Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Adaptation Of The Life Satisfaction Scale For The Children Aged 5-6 To Turkish Culture: A Validity and Reliability Study

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 2, 300 - 320, 10.08.2023
https://doi.org/10.17494/ogusbd.1168441

Öz

In this study, the Multidimensional Students' Life Satisfaction Scale developed by Huebner (1994) and used in research on life satisfaction of individuals aged 8-18, was adapted to Turkish culture. The sample group of 931 children, from 5-6 year old children attending preschool education in Aydın province. As a result of the exploratory factor analysis, it was concluded that the scale consisted of a single factor and 9 items that explained 45,47% of the total variance. According to confirmatory factor analysis, it was seen that the structure of the scale was confirmed as a model. The Cronbach alpha reliability coefficient of the scale is 0,847. Accordingly, it was concluded that the scores obtained from the measurement tool called Life Satisfaction Scale (Child Form) are valid and reliable.

Kaynakça

  • Abed, N., Pakdaman, S., Heidari, M. ve Tahmassian, K. (2016). Developing psychological well-being scale for preschool children. Global Journal of Health Science, 8(11), 104-111. doi:10.5539/gjhs.v8n11p104
  • Akın, A., Uysal, R. ve Çitemel, N. (2013). Çocukluk dönemi mutluluk/huzur anıları ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 71-80.
  • Anat Shoshani, A. ve Slone, M. (2017). Positive education for young children: Effects of a positive psychology ıntervention for preschool children on subjective well being and learning behaviors. Positive Education: Theory, Practice, and Evidence. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01866
  • Atan, A. ve Buluş, M. (2021). Çocuklarda psikolojik iyi oluş: Bir model önerisi ve ölçek geliştirme çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 54, 97-128. DOI: 10.15285/maruaebd.845941
  • Ben-Arieh, A. (2005). Where are the children? Children’s role in measuring and monitoring their well-being. Social Indicators Research. 74, 573-596. http://dx.doi.org/10.1007/s11205-004-4645-6
  • Bender, T. (1997). Assessment of subjective well-being in children and adolescents. In G. Phye (ed.), Handbook of Classroom Assessment: Learning, Achievement, and Adjustment (Academic Press, San Diego), pp. 199–225.
  • Bjarnason, T., Bendtsen, P., Arnarsson, A.M., Borup, I., Iannotti, R.J., Löfstedt, P., Haapasalo, I. ve Niclasen, B. (2012). Life satisfaction among children in different family structures: A comparative study of western societies. Children & Society 26(1), 51-62.
  • Bradburn, N.M. ve Caplovitz, D. (1965). Reports on happiness. A pilot study of behavior related to mental health. Chicago, IL: Aldine Publishing Company.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cenkseven-Önder, F. ve Yılmaz, Y. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinde görülen kuraldışı davranışları yordamada yaşam doyumu ve anne-baba stillerinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1737-1748.
  • Çam, Z. ve Artar, M. (2014). Ergenlikte yaşam doyumu: Okul türleri bağlamında bir inceleme. Anemon MŞÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 23-46.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (5. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demiriz ve Ulutaş (2016). Çocuklar ne kadar mutlu? Bazı değişkenlere göre çocuklarda mutluluğun belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 16-24.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-575. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  • Diener, E. (1994). Assessing subjective well-being: Progress and opportunities. Social Indicators Research 31, pp. 103-157.
  • Diener, E. ve Diener, M. (1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology 68, pp. 653-663.
  • Diener, E., Suh, E.M., Lucas, R.E. ve Smith, H.L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress’. Psychological Bulletin, 125, 276-302.
  • Duckworth, A.L., Steen, T.A. ve Seligman, M.E.P. (2005). Positive psychology in clinical practice. Annual Review of Clinical Psychology, 1, 629-651.
  • Eid, M. ve Diener, E. (2004). Global judgments of subjective well-being: Situational variability and long-term stability. Social Indicators Research, 65(3), 245-277. https://doi.org/10.1023/B:SOCI.0000003801.89195.bc
  • Erkuş, A. (2016). Psikolojide ölçek geliştirme I-Temel kavramlar ve işlemler (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Eryılmaz, A. (2009). Ergen öznel iyi oluş ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), 975-989.
  • Fogle, L., Huebner, E.S. ve Laughlin, J. E. (2002). The relationship between temperament and life satisfaction in early adolescence: Cognitive and behavioral mediation models. Journal of Happiness Studies, 3, 373–392.
  • Frederickson, B. (1998). What good are positive emotions? Review of General Psychology 2, pp. 300-319.
  • Frisch, M.B. (1998). Quality of life therapy and assessment in health care. Clinical Psychology: Science and Practice 5, pp. 19-40.
  • Frisch, M.B. (2000). Improving mental and physical health care through quality of life therapy and assessment. In E. Diener and D. R. Rahtz (Eds.), Advances in quality of life theory and research (pp. 207–241). New York: Kluwer Academic.
  • Gable, S. L. ve Haidt, J. (2005). What (and why) is positive psychology? Review of General Psychology, 9(2), 103–110. https://doi.org/10.1037/1089-2680.9.2.103
  • Gilman, R. (2001). The relationship between life satisfaction, social interest, and frequency of extracurricular activities among adolescent students. Journal of Youth and Adolescence 30, pp. 749-767.
  • Gilman, R. ve Huebner, S. (2003). A review of life satisfaction research with children and adolescents. School Psychology Quarterly, 18(2), 192–205. https://doi.org/10.1521/scpq.18.2.192.21858
  • Gilman, R., Huebner, E.S. ve Laughlin, J.E. (2000). A first study of the Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale with adolescents. Social Indicators Research 52, pp. 135-160.
  • Greenspoon, P.J. ve Saklofske, D.H. (1997). Validity and reliability of the Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale with Canadian children. Journal of Psychoeducational Assessment 15, pp. 138-155.
  • Gurin, G., Veroff, J. ve Feld, S. (1960). Americans view their mental health. New York: Basic Books.
  • Hirshfeld-Becker, D.R. ve Biederman, J. (2002). Rationale and principles for early intervention with young children at risk for anxiety disorders. Clinical Child and Family Psychology Review, 5(3), 161–172. https://doi.org/10.1023/A:1019687531040
  • Hoy, B.D. (2011). Links between parents' and children's levels of gratitude, life satisfaction, and hope. [Master thesis]. University of South Florida.
  • Huebner, E.S. (1994). Preliminary development and validation of a multidimensional life satisfaction scale for children. Psychological Assessment, 6, 149-158.
  • Huebner, E.S. (1997). Life satisfaction and happiness. In Bear, G.G., Minke, K.M., ve Thomas, A. (Eds.), Children's needs II: Development, problems and alternatives (pp. 271-278). Bethesda, MD: National Association of School Psychologists
  • Huebner, E.S. (2004). Research of life satisfaction of children and adolescents. Social Indicators Research, 66, 3-33.
  • Huebner, E.S. ve Furlong, M. (2016). Promoting students’ happiness: Positive psychology intervention strategies in school-based practice. Practical interventions in the schools series. In S. Suldo (Ed.), Measuring student’s well-being (pp.Chapter 2). Publisher: Guilford.
  • Huebner, E.S. ve Gilman, R. (2002). An introduction to the multidimensional students' life satisfaction scale. Social Indicators Research, 60, 115–122.
  • Huebner, E.S., Drane, W. ve Valois, R. (2000). Levels and demographic correlates of adolescent life safisfaction reports. School Psychology International 21, pp. 281–292.
  • Karakoç F. Y. ve Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası, 13(40): 39-49. https://doi.org/10.25282/ted.228738
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York: The Guilford Press.
  • Koyuncu, İ. ve Kılıç, A.F. (2019). Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanımı: Bir doküman incelemesi. Eğitim ve Bilim, 44, 198, 361-388. doi: 10.15390/EB.2019.7665
  • Lewinsohn, R., Redner, J. ve Seeley, J. (1991). The relationship between life satisfaction and psychosocial variables: New perspectives. In F. Strack, M. Argyle and N. Schwartz (eds.), Subjective Well-being (Plenum Press, New York), pp. 193-212.
  • Lyons, M.D., Huebner, E.S., Hills, K. J. ve Shinkareva, V.S. (2013). The dual-factor model of mental health: Further study of the determinants of group differences. Canadian Journal of School Psychology, 27, 183–196.
  • Lyubomirsky, S., King, L. ve Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131(6), 803-855.
  • Marsh, H. W., Barnes, J. ve Hocevar, D. (1985). Self–other agreement on multidimensional self-concept ratings: Factor analysis and multitrait–multimethod analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 49(5), 1360–1377. https://doi.org/10.1037/0022-3514.49.5.1360
  • McCabe, K., Bray, M.A., Kehle, T.J., Theodore, L.A. ve Gelbar, N.W. (2011). Promoting happiness and life satisfaction in school children. Canadian Journal of School Pyscology, 26(3), 177-192. https://doi.org/10.1177/0829573511419089
  • McCullough, M.E. ve Snyder, C.R. (2000). Classical sources of human strength: Revisiting an old home and building a new one. Journal of Social and Clinical Psychology 19, pp. 1-10.
  • Park, N.S. (2000). Life satisfaction among children and adolescents: Cross-cultural and developmental comparisons. [Doctorate thesis]. University of South Carolina.
  • Pavot, W. ve Diener, E. (1993). Review of the satisfaction with life scale. Psychological Assessment 5, pp. 164-172.
  • Proctor, C. L., Linley, P. A. ve Maltby, J. (2009). Youth life satisfaction: A review of the literature. Journal of Happiness Studies, 10, 583-630.
  • Scherer, R. F., Wiebe, F. A., Luther, D. C. ve Adams, J. S. (1988). Dimensionality of coping: Factor stability using the Ways of Coping Questionnaire. Psychological Reports, 62(3), 763–770. https://doi.org/10.2466/pr0.1988.62.3.763
  • Schwarz, N. ve Strack, F. (1991). Evaluating one’s life: A judgment model of subjective well-being. In F. Strack, M. Argyle, ve N. Schwarz (Eds.), Subjective wellbeing: An interdisplinarv perspective (pp. 27-48). Oxford:Pergamon Press.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci-SPSS ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Seligman, M. (1998). 'What is the good life?'. American Psychological Association Monitor 30(1), pp.2.
  • Seligman, M.E.P. ve Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, pp. 5-14.
  • Suldo, S.M. ve Huebner, E.S. (2004). Does life satisfaction moderate the effects of stressful life events on psychopathological behavior during adolescence? School Psychology Quarterly 19(2), 93-105. DOI:10.1521/scpq.19.2.93.33313
  • Suldo, S.M., Savage, J. A. ve Mercer, S. (2014). Increasing middle school students’ life satisfaction: Efficacy of a positive psychology group intervention. Journal of Happiness Studies, 15, 19–42.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th Ed.). Boston: Pearson.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tatlıdil, H. (2002). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel analiz. Ankara: Akademi Matbaası.
  • Telef, B.B. (2014). School children's happiness inventory: The validity and reliability study. Journal of Educational Sciences, 6(1), 130-143.
  • Terry, T. ve Huebner, E.S. (1995). The relationship between self-concept and life satisfaction in children. Social Indicators Research 35, pp. 39–52.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu (2. baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayını.
  • Ünüvar, P., Çalışandemir, F., Tagay, Ö. ve Amini, F. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının mutluluk algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 1-22.
  • Veenhoven, R. (1984). Conditions of happiness. DOI:10.1007/978-94-009-6432-7 Elde edilme tarihi 30 Eylül 2021, https://www.researchgate.net/publication/321609393_Conditions_of_Happiness
  • Veenhoven, R. (1991). Is happiness relative? Social Indicators Research, 24(1), 1-34. https://doi.org/10.1007/BF00292648
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlikleri için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Pamukkale Üniversitesi. 28-30 Eylül. Denizli.

Yaşam Doyumu Ölçeği’nin 5-6 Yaş Grubu Çocuklar İçin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 2, 300 - 320, 10.08.2023
https://doi.org/10.17494/ogusbd.1168441

Öz

Bu çalışmada, Huebner (1994) tarafından geliştirilen ve 8-18 yaş aralığındaki bireylerin yaşam doyumu araştırmalarında kullanılan Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği’nin (Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale) Türk kültürüne uyarlaması yapılmıştır. Aydın ilinde okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş grubu çocuklardan uygun örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiş 931 çocuk örneklem grubunu meydana getirmektedir. Araştırmada açımlayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin toplam varyansın %45,47’sini açıklayan tek faktör ve 9 maddeden oluştuğu sonucuna varılmıştır. DFA ile hesaplanan uyum istatistikleri dikkate alındığında, ölçeğin daha önce belirlenen 9 maddelik tek faktörlü yapısının bir model olarak doğrulandığı görülmüştür. Ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0,847 olarak hesaplanmıştır. Bu doğrultuda, Yaşam Doyumu Ölçeği (Çocuk Formu) olarak adlandırılan ölçme aracından elde edilen puanların geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Abed, N., Pakdaman, S., Heidari, M. ve Tahmassian, K. (2016). Developing psychological well-being scale for preschool children. Global Journal of Health Science, 8(11), 104-111. doi:10.5539/gjhs.v8n11p104
  • Akın, A., Uysal, R. ve Çitemel, N. (2013). Çocukluk dönemi mutluluk/huzur anıları ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 71-80.
  • Anat Shoshani, A. ve Slone, M. (2017). Positive education for young children: Effects of a positive psychology ıntervention for preschool children on subjective well being and learning behaviors. Positive Education: Theory, Practice, and Evidence. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01866
  • Atan, A. ve Buluş, M. (2021). Çocuklarda psikolojik iyi oluş: Bir model önerisi ve ölçek geliştirme çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 54, 97-128. DOI: 10.15285/maruaebd.845941
  • Ben-Arieh, A. (2005). Where are the children? Children’s role in measuring and monitoring their well-being. Social Indicators Research. 74, 573-596. http://dx.doi.org/10.1007/s11205-004-4645-6
  • Bender, T. (1997). Assessment of subjective well-being in children and adolescents. In G. Phye (ed.), Handbook of Classroom Assessment: Learning, Achievement, and Adjustment (Academic Press, San Diego), pp. 199–225.
  • Bjarnason, T., Bendtsen, P., Arnarsson, A.M., Borup, I., Iannotti, R.J., Löfstedt, P., Haapasalo, I. ve Niclasen, B. (2012). Life satisfaction among children in different family structures: A comparative study of western societies. Children & Society 26(1), 51-62.
  • Bradburn, N.M. ve Caplovitz, D. (1965). Reports on happiness. A pilot study of behavior related to mental health. Chicago, IL: Aldine Publishing Company.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cenkseven-Önder, F. ve Yılmaz, Y. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinde görülen kuraldışı davranışları yordamada yaşam doyumu ve anne-baba stillerinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1737-1748.
  • Çam, Z. ve Artar, M. (2014). Ergenlikte yaşam doyumu: Okul türleri bağlamında bir inceleme. Anemon MŞÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 23-46.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (5. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demiriz ve Ulutaş (2016). Çocuklar ne kadar mutlu? Bazı değişkenlere göre çocuklarda mutluluğun belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 16-24.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-575. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  • Diener, E. (1994). Assessing subjective well-being: Progress and opportunities. Social Indicators Research 31, pp. 103-157.
  • Diener, E. ve Diener, M. (1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology 68, pp. 653-663.
  • Diener, E., Suh, E.M., Lucas, R.E. ve Smith, H.L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress’. Psychological Bulletin, 125, 276-302.
  • Duckworth, A.L., Steen, T.A. ve Seligman, M.E.P. (2005). Positive psychology in clinical practice. Annual Review of Clinical Psychology, 1, 629-651.
  • Eid, M. ve Diener, E. (2004). Global judgments of subjective well-being: Situational variability and long-term stability. Social Indicators Research, 65(3), 245-277. https://doi.org/10.1023/B:SOCI.0000003801.89195.bc
  • Erkuş, A. (2016). Psikolojide ölçek geliştirme I-Temel kavramlar ve işlemler (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Eryılmaz, A. (2009). Ergen öznel iyi oluş ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), 975-989.
  • Fogle, L., Huebner, E.S. ve Laughlin, J. E. (2002). The relationship between temperament and life satisfaction in early adolescence: Cognitive and behavioral mediation models. Journal of Happiness Studies, 3, 373–392.
  • Frederickson, B. (1998). What good are positive emotions? Review of General Psychology 2, pp. 300-319.
  • Frisch, M.B. (1998). Quality of life therapy and assessment in health care. Clinical Psychology: Science and Practice 5, pp. 19-40.
  • Frisch, M.B. (2000). Improving mental and physical health care through quality of life therapy and assessment. In E. Diener and D. R. Rahtz (Eds.), Advances in quality of life theory and research (pp. 207–241). New York: Kluwer Academic.
  • Gable, S. L. ve Haidt, J. (2005). What (and why) is positive psychology? Review of General Psychology, 9(2), 103–110. https://doi.org/10.1037/1089-2680.9.2.103
  • Gilman, R. (2001). The relationship between life satisfaction, social interest, and frequency of extracurricular activities among adolescent students. Journal of Youth and Adolescence 30, pp. 749-767.
  • Gilman, R. ve Huebner, S. (2003). A review of life satisfaction research with children and adolescents. School Psychology Quarterly, 18(2), 192–205. https://doi.org/10.1521/scpq.18.2.192.21858
  • Gilman, R., Huebner, E.S. ve Laughlin, J.E. (2000). A first study of the Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale with adolescents. Social Indicators Research 52, pp. 135-160.
  • Greenspoon, P.J. ve Saklofske, D.H. (1997). Validity and reliability of the Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale with Canadian children. Journal of Psychoeducational Assessment 15, pp. 138-155.
  • Gurin, G., Veroff, J. ve Feld, S. (1960). Americans view their mental health. New York: Basic Books.
  • Hirshfeld-Becker, D.R. ve Biederman, J. (2002). Rationale and principles for early intervention with young children at risk for anxiety disorders. Clinical Child and Family Psychology Review, 5(3), 161–172. https://doi.org/10.1023/A:1019687531040
  • Hoy, B.D. (2011). Links between parents' and children's levels of gratitude, life satisfaction, and hope. [Master thesis]. University of South Florida.
  • Huebner, E.S. (1994). Preliminary development and validation of a multidimensional life satisfaction scale for children. Psychological Assessment, 6, 149-158.
  • Huebner, E.S. (1997). Life satisfaction and happiness. In Bear, G.G., Minke, K.M., ve Thomas, A. (Eds.), Children's needs II: Development, problems and alternatives (pp. 271-278). Bethesda, MD: National Association of School Psychologists
  • Huebner, E.S. (2004). Research of life satisfaction of children and adolescents. Social Indicators Research, 66, 3-33.
  • Huebner, E.S. ve Furlong, M. (2016). Promoting students’ happiness: Positive psychology intervention strategies in school-based practice. Practical interventions in the schools series. In S. Suldo (Ed.), Measuring student’s well-being (pp.Chapter 2). Publisher: Guilford.
  • Huebner, E.S. ve Gilman, R. (2002). An introduction to the multidimensional students' life satisfaction scale. Social Indicators Research, 60, 115–122.
  • Huebner, E.S., Drane, W. ve Valois, R. (2000). Levels and demographic correlates of adolescent life safisfaction reports. School Psychology International 21, pp. 281–292.
  • Karakoç F. Y. ve Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası, 13(40): 39-49. https://doi.org/10.25282/ted.228738
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York: The Guilford Press.
  • Koyuncu, İ. ve Kılıç, A.F. (2019). Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanımı: Bir doküman incelemesi. Eğitim ve Bilim, 44, 198, 361-388. doi: 10.15390/EB.2019.7665
  • Lewinsohn, R., Redner, J. ve Seeley, J. (1991). The relationship between life satisfaction and psychosocial variables: New perspectives. In F. Strack, M. Argyle and N. Schwartz (eds.), Subjective Well-being (Plenum Press, New York), pp. 193-212.
  • Lyons, M.D., Huebner, E.S., Hills, K. J. ve Shinkareva, V.S. (2013). The dual-factor model of mental health: Further study of the determinants of group differences. Canadian Journal of School Psychology, 27, 183–196.
  • Lyubomirsky, S., King, L. ve Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131(6), 803-855.
  • Marsh, H. W., Barnes, J. ve Hocevar, D. (1985). Self–other agreement on multidimensional self-concept ratings: Factor analysis and multitrait–multimethod analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 49(5), 1360–1377. https://doi.org/10.1037/0022-3514.49.5.1360
  • McCabe, K., Bray, M.A., Kehle, T.J., Theodore, L.A. ve Gelbar, N.W. (2011). Promoting happiness and life satisfaction in school children. Canadian Journal of School Pyscology, 26(3), 177-192. https://doi.org/10.1177/0829573511419089
  • McCullough, M.E. ve Snyder, C.R. (2000). Classical sources of human strength: Revisiting an old home and building a new one. Journal of Social and Clinical Psychology 19, pp. 1-10.
  • Park, N.S. (2000). Life satisfaction among children and adolescents: Cross-cultural and developmental comparisons. [Doctorate thesis]. University of South Carolina.
  • Pavot, W. ve Diener, E. (1993). Review of the satisfaction with life scale. Psychological Assessment 5, pp. 164-172.
  • Proctor, C. L., Linley, P. A. ve Maltby, J. (2009). Youth life satisfaction: A review of the literature. Journal of Happiness Studies, 10, 583-630.
  • Scherer, R. F., Wiebe, F. A., Luther, D. C. ve Adams, J. S. (1988). Dimensionality of coping: Factor stability using the Ways of Coping Questionnaire. Psychological Reports, 62(3), 763–770. https://doi.org/10.2466/pr0.1988.62.3.763
  • Schwarz, N. ve Strack, F. (1991). Evaluating one’s life: A judgment model of subjective well-being. In F. Strack, M. Argyle, ve N. Schwarz (Eds.), Subjective wellbeing: An interdisplinarv perspective (pp. 27-48). Oxford:Pergamon Press.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci-SPSS ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Seligman, M. (1998). 'What is the good life?'. American Psychological Association Monitor 30(1), pp.2.
  • Seligman, M.E.P. ve Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, pp. 5-14.
  • Suldo, S.M. ve Huebner, E.S. (2004). Does life satisfaction moderate the effects of stressful life events on psychopathological behavior during adolescence? School Psychology Quarterly 19(2), 93-105. DOI:10.1521/scpq.19.2.93.33313
  • Suldo, S.M., Savage, J. A. ve Mercer, S. (2014). Increasing middle school students’ life satisfaction: Efficacy of a positive psychology group intervention. Journal of Happiness Studies, 15, 19–42.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th Ed.). Boston: Pearson.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tatlıdil, H. (2002). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel analiz. Ankara: Akademi Matbaası.
  • Telef, B.B. (2014). School children's happiness inventory: The validity and reliability study. Journal of Educational Sciences, 6(1), 130-143.
  • Terry, T. ve Huebner, E.S. (1995). The relationship between self-concept and life satisfaction in children. Social Indicators Research 35, pp. 39–52.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu (2. baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayını.
  • Ünüvar, P., Çalışandemir, F., Tagay, Ö. ve Amini, F. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının mutluluk algısı (Türkiye ve Afganistan Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 1-22.
  • Veenhoven, R. (1984). Conditions of happiness. DOI:10.1007/978-94-009-6432-7 Elde edilme tarihi 30 Eylül 2021, https://www.researchgate.net/publication/321609393_Conditions_of_Happiness
  • Veenhoven, R. (1991). Is happiness relative? Social Indicators Research, 24(1), 1-34. https://doi.org/10.1007/BF00292648
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlikleri için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Pamukkale Üniversitesi. 28-30 Eylül. Denizli.
Toplam 70 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Bağcı Çetin 0000-0002-7708-8974

Mustafa Buluş 0000-0002-0967-4314

Yayımlanma Tarihi 10 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 30 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bağcı Çetin, B., & Buluş, M. (2023). Yaşam Doyumu Ölçeği’nin 5-6 Yaş Grubu Çocuklar İçin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 300-320. https://doi.org/10.17494/ogusbd.1168441
AMA Bağcı Çetin B, Buluş M. Yaşam Doyumu Ölçeği’nin 5-6 Yaş Grubu Çocuklar İçin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Ağustos 2023;24(2):300-320. doi:10.17494/ogusbd.1168441
Chicago Bağcı Çetin, Burcu, ve Mustafa Buluş. “Yaşam Doyumu Ölçeği’nin 5-6 Yaş Grubu Çocuklar İçin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24, sy. 2 (Ağustos 2023): 300-320. https://doi.org/10.17494/ogusbd.1168441.
EndNote Bağcı Çetin B, Buluş M (01 Ağustos 2023) Yaşam Doyumu Ölçeği’nin 5-6 Yaş Grubu Çocuklar İçin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24 2 300–320.
IEEE B. Bağcı Çetin ve M. Buluş, “Yaşam Doyumu Ölçeği’nin 5-6 Yaş Grubu Çocuklar İçin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 24, sy. 2, ss. 300–320, 2023, doi: 10.17494/ogusbd.1168441.
ISNAD Bağcı Çetin, Burcu - Buluş, Mustafa. “Yaşam Doyumu Ölçeği’nin 5-6 Yaş Grubu Çocuklar İçin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24/2 (Ağustos 2023), 300-320. https://doi.org/10.17494/ogusbd.1168441.
JAMA Bağcı Çetin B, Buluş M. Yaşam Doyumu Ölçeği’nin 5-6 Yaş Grubu Çocuklar İçin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2023;24:300–320.
MLA Bağcı Çetin, Burcu ve Mustafa Buluş. “Yaşam Doyumu Ölçeği’nin 5-6 Yaş Grubu Çocuklar İçin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 24, sy. 2, 2023, ss. 300-2, doi:10.17494/ogusbd.1168441.
Vancouver Bağcı Çetin B, Buluş M. Yaşam Doyumu Ölçeği’nin 5-6 Yaş Grubu Çocuklar İçin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2023;24(2):300-2.