Qualıty Control Cırcle, a administration method, has been used widespread in health facilities to develop quality, productivity and motivation of the workers The study is held to define the opinions of graduate students who are a candidate of manager in health services about necessity and using situation of Quality Control Circle (QCC). In this study fenomenolojical figure was used. Working group of the study was determined by teleological sampling method among the graduate students, who taking Management of Quality and Accreditation in Health Facilities lesson, of a university. 21 students participated as a volunteer in the study. Content analysis method was used in the process of qualitative data analysis.. End of the study 4 main and 3 sub themes were created. These are the awareness about QCC and its importance, the benefits of QCC (from aspects of workers, facility and health system) and the causes related with use and not use of QCC in helath services. At the end of the study awareness of the students, who were taken the lesson, about use and importance of QCC in health services increased and it has been defined that use of QCC in health services has many benefits for workers, facility and also health system. It has been displayed that for application of QCC in health services, firstly managers should adopt Total Quality Manegament understanding.
Total Quality Manegament Quality Control Circle Health Services
Özet
Sağlık
hizmetlerinde birer yönetici adayı olan yüksek lisans öğrencilerinin, sağlık
hizmetlerinde Kalite Kontrol Çemberlerinin (KKÇ) kullanım durumları ve
gerekliliği hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amacıyla bu çalışma
yapılmıştır. Çalışmada, fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu olarak amaçsal örneklem yöntemiyle; bir üniversitenin yüksek
lisans öğrencileri arasından “Sağlık Kurumlarında Kalite ve Akreditasyon Yönetimi”
dersi alan öğrenciler belirlenmiştir. Çalışmaya 21 öğrenci gönüllü olarak
katılmıştır. Çalışmadan elde
edilen veriler içerik analizi yapılmıştır. Çalışma sonucunda 4 ana 3 alt tema oluşturulmuştur;
KKÇ ve Önemi Hakkında Farkındalık, KKÇ Yararları (Çalışan, Kurum, Sağlık Sistemi
açısından), KKÇ’nin Sağlık Hizmetlerinde Kullanım ve Kullanılmamasına İlişkin
Nedenler ve KKÇ Hastanelerde Kullanım Durumları ve Önerilme Durumu’dur. Çalışma
sonucunda öğrencilerin ders sonrasında KKÇ ve sağlık hizmetlerinde kullanımı ve
önemi konusunda farkındalıklarının arttığı ve sağlık hizmetlerinde KKÇ
kullanımın hem çalışan hem kurum hem de sağlık sistemi açısından birçok yarar
sağlayacağı tespit edilmiştir. KKÇ’nin sağlık hizmetlerinde uygulanabilmesi
için öncelikle yöneticilerin Toplam Kalite Yönetim anlayışı benimsemesi
gerektiği ortaya konulmuştur.
Toplam Kalite Yönetimi Kalite Kontrol Çemberleri Sağlık Hizmetleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |