Steampunk is a sub-genre of science fiction characterised by futurist depictions of mechanical technology and Victorian nostalgia. The fact that steampunk has been used together with different concepts such as genre, movement, theme, fashion and subculture in literature and that the descriptive elements that make up the genre differ according to the preferences of the artists make it difficult to define this genre and create concept confusion. In this article, which is based on the literature review method, it is revealed that the main element that distinguishes steampunk from other genres is the unique aesthetic understanding it harbours; while the relationship between retrofuturism and steampunk is examined in detail to explain this understanding. The research is supported by the examples identified by the work analysis method. As a result of the researches and conclusions, the reasons for the continuity of steampunk as a genre, movement and subculture are revealed, and a new definition is proposed for the concept of steampunk in relation to retrofuturism.
Steampunk, mekanik teknoloji anlatısı barındıran ve Viktorya Dönemi nostaljisi içeren fütürist tasvirlerle karakterize edilen bir bilim kurgu alt türüdür. Steampunk’ın literatürde tür, akım, tema, moda ve altkültür gibi farklı kavramlarla bir arada kullanılması ve türü oluşturan betimsel öğelerin sanatçıların tercihlerine göre farklılaşması, bu türün tanımlanmasını güçleştirmekte ve kavram karmaşası yaratmaktadır. Literatür taraması yöntemini temel alan makalede steampunk’ı diğer türlerden ayıran ana unsurun, barındırdığı özgün estetik anlayış olduğu ortaya konulurken; bu anlayışı açıklamak için retrofütürizm ve steampunk ilişkisi detaylı olarak irdelenmektedir. Yapılan araştırma, yapıt incelemesi yöntemiyle tespit edilen örneklerle desteklenmektedir. Araştırmalar ve çıkarımlar neticesinde steampunk’ın bir tür, akım ve alt kültür olarak devamlılığını sürdürmesinin nedenleri ortaya konulurken, steampunk kavramı için retrofütürizmle ilişkili olarak yeni bir tanım önerisinde bulunulmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilgisayar Oyunları ve Animasyon, Sanat Tarihi, Teori ve Eleştiri (Diğer), Sinema ve Estetik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: 1 |