (2014). Trafik Kazalarının Nedenlerine İlişkin Düşünceler ve Trafikte Farkındalık. Optimum Journal of Economics and Management Sciences, 1(1), 1-19.
  • Sümer, N. (2007). Kent İçi Trafik Güvenliği: Problem ve Çözüm Önerileri. Ulaşım ve Trafik Güvenliği Dergisi, 1 (1), 5-9.
  • Tercan, E. ve Beşdok, E. (2018). Trafik Kazalarına Etki Eden Faktörler Arasındaki İlişkilerin TBA Bi-Plot Analiz Yöntemi ile Değerlendirilmesi. Iğdır Üni. FBE Dergisi, 8(1), 103-111.
  • Ünlü, H., Biçer, B. & Özcebe, H. (2017). Türkiye’de 2005-2014 yılları arasında ölüm/yaralanma ile sonuçlanan trafik kaza verilerinin değerlendirilmesi, Turk J. Public Health, 15(2).
  • Yılmaz, İ., Erdoğan, S., Baybura, T., Güllü, M. & Uysal, M. (2007). Coğrafi Bilgi Sistemi Yardımıyla Trafik Kazalarının Analizi. Afyon Kocatepe Üni. Fen ve Müh. Bil. Dergisi, 7(2), 135-150.
Yıl 2019, Cilt: 27 Sayı: 3, 213 - 224, 15.12.2019
https://doi.org/10.31796/ogummf.568802

Öz

Kaynakça

  • Acı, Ç. ve Yılmaz, A. C. (2017). Maddi Hasarlı Trafik Kazaları İçin Sinirsel-Bulanık Ağ Tabanlı Bir Kusur Tespit Modeli, Fırat Üni. Müh. Bil. Der., 29(2), 241-250.
  • Agresti, A. (2002). Categorical Data Analysis. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Asbridge, M., Poulin, C. & Donato A. (2005). Motor vehicle collision risk and driving under the influence of cannabis: evidence from adolescents in Atlantic Canada,
  • Accident Analysis and Prevention, 37(6), 1025‐1034.
  • Bagloee, S.A. ve Asadi, M. (2016). Crash analysis at intersections in the CBD: A survival analysis Model. Transport Research, Part A.
  • Bartholomew, D. J., Steele, F., Moustaki, I., & Galbraith, J. I. (2008). Analysis of multivariate social science data. Florida: Chapman & Hall.
  • Bayata, F. ve Hattatoğlu, F. (2010). Yapay Sinir Ağları ve Çok Değişkenli İstatistik Yöntemlerle Trafik Kaza Modellemesi. EÜ FEBD, 3(2), 207-219.
  • Christensen, R. (1997). Log-Linear Models and Logistic Regression. New York: Springer-Verlag.
  • Clausen, S. E. (1998). Applied correpondence analysis: An introduction. California: Sage Publications.
  • Çelik, A.K. ve Senger, Ö. (2014). Risk Factor Affecting Fatal Versus Non-Fatal Road Traffic Accidents: The Case Of Kars, TURKEY. International Journal For Traffic and Transport Engineering, 4(3), 339-351.
  • Çodur, M. ve Tortum, A. (2015). An Artificial Neural Network Model for Highway Accident Predicition: A Case Study of Erzurum, TURKEY. Promet Traffic & Transportation, 27(3), 217-225.
  • Delice, M. (2012). Kadın Sürücülerin Trafik Kazaları Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. AÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 12(49), 63-87.
  • Doğrul, G., Akay, D. & Kurt, M. (2015). Trafik Kazalarının Birliktelik Kuralları ile Analizi. GÜ Mühendislik Bilimleri Dergisi, 1(2), 265-284.
  • Garson, G. D. (2007). Log-Linear, Logit and Probit Models.
  • Kabakuş, N., Tortum, A. & Çodur, M. Y. (2012). Erzurum İlçelerinde Meydana Gelen Trafik Kazalarının Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Değerlendirilmesi, Ordu Ün. Bil. Tek. Dergisi, 2(2), 78-92.
  • Kateri, M. (2010). Contingency table analysis: Methods and implementation using R.
  • Kaygısız, Ö. ve Sümer, N. (2017). Kentsel Kavşaklardaki Elektronik Denetim Sistemlerinin Trafik Kazalarına Etkisi: Ankara Örneği. METU JFA, 34(2), 225-244.
  • Lawal, B. (2003). Categorical data analysis with SAS and SPSS Applicatons. London: Lawrance Erlbaum Asso.
  • Lee, S. K. (1977). On the asymptotic variances of u terms in loglinear models of multidimensional contingency tables. JASA, 72(358), 412-419.
  • Lord, D. ve Mannering, F. L. (2010). The Statistical Analysis of Crash-Frequency Data: A Review and Assessment of Methodological Alternatives. Transportation Research Part A Policy and Practise.
  • Mahmoudzadeh, A., Razi-Ardakani, H. & Kermanshah, M. (2018). Studying crash avoidance maneuvers prior to an impact considering different types of driver’s distractions. Transportation Research Procedia.
  • Oğuzlar, A. (2004). Hiyerarşik Logaritmik Doğrusal Modeller Arasından En Uygun Modelin Seçimi. Öneri Dergisi, 6(21), 235-245.
  • Olmuş, H. ve Erbaş, S. (2012). Analysis of Traffic Accidents Caused By Drivers By Using Log-Linear Models. Promet Traffic & Transportation, 24(6), 495-504.
  • Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Özen, E., Genç, E. & Kaya, Z. (2014). Trafik Kazalarının Nedenlerine İlişkin Düşünceler ve Trafikte Farkındalık. Optimum Journal of Economics and Management Sciences, 1(1), 1-19.
  • Sümer, N. (2007). Kent İçi Trafik Güvenliği: Problem ve Çözüm Önerileri. Ulaşım ve Trafik Güvenliği Dergisi, 1 (1), 5-9.
  • Tercan, E. ve Beşdok, E. (2018). Trafik Kazalarına Etki Eden Faktörler Arasındaki İlişkilerin TBA Bi-Plot Analiz Yöntemi ile Değerlendirilmesi. Iğdır Üni. FBE Dergisi, 8(1), 103-111.
  • Ünlü, H., Biçer, B. & Özcebe, H. (2017). Türkiye’de 2005-2014 yılları arasında ölüm/yaralanma ile sonuçlanan trafik kaza verilerinin değerlendirilmesi, Turk J. Public Health, 15(2).
  • Yılmaz, İ., Erdoğan, S., Baybura, T., Güllü, M. & Uysal, M. (2007). Coğrafi Bilgi Sistemi Yardımıyla Trafik Kazalarının Analizi. Afyon Kocatepe Üni. Fen ve Müh. Bil. Dergisi, 7(2), 135-150.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnşaat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Arzu Er 0000-0003-4433-1410

Murat Karacasu 0000-0001-9721-0984

Ahmet Çoşgun Bu kişi benim 0000-0002-0243-5476

Arzu Altın Yavuz 0000-0002-3277-740X

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2019
Kabul Tarihi 16 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Er, A., Karacasu, M., Çoşgun, A., Altın Yavuz, A. (2019). ANTALYA İLİNDE 2012-2016 YILLARI ARASINDA YAŞANMIŞ TRAFİK KAZALARININ LOGLINEER MODELLEME YÖNTEMİ İLE ANALİZİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 27(3), 213-224. https://doi.org/10.31796/ogummf.568802
AMA Er A, Karacasu M, Çoşgun A, Altın Yavuz A. ANTALYA İLİNDE 2012-2016 YILLARI ARASINDA YAŞANMIŞ TRAFİK KAZALARININ LOGLINEER MODELLEME YÖNTEMİ İLE ANALİZİ. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. Aralık 2019;27(3):213-224. doi:10.31796/ogummf.568802
Chicago Er, Arzu, Murat Karacasu, Ahmet Çoşgun, ve Arzu Altın Yavuz. “ANTALYA İLİNDE 2012-2016 YILLARI ARASINDA YAŞANMIŞ TRAFİK KAZALARININ LOGLINEER MODELLEME YÖNTEMİ İLE ANALİZİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 27, sy. 3 (Aralık 2019): 213-24. https://doi.org/10.31796/ogummf.568802.
EndNote Er A, Karacasu M, Çoşgun A, Altın Yavuz A (01 Aralık 2019) ANTALYA İLİNDE 2012-2016 YILLARI ARASINDA YAŞANMIŞ TRAFİK KAZALARININ LOGLINEER MODELLEME YÖNTEMİ İLE ANALİZİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 27 3 213–224.
IEEE A. Er, M. Karacasu, A. Çoşgun, ve A. Altın Yavuz, “ANTALYA İLİNDE 2012-2016 YILLARI ARASINDA YAŞANMIŞ TRAFİK KAZALARININ LOGLINEER MODELLEME YÖNTEMİ İLE ANALİZİ”, ESOGÜ Müh Mim Fak Derg, c. 27, sy. 3, ss. 213–224, 2019, doi: 10.31796/ogummf.568802.
ISNAD Er, Arzu vd. “ANTALYA İLİNDE 2012-2016 YILLARI ARASINDA YAŞANMIŞ TRAFİK KAZALARININ LOGLINEER MODELLEME YÖNTEMİ İLE ANALİZİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 27/3 (Aralık 2019), 213-224. https://doi.org/10.31796/ogummf.568802.
JAMA Er A, Karacasu M, Çoşgun A, Altın Yavuz A. ANTALYA İLİNDE 2012-2016 YILLARI ARASINDA YAŞANMIŞ TRAFİK KAZALARININ LOGLINEER MODELLEME YÖNTEMİ İLE ANALİZİ. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. 2019;27:213–224.
MLA Er, Arzu vd. “ANTALYA İLİNDE 2012-2016 YILLARI ARASINDA YAŞANMIŞ TRAFİK KAZALARININ LOGLINEER MODELLEME YÖNTEMİ İLE ANALİZİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 27, sy. 3, 2019, ss. 213-24, doi:10.31796/ogummf.568802.
Vancouver Er A, Karacasu M, Çoşgun A, Altın Yavuz A. ANTALYA İLİNDE 2012-2016 YILLARI ARASINDA YAŞANMIŞ TRAFİK KAZALARININ LOGLINEER MODELLEME YÖNTEMİ İLE ANALİZİ. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. 2019;27(3):213-24.

20873 13565 13566 15461 13568  14913