Kayıtdışı ekonomi; vergi ve
sosyal güvenlik katkılarının oluşturduğu yükler, yasal düzenlemelerin sıklığı,
kamu sektörü hizmetlerinin ve yasal iktisadi faaliyetlerin oluşturduğu
maliyetlerden kaynaklanmaktadır. Türk vergi sistemi dolaylı vergiler ve
ücretliler üzerinden tahsil edilen gelir vergisine dayanmaktadır ve dolaylı
vergiler yönünde bir vergi koridoru oluşmaktadır. Kayıtdışı ekonominin tahmini
ve kontrol altında tutulması vergi politikalarının güvenilirliğini de
arttırmaktadır. Çalışma, 2001-2016 dönemi için Türkiye’de kayıtdışı ekonominin
tahmin edilmesini ve Avrupa Birliği ülkeleriyle karşılaştırılmasını
amaçlamaktadır. Türkiye’de 2001 yılında kayıtdışı ekonominin büyüklüğü yüzde
59,4 tahmin edilmekteyken, 2016 yılında yüzde 27,3 tahmin edilmektedir. 2000
yılında yüzde 24,7 tahmin edilen kayıtdışı ekonominin 2001 yılında önemli
düzeyde artış göstermesi 2000 Kasım ve 2001 Şubat krizlerinin etkileri ve
sonrasında kurumsal yapının yeniden oluşturulması için yapılan düzenlemelerden
kaynaklandığı tahmin edilmektedir. AB ülkelerinin kayıtdışı ekonomi ortalaması
2003-2015 yılları arasında yüzde 22,6’dan yüzde 18,3’e gerilediği görülmektedir.
2015 yılında Türkiye ve AB ülkelerindeki kayıtdışı ekonominin büyüklüğü
karşılaştırıldığında, Türkiye’deki kayıtdışılığın boyutunun AB ortalamasının çok
üzerinde olduğu gözlenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Şubat 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Kasım 2017 |
Kabul Tarihi | 12 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |