The aim of the study is to examine the factors affecting the use of learning management system by university students. In this context, 211 students who have taken English I and / or English II courses, which are compulsory courses in the first year curricula of associate and undergraduate programs of a public university and offered through the learning management system, participated in the study. The research data were analyzed with the structural equation model. As a result of the path analysis, it has been determined that “course content quality” and “user interface design” dimensions have statistically significant effects on “perceived ease of use”, “perceived usefulness” and “perceived enjoyment” dimensions. When the extended technology acceptance model proposed in the study was evaluated within its own dimensions, it was determined that the “perceived enjoyment” dimension was a significant predictor of the “intent to use” dimension.
Learning Management System Extended Technology Acceptance Model Structural Equation Model Distance Education Higher Education
Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin öğrenme yönetim sistemi kullanımlarını etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Bu kapsamda, araştırmaya bir kamu üniversitesinin ön lisans ve lisans programlarının birinci sınıf müfredatlarında zorunlu ders olarak yer alan ve öğrenme yönetim sistemi aracılığıyla sunulan İngilizce I ve/veya İngilizce II derslerini en az bir dönem almış olan 211 öğrenci katılmıştır. Araştırma verileri, yapısal eşitlik modeli ile analiz edilmiştir. Yapılan yol analizi sonucunda, ders içeriği kalitesi ve kullanıcı arayüz tasarımı boyutlarının; algılanan kullanım kolaylığı, algılanan kullanışlılık ve algılanan keyif boyutları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı etkilerinin bulunduğu saptanmıştır. Araştırmada önerilen genişletilmiş teknoloji kabul modeli kendi boyutları içinde değerlendirildiğinde ise algılanan keyif boyutunun, kullanma niyeti boyutunun anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir.
Öğrenme Yönetim Sistemi Genişletilmiş Teknoloji Kabul Modeli Yapısal Eşitlik Modeli Uzaktan Eğitim Yükseköğretim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 2 |