Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pazarlama Yoğunluğu ve Firma Performansı İlişkisi: BIST'de Bir Alan Araştırması

Yıl 2018, , 177 - 191, 11.02.2018
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.370350

Öz




Bu
çalışmada pazarlama yoğunluğunun firma performansı üzerindeki etkisi ve bu
etkinin gıda ve metal eşya, makine ve gereç yapım sektörleri açısından
farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmaktadır. Bu amaçla, 2005-2015 yılları
arasında Borsa İstanbul (BIST) 100 endeksinde listelenen 21 gıda ve 21 metal eşya,
makine ve gereç yapım firmasının yıllık verileri üzerinden 462 gözlem
kullanılmıştır. Çalışmada, panel veri regresyon modellerinde sabit etki
regresyon yöntemi uygulanarak analizler yapılmıştır. Elde edilen bulgulara
göre, pazarlama yoğunluğunun PD/DD üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkisi
bulunmaktadır. Ancak, bu etki belirli bir noktaya kadar pozitif, bu noktadan sonra
negatif yönlüdür. Gıda ve metal eşya, makine ve gereç yapım sektörlerinde
pazarlama yoğunluğunun PD/DD oranı etkisinin farklılaştığı tespit edilmiştir. Metal
eşya, makine ve gereç yapım sektöründeki pazarlama harcamalarının satışlara
oranının PD/DD oranını gıda sektörüne göre pozitif yönde daha yüksek oranda
etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.




Kaynakça

  • Bae J., Kim S-J. & Oh H. (2016). Taming Polysemous Signals: The Role of Marketing Intensity on the Relationship Between Financial Leverage and Firm Performance. Reviews of Financial Economics, 33, 29-40.
  • Baltagi, B.H., (2005). Econometric Analysis of Panel Data (3rd ed.). United Kingdom: John Wiley&Sons.
  • Baltagi, B.H., (2014), Econometric Analysis of Panel Data, (5rd ed.). United Kingdom: John Wiley&Sons.
  • Breusch, T.S. & Pagan A.R. (1980). The Lagrange Multiplier Test and Its Applications To Model Specification in Econometrics. The Review of Economic Studies, 47(1), 239-253.
  • Brooksbank, R., Kirby D. A. & Wright G. (1992). Marketing and Company Performance: An Examination of Medium Sized Manufacturing Firms in Britian. Small Business Economics, 4, 221-236.
  • Candemir, A. & Zalluhoglu, A. E, (2011). The Effect of Marketing Expenditures During Financial Crisis: The Case of Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 291-299.
  • Chauvin, K. W. & Hirschey, M. (1993). Advertising, R&D Expenditures and the Market Value of the Firm. Financial Management, 22(4), 128-140.
  • Coşkun, E., Kök. D. & Yücel, A. (2010). Pazarlama Faaliyetlerinin firma Değerine Kısa ve Uzun Dönem Etkilerinin İncelenmesi: İMKB Örneği. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 47(540), 67-75.
  • Çiftçi, S., Doğaney, M. & Gülşen A. Z. (2010). Pazarlama Giderlerinin İşletme Karlılıkları Üzerindeki Etkisi. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 47(544), 95-102.
  • Dekimpe, M. G. & Dominique, M. H. (1995). The Persistence of Marketing Effects on Sales. Marketing Science, 14(1), 1-21.
  • Doğan, M. & Mecek, G. (2014). Pazarlama Harcamalarının Firma Değeri Üzerindeki Etkisi Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(2), 180-194. Ercan, M. K. & Ban, Ü. (2008). Finansal Yönetim, Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Gupta, S. & Zeithaml, V. (2006). Customer Metric and Their Impact on Financial Performance. Marketing Science. 25(6), 718-739.
  • Greene, W.H., (2003). Econometric Analysis, (5rd ed.). New York: Prentice-Hall International, Inc.,
  • Günay, B. & Ayyıldız, H. (2017). Firmaların Pazarlama Faaliyet Performans Düzeylerinin Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri İle Karşılaştırmalı Analizi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 18, 113-136.
  • Hacıhasanoğlu, T., Kurtoğlu, R., & Temiz S. (2017). İmalat ve Hizmet Sektörlerinde Pazarlama Giderlerinin Satış Gelirleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi”, International Journal of Academic Value Studies, 3(15), 432-443.
  • Hausman, J., (1978). Specification Test in Econometrics. Econometrica, 46(6), 1251-1271.
  • Kayıhan, B. & Tepeli, Y. (2017). Faaliyet Giderlerinin İşletme Karlılığı Üzerindeki Etkisi: BİST Metal Eşya, Makine ve Gereç Yapım Sektöründe Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 327-337.
  • Konak, F., (2015). The Effect Of Marketing Expenses on Firm Performance: Empirical Evidence From The BIST Textile, Leather Index. Journal of Economics, Business and Management, 3(1), 1068-1071.
  • Kütler, B. & Demirgüneş, K. (2006). Değer Temelli Pazarlama (Finansal Boyut ve Müşteri Boyutu). Atatürk Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 327-342.
  • Öztürk, E. & Dülgeroğlu, İ. (2016). Pazarlama ve Genel Yönetim Giderlerinin Firma Performansı Üzerindeki Etkisi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 136-146.
  • Rabiei, M. & Dadkhah, H. (2014). Effects of R&D Expenditure on the Profitability of Iran Industrial Firms. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 7(14), 2846-2850.
  • Tatoğlu, Yerdelen F., (2012), Panel Veri Ekonometrisi, (1. baskı.). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Topuz, Y. V. & Akşit, N., (2013). İşletmelerin Pazarlama Giderlerinin Hisse Senetleri Getirileri Üzerindeki Etkisi: IMKB Gıda Sektörü Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 53-60.
  • Ülgen, H. & Mirze, S. K. (2004). İşletmelerde Stratejik Yönetim, (3. baskı). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Wooldridge, J.M., (2002). Econometric Analysis of Cross Section and Panel Data. London, England; The MIT Press Cambridge.
  • Yücel, T & Kurt, G. (2003). Araştırma-Geliştirme ve Pazarlama Giderlerinin Firma Karlılığı Üzerine Etkisi. İktisat, İşletme ve Finans, 18(209), 18-24.

The Relationship Marketing Intensity and Firm Performance: A Field Investigation in BIST

Yıl 2018, , 177 - 191, 11.02.2018
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.370350

Öz

This
study investigates the effect of marketing intensity on firm performance and
whether this effect is differentiated in terms of food and metal industry
sectors. For this purpose, 462 observations were used over the annual data of
21 food and 21 metal products, machinery and equipment firms listed in Stock
Exchange Istanbul (BIST) 100 index between 2005 and 2015. In the study, panel
data regression models were analyzed by applying constant effect regression
method. According to obtained results, there is a positive and statistically
significant effect of marketing intensity on the PD/DD. However this effect is
positive up to a certain point, and negative after that point. In the food and
metal products, machinery and equipment sectors is differentiated of marketing
intensity on PD/DD. It has been determined that the ratio of marketing
expenditures to sales in the metal products, machinery and equipment sector
affects PD/DD in the positive direction and higher level than the food sector.

Kaynakça

  • Bae J., Kim S-J. & Oh H. (2016). Taming Polysemous Signals: The Role of Marketing Intensity on the Relationship Between Financial Leverage and Firm Performance. Reviews of Financial Economics, 33, 29-40.
  • Baltagi, B.H., (2005). Econometric Analysis of Panel Data (3rd ed.). United Kingdom: John Wiley&Sons.
  • Baltagi, B.H., (2014), Econometric Analysis of Panel Data, (5rd ed.). United Kingdom: John Wiley&Sons.
  • Breusch, T.S. & Pagan A.R. (1980). The Lagrange Multiplier Test and Its Applications To Model Specification in Econometrics. The Review of Economic Studies, 47(1), 239-253.
  • Brooksbank, R., Kirby D. A. & Wright G. (1992). Marketing and Company Performance: An Examination of Medium Sized Manufacturing Firms in Britian. Small Business Economics, 4, 221-236.
  • Candemir, A. & Zalluhoglu, A. E, (2011). The Effect of Marketing Expenditures During Financial Crisis: The Case of Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 291-299.
  • Chauvin, K. W. & Hirschey, M. (1993). Advertising, R&D Expenditures and the Market Value of the Firm. Financial Management, 22(4), 128-140.
  • Coşkun, E., Kök. D. & Yücel, A. (2010). Pazarlama Faaliyetlerinin firma Değerine Kısa ve Uzun Dönem Etkilerinin İncelenmesi: İMKB Örneği. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 47(540), 67-75.
  • Çiftçi, S., Doğaney, M. & Gülşen A. Z. (2010). Pazarlama Giderlerinin İşletme Karlılıkları Üzerindeki Etkisi. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 47(544), 95-102.
  • Dekimpe, M. G. & Dominique, M. H. (1995). The Persistence of Marketing Effects on Sales. Marketing Science, 14(1), 1-21.
  • Doğan, M. & Mecek, G. (2014). Pazarlama Harcamalarının Firma Değeri Üzerindeki Etkisi Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(2), 180-194. Ercan, M. K. & Ban, Ü. (2008). Finansal Yönetim, Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Gupta, S. & Zeithaml, V. (2006). Customer Metric and Their Impact on Financial Performance. Marketing Science. 25(6), 718-739.
  • Greene, W.H., (2003). Econometric Analysis, (5rd ed.). New York: Prentice-Hall International, Inc.,
  • Günay, B. & Ayyıldız, H. (2017). Firmaların Pazarlama Faaliyet Performans Düzeylerinin Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri İle Karşılaştırmalı Analizi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 18, 113-136.
  • Hacıhasanoğlu, T., Kurtoğlu, R., & Temiz S. (2017). İmalat ve Hizmet Sektörlerinde Pazarlama Giderlerinin Satış Gelirleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi”, International Journal of Academic Value Studies, 3(15), 432-443.
  • Hausman, J., (1978). Specification Test in Econometrics. Econometrica, 46(6), 1251-1271.
  • Kayıhan, B. & Tepeli, Y. (2017). Faaliyet Giderlerinin İşletme Karlılığı Üzerindeki Etkisi: BİST Metal Eşya, Makine ve Gereç Yapım Sektöründe Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 327-337.
  • Konak, F., (2015). The Effect Of Marketing Expenses on Firm Performance: Empirical Evidence From The BIST Textile, Leather Index. Journal of Economics, Business and Management, 3(1), 1068-1071.
  • Kütler, B. & Demirgüneş, K. (2006). Değer Temelli Pazarlama (Finansal Boyut ve Müşteri Boyutu). Atatürk Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 327-342.
  • Öztürk, E. & Dülgeroğlu, İ. (2016). Pazarlama ve Genel Yönetim Giderlerinin Firma Performansı Üzerindeki Etkisi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 136-146.
  • Rabiei, M. & Dadkhah, H. (2014). Effects of R&D Expenditure on the Profitability of Iran Industrial Firms. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 7(14), 2846-2850.
  • Tatoğlu, Yerdelen F., (2012), Panel Veri Ekonometrisi, (1. baskı.). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Topuz, Y. V. & Akşit, N., (2013). İşletmelerin Pazarlama Giderlerinin Hisse Senetleri Getirileri Üzerindeki Etkisi: IMKB Gıda Sektörü Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 53-60.
  • Ülgen, H. & Mirze, S. K. (2004). İşletmelerde Stratejik Yönetim, (3. baskı). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Wooldridge, J.M., (2002). Econometric Analysis of Cross Section and Panel Data. London, England; The MIT Press Cambridge.
  • Yücel, T & Kurt, G. (2003). Araştırma-Geliştirme ve Pazarlama Giderlerinin Firma Karlılığı Üzerine Etkisi. İktisat, İşletme ve Finans, 18(209), 18-24.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yücel Ayrıçay

Meltem Kılıç

Yayımlanma Tarihi 11 Şubat 2018
Gönderilme Tarihi 23 Aralık 2017
Kabul Tarihi 21 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Ayrıçay, Y., & Kılıç, M. (2018). Pazarlama Yoğunluğu ve Firma Performansı İlişkisi: BIST’de Bir Alan Araştırması. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 177-191. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.370350
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.