Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi: Muğla İli’ndeki Meslek Liseleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 1, 192 - 208, 11.02.2018
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.363176

Öz

Bu
çalışmanın amacı, mesleki eğitim kapsamında ortaöğretim kurumlarında verilen
muhasebe eğitiminin değerlendirilmesidir. Bu kapsamda muhasebe eğitimi hakkında
genel bilgiler verilmiş, ticaret meslek liselerinin genel yapısı ve konuyla
ilgili önemli bir referans oluşturan Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları
da ele alınmıştır. Bu araştırmada ortaöğretim
seviyesinde ticaret meslek liseleri kapsamında teori eğitimi ve uygulama (staj)
eğitimi olmak üzere iki aşamada gerçekleştirilen muhasebe eğitiminin öğrenci ve
öğretmen bakış açısıyla değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma sonucunda, ders başarısı düşük olan
öğrencilerin konuya ilişkin belirlenen ifadelere daha olumsuz cevaplar verdiği,
başarısı yüksek olan öğrencilerin ise daha olumlu cevaplar verdiği
gözlenmiştir. Öğretmenler, ders kitaplarının içerik olarak güncellenmediğini ve
yetersiz kaldığını belirtmiştir. Staj eğitiminin, teorik bilgiyi uygulama
alanında kullanmanın yanı sıra öğrenciye iş disiplini ve iş ahlakı kazandırdığı
sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbulut, H., Pekkaya M. & Aksakaloğlu H. (2014). Meslek mensuplarının bakış açısıyla ticaret meslek liselerindeki muhasebe eğitimi: bursa ili üzerine bir uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 62, Nisan, 73-91. Aksakaloğlu, H., (2013) Ticaret meslek liselerinde verilen muhasebe eğitiminin muhasebecilik mesleğine uygunluğu: Bursa İli örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak. Bozkurt, İ., Öksüz, S. & Karakuş, R. (2013, Ocak). Muhasebe eğitiminin niteliği ve bu eğitimin muhasebecilik mesleği ile ilgili algılara etkisi: çankırı meslek yüksekokulu örneği. Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 60-76. Çamtosun, İ., (2008) Mesleki eğitim ve öğretim sisteminin güçlendirilmesi projesi sürecinde ticaret meslek liselerindeki muhasebe eğitiminin meslek yüksek okullarındaki muhasebe eğitimine etkileri: İstanbul’da bir alan araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Daştan, A. (2008). Bilgi ve eğitim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin muhasebe eğitimine etkisi: Türkiye değerlendirmesi. Ankara: Sıramat Yayınları. Demirel, Ö. (2002). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (4. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık. MEB, (2010), Ticaret meslek ve anadolu ticaret meslek liselerinin kuruluş amaçlarına hizmet derecesinin değerlendirilmesi. Ankara, http://www.meb.gov.tr, (Erişim Tarihi: 05/04/2016) MEB, (2011), Muhasebe ve finansman alanı çerçeve öğretim programı. Ankara, http://www.megep.meb.gov.tr/ , (Erişim Tarihi: 26.04.2016) Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Resmi Gazete, Tarih: 24/06/1973, Sayı: 14574. Okan Gökten, P. & Gökten, S. (2016). Uluslararası eğitim standartlarına genel bakış: geçerliğinin türkiye açısından değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 49-66. Özbirecikli, M. (2007). Ana hatlarıyla IFAC muhasebeci eğitimi standartları. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 33, Ocak, 73-80. Şengel, S. (2011). Türkiye’de muhasebe meslek elemanı talebi üzerine bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 50, Nisan, 167-180. Tazegül, A. & Karabayır, M. E. (2015). Muhasebe eğitim standartlarının lisans eğitiminde gerçekleşme durumu: ‘öğrenci kazanımları değerlendirme çalışması. 34. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri, s.1-22, Ankara Ünv. SBF İşletme Bölümü, Antalya, 13-17 Mayıs. Türk Dil Kurumu (t.y.), Güncel Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr, (Erişim Tarihi: 19.09.2017) Zaif, F. & Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe eğitiminde kalitenin arttırılmasında ders programlarının önemi: Türkiye’de bir inceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115-136. Zaif, F. (2004). Muhasebe eğitiminde yeni yaklaşımlar. 23. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri, s.53-62, İstanbul Ünv. İşletme Fakültesi, Antalya, 19-23 Mayıs 2004.

Accounting Education in Trade Vocational High Schools: A Research on The Vocational High Schools in Mugla City

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 1, 192 - 208, 11.02.2018
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.363176

Öz

The purpose of this study is to
evaluate the accounting education given in secondary education institutions
within the scope of vocational education. In this context, general information
about accounting education is given, general structure of trade profession high
schools and International Accounting Education Standards which constitute an
important reference about the subject are also discussed. In this research, it
is aimed to evaluate the accounting education which is carried out in two stages,
namely theory education and practice (internship) education within the scope of
commercial vocational high schools at the secondary level, from the point of
view of students and teachers. As a result of the research, it was observed
that the students with less success in the lessons gave more negative answers
to the statements and the ones with higher success gave more positive answers.
Teachers have stated that textbooks are not updated as content and are
inadequate. It is concluded that internship training has not only enabled the
use of theoretical knowledge in practice but also the students have achieved
the business discipline and business ethics.

Kaynakça

  • Akbulut, H., Pekkaya M. & Aksakaloğlu H. (2014). Meslek mensuplarının bakış açısıyla ticaret meslek liselerindeki muhasebe eğitimi: bursa ili üzerine bir uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 62, Nisan, 73-91. Aksakaloğlu, H., (2013) Ticaret meslek liselerinde verilen muhasebe eğitiminin muhasebecilik mesleğine uygunluğu: Bursa İli örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak. Bozkurt, İ., Öksüz, S. & Karakuş, R. (2013, Ocak). Muhasebe eğitiminin niteliği ve bu eğitimin muhasebecilik mesleği ile ilgili algılara etkisi: çankırı meslek yüksekokulu örneği. Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 60-76. Çamtosun, İ., (2008) Mesleki eğitim ve öğretim sisteminin güçlendirilmesi projesi sürecinde ticaret meslek liselerindeki muhasebe eğitiminin meslek yüksek okullarındaki muhasebe eğitimine etkileri: İstanbul’da bir alan araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Daştan, A. (2008). Bilgi ve eğitim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin muhasebe eğitimine etkisi: Türkiye değerlendirmesi. Ankara: Sıramat Yayınları. Demirel, Ö. (2002). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (4. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık. MEB, (2010), Ticaret meslek ve anadolu ticaret meslek liselerinin kuruluş amaçlarına hizmet derecesinin değerlendirilmesi. Ankara, http://www.meb.gov.tr, (Erişim Tarihi: 05/04/2016) MEB, (2011), Muhasebe ve finansman alanı çerçeve öğretim programı. Ankara, http://www.megep.meb.gov.tr/ , (Erişim Tarihi: 26.04.2016) Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Resmi Gazete, Tarih: 24/06/1973, Sayı: 14574. Okan Gökten, P. & Gökten, S. (2016). Uluslararası eğitim standartlarına genel bakış: geçerliğinin türkiye açısından değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 49-66. Özbirecikli, M. (2007). Ana hatlarıyla IFAC muhasebeci eğitimi standartları. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 33, Ocak, 73-80. Şengel, S. (2011). Türkiye’de muhasebe meslek elemanı talebi üzerine bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 50, Nisan, 167-180. Tazegül, A. & Karabayır, M. E. (2015). Muhasebe eğitim standartlarının lisans eğitiminde gerçekleşme durumu: ‘öğrenci kazanımları değerlendirme çalışması. 34. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri, s.1-22, Ankara Ünv. SBF İşletme Bölümü, Antalya, 13-17 Mayıs. Türk Dil Kurumu (t.y.), Güncel Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr, (Erişim Tarihi: 19.09.2017) Zaif, F. & Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe eğitiminde kalitenin arttırılmasında ders programlarının önemi: Türkiye’de bir inceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115-136. Zaif, F. (2004). Muhasebe eğitiminde yeni yaklaşımlar. 23. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri, s.53-62, İstanbul Ünv. İşletme Fakültesi, Antalya, 19-23 Mayıs 2004.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yavuz Çiftci

Nermin Çemrek

Yayımlanma Tarihi 11 Şubat 2018
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2017
Kabul Tarihi 15 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çiftci, Y., & Çemrek, N. (2018). Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi: Muğla İli’ndeki Meslek Liseleri Üzerine Bir Araştırma. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 192-208. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.363176
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.