Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 32 Sayı: 2, 1335 - 1342, 12.08.2024
https://doi.org/10.31796/ogummf.1436058

Öz

Bu çalışmada, havacılık sektöründe karbon ayak izinin belirlenmesi ve azaltılması ile ilgili örnek bir uygulama yapılmıştır. Uygulamada, Eskişehir ilinde faaliyette olan Hasan Polatkan Havalimanı’nın 2023 yılındaki uçuşları baz alınarak karbon ayak izi hesaplanması amacıyla bir süreç gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, emisyon hesaplamalarında Hükümetler Arası İklim Değişikliği Paneli tarafından tavsiye edilen Tier yaklaşım metodu kullanılmıştır. Ulaştırmadan kaynaklanan 〖CO〗_2 emisyon miktarı 2023 yılı Hasan Polatkan Havalimanı’nında 6.893.160 kg olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak; havayolu ulaştırma sektöründe kullanılan uçakların üreticileri ile düzenleyici kurumlar arasında sürdürülebilirlik konusunda bir standardizasyonun acilen sağlanmasının gerekli oluğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akdeniz, H. Y. (2021). Determining of Aircraft Engine Greenhouse Gas (CO2, CH4 and N2O) Emissions from the Landing and Take-Off Operations Around the Airport Area. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(3), 1140-1151 doi: https://doi.org/10.17798/bitlisfen.930376
  • Aygun, H., & Caliskan, H. (2021). Environmental and enviroeconomic analyses of two different turbofan engine families considering landing and take-off (LTO) cycle and global warming potential (GWP) approach. Energy Conversion and Management, 248, 114797. doi: https://doi.org/10.1016/j.enconman.2021.114797
  • Babaoğlu, N., & Özgünoğlu, K. (2017). Kahramanmaraş havalimanı için uçaklardan kaynaklanan emisyonların belirlenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 20(3), 24-30. doi: https://doi.org/10.17780/ksujes.335226
  • Bajgai, D. P., & Shrestha, K. L. (2023). Evaluation of aircraft emission at Tribhuvan international airport and its contribution to air quality in Kathmandu Nepal. Atmospheric Environment: X, 17, 100204. doi: 10.1016/j.aeaoa.2023.100204
  • Cao, F., Tang, T. Q., Gao, Y., You, F., & Zhang, J. (2023). Calculation and analysis of new taxiing methods on aircraft fuel consumption and pollutant emissions. Energy, 277, 127618. doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2023.127618
  • Champeecharoensuk, A., Dhakal, S., Chollacoop, N., & Phdungsilp, A. (2024). Greenhouse gas emissions trends and drivers insights from the domestic aviation in Thailand. Heliyon, 10(2). doi: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24206
  • Çağatan, K. (2011). İstanbul Atatürk Havalimanı İçin Uçak Emisyonlarının Belirlenmesi ve Çevresel Etkileri (Yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekici, S., Ayar, M., & Karakoc, T. H. (2023). Fuel-saving and emission accounting: An airliner case study for green engine selection. Energy, 282, 128922. doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2023.128922
  • Eskişehir Teknik Üniversitesi. (2023). Erişim adresi: https://hph.eskisehir.edu.tr/tr/Icerik/Detay/istatistikler
  • Flyive aviation platform web site (2024), Erişim adresi: https://flyive.com/ansiklopedi/sivil ucaklar/cessna-172.
  • Han, B., Kong, W. K., Yao, T. W., & Wang, Y. (2020). Air pollutant emission inventory from LTO cycles of aircraft in the Beijing-Tianjin-Hebei Airport Group, China. Huan Jing Ke Xue, 41(3), 1143-1150. doi: https://doi.org/10.13227/j.hjkx.201908199
  • IPCC/UNEP/OECD/IEA, 1997. Revised 1996 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas İnventories Volume II: Workbook, Chapter, UK Meteorological Office, Bracknell.
  • Kumaş, K., Onur, İ, Akyüz, A. Ö., & Güngör, A. (2019). Muğla Dalaman Havalimanı Uçaklardan Kaynaklanan Karbon Ayak İzinin Belirlenmesi. Academic Platform-Journal of Engineering and Science, 7(2), 291-297. doi: https://doi.org/10.21541/apjes.466338
  • Lukačević, N., Mirković, B., Đogatović, M., & Ganić, E. (2022). Simulation model for estimation of aircraft emissions at Airport Podgorica. Transportation Research Procedia, 65, 180-189. doi: 10.38008/jats.v12i2.176
  • Şahin, Z., & Süzen, E. (2023). COVID-19 DÖNEMİNDE HAVACILIKTA STRATEJİK YÖNETİM VE UÇUŞ VERİLERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler, 10(22), 260-282.
  • Tokuslu, A. (2020). Estimation of aircraft emissions at Georgian international airport. Energy, 206, 118219. doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2020.118219
  • Ünal, İ., Türkoğlu, F., & Doğan, B. (2014). Nevşehir kapadokya havalimanının emisyon ve gürültü açısından değerlendirilmesi. Mühendis ve Makina, 55(654), 24-29.
  • Yilmaz, N., & Atmanli, A. (2016). Havacılıkta alternatif yakıt kullanılmasının incelenmesi. Sürdürülebilir Havacılık Araştırmaları Dergisi, 1(1), 3-10.

DETERMINATION OF CARBON EMISSIONS FROM AIRPLANES FOR ESKISEHIR HASAN POLATKAN AIRPORT

Yıl 2024, Cilt: 32 Sayı: 2, 1335 - 1342, 12.08.2024
https://doi.org/10.31796/ogummf.1436058

Öz

The purpose of this study is explained with a case study on the determination and reduction of carbon footprint in the aviation sector. In this study, the carbon footprint of Hasan Polatkan Airport in Eskişehir province was calculated based on the flights in 2023. In emission calculations, calculations were made with the Tier approach method recommended by the Intergovernmental Panel on Climate Change. Since there is a significant amount of 〖CO〗_2 gas among the greenhouse gases caused by transportation, the amount of 〖CO〗_2 emission was determined as 6.893.160 kg for Hasan Polatkan Airport in 2023. Calculations show that 〖CO〗_2emissions increase as fuel consumption increases.

Kaynakça

  • Akdeniz, H. Y. (2021). Determining of Aircraft Engine Greenhouse Gas (CO2, CH4 and N2O) Emissions from the Landing and Take-Off Operations Around the Airport Area. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(3), 1140-1151 doi: https://doi.org/10.17798/bitlisfen.930376
  • Aygun, H., & Caliskan, H. (2021). Environmental and enviroeconomic analyses of two different turbofan engine families considering landing and take-off (LTO) cycle and global warming potential (GWP) approach. Energy Conversion and Management, 248, 114797. doi: https://doi.org/10.1016/j.enconman.2021.114797
  • Babaoğlu, N., & Özgünoğlu, K. (2017). Kahramanmaraş havalimanı için uçaklardan kaynaklanan emisyonların belirlenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 20(3), 24-30. doi: https://doi.org/10.17780/ksujes.335226
  • Bajgai, D. P., & Shrestha, K. L. (2023). Evaluation of aircraft emission at Tribhuvan international airport and its contribution to air quality in Kathmandu Nepal. Atmospheric Environment: X, 17, 100204. doi: 10.1016/j.aeaoa.2023.100204
  • Cao, F., Tang, T. Q., Gao, Y., You, F., & Zhang, J. (2023). Calculation and analysis of new taxiing methods on aircraft fuel consumption and pollutant emissions. Energy, 277, 127618. doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2023.127618
  • Champeecharoensuk, A., Dhakal, S., Chollacoop, N., & Phdungsilp, A. (2024). Greenhouse gas emissions trends and drivers insights from the domestic aviation in Thailand. Heliyon, 10(2). doi: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24206
  • Çağatan, K. (2011). İstanbul Atatürk Havalimanı İçin Uçak Emisyonlarının Belirlenmesi ve Çevresel Etkileri (Yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekici, S., Ayar, M., & Karakoc, T. H. (2023). Fuel-saving and emission accounting: An airliner case study for green engine selection. Energy, 282, 128922. doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2023.128922
  • Eskişehir Teknik Üniversitesi. (2023). Erişim adresi: https://hph.eskisehir.edu.tr/tr/Icerik/Detay/istatistikler
  • Flyive aviation platform web site (2024), Erişim adresi: https://flyive.com/ansiklopedi/sivil ucaklar/cessna-172.
  • Han, B., Kong, W. K., Yao, T. W., & Wang, Y. (2020). Air pollutant emission inventory from LTO cycles of aircraft in the Beijing-Tianjin-Hebei Airport Group, China. Huan Jing Ke Xue, 41(3), 1143-1150. doi: https://doi.org/10.13227/j.hjkx.201908199
  • IPCC/UNEP/OECD/IEA, 1997. Revised 1996 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas İnventories Volume II: Workbook, Chapter, UK Meteorological Office, Bracknell.
  • Kumaş, K., Onur, İ, Akyüz, A. Ö., & Güngör, A. (2019). Muğla Dalaman Havalimanı Uçaklardan Kaynaklanan Karbon Ayak İzinin Belirlenmesi. Academic Platform-Journal of Engineering and Science, 7(2), 291-297. doi: https://doi.org/10.21541/apjes.466338
  • Lukačević, N., Mirković, B., Đogatović, M., & Ganić, E. (2022). Simulation model for estimation of aircraft emissions at Airport Podgorica. Transportation Research Procedia, 65, 180-189. doi: 10.38008/jats.v12i2.176
  • Şahin, Z., & Süzen, E. (2023). COVID-19 DÖNEMİNDE HAVACILIKTA STRATEJİK YÖNETİM VE UÇUŞ VERİLERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler, 10(22), 260-282.
  • Tokuslu, A. (2020). Estimation of aircraft emissions at Georgian international airport. Energy, 206, 118219. doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2020.118219
  • Ünal, İ., Türkoğlu, F., & Doğan, B. (2014). Nevşehir kapadokya havalimanının emisyon ve gürültü açısından değerlendirilmesi. Mühendis ve Makina, 55(654), 24-29.
  • Yilmaz, N., & Atmanli, A. (2016). Havacılıkta alternatif yakıt kullanılmasının incelenmesi. Sürdürülebilir Havacılık Araştırmaları Dergisi, 1(1), 3-10.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Makine Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Çisil Timuralp 0000-0002-2894-3575

Furkan Rıza Mercan 0009-0004-6152-5895

Erken Görünüm Tarihi 6 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 12 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2024
Kabul Tarihi 29 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 32 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Timuralp, Ç., & Mercan, F. R. (2024). UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 32(2), 1335-1342. https://doi.org/10.31796/ogummf.1436058
AMA Timuralp Ç, Mercan FR. UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. Ağustos 2024;32(2):1335-1342. doi:10.31796/ogummf.1436058
Chicago Timuralp, Çisil, ve Furkan Rıza Mercan. “UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 32, sy. 2 (Ağustos 2024): 1335-42. https://doi.org/10.31796/ogummf.1436058.
EndNote Timuralp Ç, Mercan FR (01 Ağustos 2024) UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 32 2 1335–1342.
IEEE Ç. Timuralp ve F. R. Mercan, “UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ”, ESOGÜ Müh Mim Fak Derg, c. 32, sy. 2, ss. 1335–1342, 2024, doi: 10.31796/ogummf.1436058.
ISNAD Timuralp, Çisil - Mercan, Furkan Rıza. “UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 32/2 (Ağustos 2024), 1335-1342. https://doi.org/10.31796/ogummf.1436058.
JAMA Timuralp Ç, Mercan FR. UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. 2024;32:1335–1342.
MLA Timuralp, Çisil ve Furkan Rıza Mercan. “UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 32, sy. 2, 2024, ss. 1335-42, doi:10.31796/ogummf.1436058.
Vancouver Timuralp Ç, Mercan FR. UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. 2024;32(2):1335-42.

20873 13565 13566 15461 13568  14913