Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Value perception of e-commerce experience: A case of university students

Yıl 2024, , 113 - 129, 31.01.2024
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1322575

Öz

Artificial intelligence-equipped e-commerce applications, which have become the trend application of the shopping world with the development and spread of internet technology in recent years, have a great and important role in the change of consumer habits and interests. In this study, the effect of artificial intelligence systems on consumer experience in e-commerce and how the perception of value towards consumer experience is shaped in the relationship between these variables was examined for the sample of students continuing their education at Siirt University. In order to analyze the research results correctly, a questionnaire was applied to the participants with the simple-convenience sampling method in the research methodology, and the independent variable model was applied to evaluate the relationship between the fields with the t-test and one-way Analysis of Variance (ANOVA). According to the findings obtained from the application; In the averages and initial evaluations, it was observed that the participants in the survey generally had a positive attitude towards the value perceptions of the consumer experience of artificial intelligence systems in e-commerce. It has been determined that the most prominent criteria in the research are "exchange and return", "cargo and logistics", "reliability and product visuals". In addition, research findings show that creating a trust-oriented environment for consumers, such as offering quality products, facilitating shopping, product exchange, return or money back, positively affects the experience.

Kaynakça

  • Altunel, M.C. & Günlü E. (2015). Deneyimleme kalitesi, algılanan değer ve memnuniyetin müze ziyaretçilerinin tavsiye etme eğilimi üzerindeki etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 191- 206.
  • Bakır, O. & Bekereci, A.E. (2020). E-ticarette e-kullanıcı deneyiminin e-müşteri memnuniyeti ve e-müşteri sadakatine etkisi: ayakkabı sektörü üzerine bir araştırma. Journal of Research in Business, 5(1), 1-27.
  • Çerkez, M. & Kızıldemir, Ö. (2020). Yiyecek–İçecek İşletmelerinde Yapay Zekâ Kullanımı, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2): 1264-1278. DOI: 10.26677/TR1010.2020.394.
  • Deliçay, M. (2021). Perakende E-Ticaretin Yükselişi Fırsatlar, Sorunlar ve Öneriler. Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Sektörler ve Kamu Yatırımları Genel Müdürlüğü.
  • Doğanlar, T. (2016). Türkiye’de Elektronik Ticaret Pazarı ve Pazarın Gelişimi. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü Tartışma Metinleri.
  • Kalaycı, C. (2008). Elektronik Ticaret Ve Kobilere Etkileri, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, Yıl:1 Cilt:1 Sayı:1, 139-150.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayıncılık, Ankara.
  • Keleş, A., Keleş, A. & Akçetin E. (2017). Pazarlama Alanında Yapay Zekâ Kullanım Potansiyeli ve Akıllı Karar Destek Sistemleri, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 12/11, 109-124. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12022.
  • Mathwick, C., Malhotra, N. & Rigdon, E. (2001). Experiential value: Conceptualization, measurement and application in the catalog and Internet shopping environment. Journal of Retailing, 77(1), 39-56.
  • Mohd-Any, A., Winklhofer, H. & Ennew, C. (2014). Measuring users' value experience on a travel website (e-Value): What value is cocreated by the user? Journal of Travel Research. SAGE Publications. Retrieved from http://jtr.sagepub.com/content/early/2023/04/09/0047287514522879.
  • Nagar, M. & Saxena, T. (2020). Hrm In The Era Of Artıfıcıal Intellıgence. Innovatıon In Global Busıness And Technology: Trends, Goals And Strategıes, 1, 1-8.
  • O'Brien, H.L. & Toms, E.G. (2010). The development and evaluation of a survey to measure user engagement. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61(1), 50–69.
  • Oliver, R.L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460–469.
  • Özçelik, H. & Onat, O.K. (2016). E-Ticaret İşletmelerinde Faaliyet Tabanlı Maliyetleme Yöntemini Uygulanması: Açık Artırma Sitelerine Yönelik Bir Uygulama. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 4, 135-148.

E-ticaret deneyimine ilişkin değer algısı: Üniversite öğrencileri örneği

Yıl 2024, , 113 - 129, 31.01.2024
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1322575

Öz

Son yıllarda internet teknolojisinin gelişimi ve yaygınlaşmasıyla alışveriş dünyasının trend uygulaması haline gelen yapay zekâ donanımlı e-ticaret uygulamaları tüketici alışkanlıkları ve ilgi alanlarının değişiminde çok büyük ve önemli bir role sahiptir. Bu çalışmada Siirt Üniversitesinde öğrenimlerine devam eden öğrencileri kapsayan örneklem için e-ticarette yapay zekâ uygulamalarının tüketici deneyimine etkisi ile bu değişkenler arasındaki ilişkide tüketici deneyimine yönelik değer algısının nasıl şekillendiği incelenmiştir. Araştırma sonuçlarını doğru analiz edebilmek için de araştırma metodolojisinde basit-kolayda örnekleme yöntemi ile katılımcılara anket uygulanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin belirlenmesi amacıyla da iki örneklem t testi ve tek yönlü varyans Analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Uygulanan anket çalışmasından elde edilen bulgulara göre; Ortalamalar ve yapılan ilk değerlendirmelerde ankete katılan katılımcıların e-ticarette yapay zekâ uygulamalarının tüketici deneyimine yönelik değer algıları ile ilgili genelde olumlu bir tutuma sahip oldukları görülmüştür. Araştırmada en fazla öne çıkan kriterler “değişim ve iade”, “kargo ve lojistik”, “güvenilirlik ve ürün görselleri” olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca araştırma bulguları tüketiciler için kaliteli ürün sunumu, alışverişin kolaylaştırılması, ürün değişimi, iadesi veya para iadesi gibi güven odaklı ortamın oluşturulmasının deneyimi olumlu yönde etkilediğini göstermektedir.

Teşekkür

Dergi Kuruluna ve editör kuruluna teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Altunel, M.C. & Günlü E. (2015). Deneyimleme kalitesi, algılanan değer ve memnuniyetin müze ziyaretçilerinin tavsiye etme eğilimi üzerindeki etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 191- 206.
  • Bakır, O. & Bekereci, A.E. (2020). E-ticarette e-kullanıcı deneyiminin e-müşteri memnuniyeti ve e-müşteri sadakatine etkisi: ayakkabı sektörü üzerine bir araştırma. Journal of Research in Business, 5(1), 1-27.
  • Çerkez, M. & Kızıldemir, Ö. (2020). Yiyecek–İçecek İşletmelerinde Yapay Zekâ Kullanımı, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2): 1264-1278. DOI: 10.26677/TR1010.2020.394.
  • Deliçay, M. (2021). Perakende E-Ticaretin Yükselişi Fırsatlar, Sorunlar ve Öneriler. Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Sektörler ve Kamu Yatırımları Genel Müdürlüğü.
  • Doğanlar, T. (2016). Türkiye’de Elektronik Ticaret Pazarı ve Pazarın Gelişimi. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü Tartışma Metinleri.
  • Kalaycı, C. (2008). Elektronik Ticaret Ve Kobilere Etkileri, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, Yıl:1 Cilt:1 Sayı:1, 139-150.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayıncılık, Ankara.
  • Keleş, A., Keleş, A. & Akçetin E. (2017). Pazarlama Alanında Yapay Zekâ Kullanım Potansiyeli ve Akıllı Karar Destek Sistemleri, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 12/11, 109-124. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12022.
  • Mathwick, C., Malhotra, N. & Rigdon, E. (2001). Experiential value: Conceptualization, measurement and application in the catalog and Internet shopping environment. Journal of Retailing, 77(1), 39-56.
  • Mohd-Any, A., Winklhofer, H. & Ennew, C. (2014). Measuring users' value experience on a travel website (e-Value): What value is cocreated by the user? Journal of Travel Research. SAGE Publications. Retrieved from http://jtr.sagepub.com/content/early/2023/04/09/0047287514522879.
  • Nagar, M. & Saxena, T. (2020). Hrm In The Era Of Artıfıcıal Intellıgence. Innovatıon In Global Busıness And Technology: Trends, Goals And Strategıes, 1, 1-8.
  • O'Brien, H.L. & Toms, E.G. (2010). The development and evaluation of a survey to measure user engagement. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61(1), 50–69.
  • Oliver, R.L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460–469.
  • Özçelik, H. & Onat, O.K. (2016). E-Ticaret İşletmelerinde Faaliyet Tabanlı Maliyetleme Yöntemini Uygulanması: Açık Artırma Sitelerine Yönelik Bir Uygulama. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 4, 135-148.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Musa Çakır 0000-0002-1459-3666

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 6 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çakır, M. (2024). E-ticaret deneyimine ilişkin değer algısı: Üniversite öğrencileri örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 113-129. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1322575
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.