Türkiye’de cam tavana dair akademik çalışmalarının çoğu cinsiyet/kadın ve yaş gibi sınırlı bir veya birkaç değişkene odaklanmıştır. Türkiye’nin kamu personel sisteminde açıklık, eşitlik ve tarafsızlık ilkelerini zedeleyen ve bazıları cam tavan sendromuna da yol açan uygulamaların tespiti ve giderilmesi açısından önceki çalışmaların kapsamı yeterli değildir. Türkiye özelinde yapılan çalışmalarda sektörel ve mesleki göstergeleri dikkate alarak geliştirilen ölçeklerin ve endekslerin olmaması da sorunun akademik ve uygulama düzlemlerinde anlaşılması ile çözüm önerileri geliştirmede gözlemlenen önemli bir eksikliktir.
“Akademisyenlerin İdari Görevlerine Dair 'Cam Tavan' Algısına Yönelik Ölçek” geliştirilmesi amaçlanan bu çalışmada literatürdeki diğer Türkiye kökenli cam tavan ölçeklerindeki cinsiyette ilave ve daha spesifik çeşitli değişkenler de kullanılmaktadır. Araştırma 1992’de kurulan Devlet üniversitelerinde 2016 yılında görevde bulunan öğretim üyeleriyle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak literatür ve pilot çalışma ışığında yazarlarca geliştirilen Türkiye’de öğretim üyelerinin akademik boyutu olan idari görevlere yükselmede karşılaştıkları engelleri tespit etmeye dair anket temelli algı ölçeği formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen geçerli anket verileri üzerinde çeşitli ileri istatistiksel analizler gerçekleştirilmiştir. Bulgular çerçevesinde 26 madde ve 7 alt boyuttan oluşan “Türkiye’de Akademisyenlerin İdari Görevlere Yükselmesine Dair Cam Tavan Algısı Ölçeği” geliştirilmiştir.
Akademik Personel Cam Tavan algı ölçeği Türkiye’de Üniversiteler
Most of the academic glass ceiling studies in Turkey focus on a limited number of variables, mostly gender and age. The narrow scope of previous studies is not sufficient for the detection and elimination of practices that damage the principles of openness, equality and impartiality in the Turkish public personnel system. The fact that the developed and reused glass ceiling perception scales and indexes in Turkey do not take into account the sectoral and professional indicators is also a crucial deficiency in understanding the problem in academic and practical dimensions and in developing solutions.
In this scale development study, unlike other glass ceiling scales in Turkish literature, gender and other specific variables were handled together. The research was conducted in 2016 with the academic staff of the State universities, established in 1992. To identify the obstacles faced by Turkish academicians in promoting administrative positions with an academic dimension, a perception scale form developed by the authors in the light of literature and pilot study was utilized for data collection. Various advanced statistical analyzes were performed on valid questionnaires. The Turkish Glass Ceiling Perception Scale for the Promotion of Academicians to Administrative Positions consists of 26 items and 7 sub-dimensions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2020 |
Kabul Tarihi | 4 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |