İşyeri ilişkileri kalitesi, çalışanların işyerinde yaşadıkları ilişkileriyle ilgili olumlu veya olumsuz algılarını ifade eden bir kavramdır. Örgütsel, bireysel ve demografik özellikler gibi birçok faktör işyeri ilişkileri kalitesini etkileyebilir. Bu araştırmanın amacı, demografik özelliklere göre çalışanların işyeri ilişkileri kalitesi algısının farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırma kapsamında bir işyerinin temel ilişkilerinden olan yönetici ast, mentör eğitilen ve mevkidaş çalışanlar ilişkileri ele alınmıştır. Araştırmanın örneklemini, Malatya ilinde sağlık sektöründe görevli 468 çalışan oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplamak amacıyla anket yöntemi kullanılmıştır. Anketten elde edilen veriler, SPSS 21 paket programında ölçek geçerlilik, güvenilirlik, veri normallik testi, T-Testi ve ANOVA analizlerine tabi tutulmuştur. Araştırma bulgularına göre; medeni durum, yaş, eğitim durumu, çalışma süresi ve görev ünvanına göre çalışanların işyeri ilişkileri kalitesi algısının farklı olduğu, ancak cinsiyete göre farklı olmadığı görülmüştür. Özellikle genç, bekâr ve deneyimsiz çalışanların yönetici ve mentörler ile ilişkilerinin kalitesinden daha memnun oldukları; mevkidaş çalışanlar ilişki kalitesinin ise sadece görev ünvanına göre farklı olduğu görülmüştür. Doktorlar ve yardımcı sağlık personeli ile kıyaslandığında hemşirelerin işyeri ilişkileri kalitesinden daha memnun oldukları; diğer çalışanlara göre doktorların yöneticileri ile ilişkilerinin kalitesinin daha düşük olduğu görülmüştür. Araştırmanın işyeri ilişkileri ile ilgili literatüre katkı sağlayacağı ve gelecekte yapılacak çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
İşyeri İlişkileri İlişki Kalitesi Demografik Özellikler Sağlık Sektörü
Workplace relationship quality is a concept that expresses the positive or negative perceptions of employees about their relationships in the workplace. Many factors such as organizational, individual and demographic features can affect the workplace relationship quality. The purpose of this study is to examine whether employees' perception of workplace relationship quality differs according to demographic features. The relations between manager-subordinate, mentor-trained/apprentice and counterpart employees, which are main relationships of workplace, were examined in the study. The sample of the study consists of 468 employees working in the health sector in Malatya city of Turkey. Questionnaire method was used to collect data in the study. The data were subjected to scale validity, reliability, data normality test, T-Test and ANOVA analysis in SPSS 21 package program. According to the study findings; It was seen that employees' perception of workplace relationship quality was different according to marital status, age, educational status, working time and job title, but not by gender. Especially young, single and inexperienced employees are more satisfied with the quality of their relations with managers and mentors; On the other hand, it was observed that relationship quality of counterpart employees differed only by the job title. Compared to doctors and assistant health personnel, nurses are more satisfied with workplace relationship quality. It was observed that the quality of the relations of doctors with their managers was lower than other employees. It is thought that the study will contribute to the literature on workplace relations and shed light on future studies.
Workplace Relations Relationship Quality Demographic Features Health Sector
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2022 |
Gönderilme Tarihi | 8 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 21 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |