Noise plays a crucial role in influencing individuals' health, productivity, and life quality. Noise is a problem that occupies people's minds and needs to be solved. Environmental noise is the noise emitted from construction, transport, construction and entertainment noise sources. Transport, which is among the environmental noise sources, has a great effect on noise. It is one of the most common and disturbing types of pollution in urban life. When it comes to transport, road, rail systems and airports should come to mind. Road noise is caused by the friction between the tyre and the road, the sounds of vehicle engines and exhausts, the noise in rail systems is caused by the sounds between the wheel and the rail during the passage of trains on the track, and the noise in airports is caused by the sounds made by aircraft during landing and take-off. As the distance to environmental noise sources decreases, the effect of noise increases. Environmental noise can cause negative effects such as distraction, inability to focus on the work, decrease in work efficiency and stress in employees. In this article, a study on environmental noise that teachers may be exposed to has been carried out. Four high schools in Fatih district of Istanbul were selected, noise measurements were made in these high schools and questionnaires were applied. Noise measurements were performed in the classrooms of the high schools with the windows open and closed. Noise results in the range of 36.6 dBA to 63.1 dBA were obtained in the measurements. Noise perceptions of teachers were measured using questionnaires and it was evaluated whether the measurements and questionnaires corresponded to each other. Both environmental noise measurements and surveys have shown that overall satisfaction is high in high schools where environmental noise is generally low.The issues that occupational safety specialists should pay attention to environmental noise in schools are stated and simple suggestions that can be made are listed.
Gürültü insanların sağlığını, verimliliğini ve yaşam kalitesini etkileyen önemli unsurlardan biridir. Gürültü insanın zihnini meşgul eden çözümlenmesi gerekli bir sorundur. Çevresel gürültü yapım, ulaşım, inşaat ve eğlence gürültü kaynaklarından çevreye yayılan gürültüdür. Çevresel gürültü kaynakları içerisinde yer alan ulaşımın gürültüye çok büyük etkisi vardır. Şehir yaşamında en yaygın ve rahatsız edici kirlilik türlerinden biridir. Ulaşım denildiğinde, karayolu, raylı sistemler ve hava alanları akla gelmelidir. Karayolu gürültüsü, lastik ile yol arasındaki sürtünme, araç motorlarının sesleri ve egzozlarından, raylı sistemlerdeki gürültü, trenlerin ray üzerindeki geçişleri sırasındaki tekerlek ile ray arasındaki seslerden, havalimanlarındaki gürültü uçakların inişi ve kalkışı sırasında çıkardığı seslerden kaynaklanmaktadır. Çevresel gürültü kaynaklarına olan mesafe azaldıkça gürültün etkisi artmaktadır. Çevresel gürültü, çalışanlarda, dikkat dağınıklığı, yaptığı işe odaklanamama, iş verimliliğinde düşüş ve stres gibi olumsuz etkilere neden olabilmektedir. Bu makale ile öğretmenlerin maruz kalabileceği çevresel gürültü üzerine bir çalışma gerçekleştirilmiştir. İstanbul da Fatih ilçesinde dört lise seçilmiş olup, bu liselerde gürültü ölçümleri yapılmış ve anketler uygulanmıştır. Yapılan gürültü ölçümleri, liselerin sınıflarında pencere açık ve kapalı konumda olacak şekilde gerçekleştirilmiştir. Ölçümlerde 36,6 dBA ile 63,1 dBA aralığında gürültü sonuçları elde edilmiştir. Anketler kullanılarak öğretmenlerin gürültü algıları ölçülmüş, ölçümle anketin birbirini tutup tutmadığı değerlendirilmiştir. Gerek çevresel gürültü ölçümleri, gerekse anketler neticesinde çevresel gürültünün ez düşük olduğu liselerde genel olarak memnuniyetin yüksek olduğu ortaya konulmuştur. Okullarda iş güvenliği uzmanlarının çevresel gürültü konusunda dikkat etmesi gereken hususlar belirtilerek, yapılabilecek basit öneriler sıralanmıştır.
Bu çalışmanın tüm hazırlanma süreçlerinde etik kurallara uyulduğunu yazar beyan eder. Bu çalışma için İstanbul Üniversitesi- Cerrahpaşa, Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu Başkanlığından etik kurulu onayı alınmıştır. (2022/352).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Maden Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |