Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Viyana Aksiyonizmi ve Deneysel Avrupa Sinemasına Etkileri

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 1, 123 - 142, 03.06.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.595137

Öz



Viyana Aksiyonizmi,
1960’ların başında Viyana’da ortaya çıkan, bilinçaltının ve içgüdünün özgür
bırakılmasını sanatsal eylemin amacı sayan, performansa dayalı, kısa ömürlü ama
oldukça kuvvetli bir harekettir. Viyana Aksiyonistleri performans sanatının en
radikal örneklerini vermişlerdir. Eylemleri önceden planlanmadığından hiçbir
zaman bir manifestoları yayınlanmamıştır. Aksiyon Sanatı olarak var olan Viyana
Sanat Ekolü, Fluxus, Performans Sanatı, Beden Sanatı ve Soyut Dışavurumculuğun
birleşiminin daha ileri bir boyutu olarak değerlendirilebilir. Metnin amacı;
konunun çıkış noktası olan performans sanatının temel düşünce sistemine ve
dikkat çeken isimlerine değinerek bu dalın önemli bir ekolü olan Viyana
Aksiyonizmi’nin düşünsel temelini ortaya koyup Avrupa deneysel sinema ve video
sanatlarına etkilerini örnekler üzerinden incelemektir. Yazılı kaynakların
incelenmesinin yanı sıra konuyu yansıtan sanat eserlerinin analizleri
yapılmıştır. 



Kaynakça

  • Akman, K. (2005). Orlan’ın Suretleri, rh+, sayı 15 Antmen, A. (2009). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık. Aristoteles. (1987). Poetika. İstanbul: Remzi Kitabevi. Atasoy, S. (2015). Beyaz gömlekli ölüm ya da 267/41’in izini sürmek. Ocak 3, 2018 tarihinde www.hürriyet.com.tr: http://www.hurriyet.com.tr/beyaz-gomlekli-olum-ya-da-267-41-in-izini-surmek-3542946 adresinden alındı Boag, S. (2017). On Dreams and Motivation: Comparison of Freud’s and Hobson’s Views. Frontiers in Psychology: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5216045/ adresinden alınmıştır Danto, A. C. (2009). Andy Warhol (Icons of America). New Haven, Connecticut: Yale University Press. Eco, U. (2007). Çirkinliğin Tarihi. İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık. Elbaor, C. (2017). Surprise! Hermann Nitsch Performance Using 500 Liters of Bull Blood Stirs Protest in Tasmania. Nisan 20, 2018 tarihinde Artnet News: https://news.artnet.com/art-world/hermann-nitsch-tasmania-929576 adresinden alındı Fineberg, J. (2014). 1940'tan Günümüze Sanat. İzmir: Karakalem Kitabevi. Gen, E. (2016). Sitüasyonistlerden Zapatistlere Başkaldırı Sanatları Sunuş: Özerkliğin Estetiği. E-Skop Dergi, 1-17. Green, M. (1999). Brus Muhl Nitsch Schwarzkogler Writings of the Viennese Actionists. London: Atlas Press. Kaliç, S. (1992). Deneysel Sinemanın Kısa Tarihi. İstanbul: Hil Yayınları. Kubelka, P. (Yöneten). (1966). Unsere Afrikareise [Sinema Filmi]. Levy, A. (2008). Blood Orgies . Philadelphia: Slought Books. Micchelli, T. (2014). Blood and Soil: Vienna Actionism’s Dangerous Game. 20 Mart, 2018 tarihinde Hyperallergic: https://hyperallergic.com/148596/blood-and-soil-vienna-actionisms-dangerous-game/ adresinden alındı Özön, N. (1981). Sinema ve Televizyon Terimleri Sözlüğü . Ankara: TDK yayınları. Püskülcü, M. (2009). Hermann Nitsch ve O.M. Tiyatro’su. Nisan 5, 2018 tarihinde Art Sanat Haber: http://www.artsanathaber.com/makaleler.asp?id=34 adresinden alındı Sade, M. d. (2010). Sodom'un 120 Günü. İstanbul: Chiviyazıları Yayınevi. Sakoils, P. (2010). Breaking Out of the Reality Asylum: Hermann Nitsch and the Orgies Mysteries Theatre. Graz, Austria: Galeria Zimmerman Press. Yıldırım, Y. (2014). Viyana Aksiyonizmi’nin kurucularından ve en önemli temsilcilerinden Hermann Nitsch ile pratiğinin süreç ve mekân ile ilişkisini konuştuk. Milliyet Sanat: http://www.milliyetsanat.com/haberler/artblog/istakoz-kadrili-/3866 adresinden alınmıştır Yılmaz, M. (2013). Bedenin Gösterisinde Yanılsamadan Gerçek Şiddete -Sanatta Kanlı İçselleştirmeler. İdil Dergisi, 12-26. Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi. Hermann Nitsch. (2018). Nisan 5, 2018 tarihinde Beyaz Müzayede: http://www.beyazart.com/sanatci/Hermann-Nitsch adresinden alındı
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

F.deniz Korkmaz 0000-0003-2201-5070

Ozan Kobat Bu kişi benim 0000-0002-8107-2705

Yayımlanma Tarihi 3 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Korkmaz, F., & Kobat, O. (2019). Viyana Aksiyonizmi ve Deneysel Avrupa Sinemasına Etkileri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 123-142. https://doi.org/10.17494/ogusbd.595137
AMA Korkmaz F, Kobat O. Viyana Aksiyonizmi ve Deneysel Avrupa Sinemasına Etkileri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2019;20(1):123-142. doi:10.17494/ogusbd.595137
Chicago Korkmaz, F.deniz, ve Ozan Kobat. “Viyana Aksiyonizmi Ve Deneysel Avrupa Sinemasına Etkileri”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, sy. 1 (Haziran 2019): 123-42. https://doi.org/10.17494/ogusbd.595137.
EndNote Korkmaz F, Kobat O (01 Haziran 2019) Viyana Aksiyonizmi ve Deneysel Avrupa Sinemasına Etkileri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 1 123–142.
IEEE F. Korkmaz ve O. Kobat, “Viyana Aksiyonizmi ve Deneysel Avrupa Sinemasına Etkileri”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, sy. 1, ss. 123–142, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.595137.
ISNAD Korkmaz, F.deniz - Kobat, Ozan. “Viyana Aksiyonizmi Ve Deneysel Avrupa Sinemasına Etkileri”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20/1 (Haziran 2019), 123-142. https://doi.org/10.17494/ogusbd.595137.
JAMA Korkmaz F, Kobat O. Viyana Aksiyonizmi ve Deneysel Avrupa Sinemasına Etkileri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:123–142.
MLA Korkmaz, F.deniz ve Ozan Kobat. “Viyana Aksiyonizmi Ve Deneysel Avrupa Sinemasına Etkileri”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, sy. 1, 2019, ss. 123-42, doi:10.17494/ogusbd.595137.
Vancouver Korkmaz F, Kobat O. Viyana Aksiyonizmi ve Deneysel Avrupa Sinemasına Etkileri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20(1):123-42.