The social and
cultural changes as well as the increasing competition in today's economic
conditions have led to an increase in the level of importance given to
enterprises by quality. While quality is the most important competitive tool in
profit-oriented enterprises, it is the initiative of quality organization in
non-profit-oriented enterprises. In this study carried out around the province
of Van, the qualifications of the social welfare institutions serving with a
profit-oriented understanding were evaluated. In evaluating the quality of
service, besides the five dimensions of the Servqual scale, the informing
dimension was also taken into account. In the analyzes made, it was seen that
the quality level of social assistance services was not good enough in terms of
all quality aspects, especially informing. According to the evaluation,
respectively the providing institutions which the highest quality social
assistance services are; foundations, associations, municipalities, social
assistance and solidarity foundations and other charities.
Sosyal ve
kültürel değişimlerin yanı sıra günümüz ekonomik koşullarında rekabet ortamının
giderek artması işletmelerin kaliteye verdikleri önem düzeyinin artmasına neden
olmuştur. Kâr amacı güden işletmelerde kalite en önemli rekabet aracı olarak
görülürken kâr amacı gütmeyen işletmelerde kalite örgütün inisiyatifine
kalmıştır. Van ili
çevresinde gerçekleştirilen bu çalışmada kâr amacı gütmeyen bir anlayışla
hizmet veren sosyal yardım kurumlarının hizmet kaliteleri değerlendirilmiştir.
Hizmet kalitesinin değerlendirilmesinde Servqual ölçeğinin beş boyutunun yanı
sıra bilgilendirme boyutu da dikkate alınmıştır. Yapılan analizlerde sosyal
yardım hizmetlerine ilişkin kalite düzeyinin başta bilgilendirme olmak üzere
tüm kalite boyutları açısından yeterince iyi olmadığı görülmüştür. Değerlendirmeye
göre en
kaliteli sosyal yardım hizmeti sağlayan kurumlar sırasıyla; vakıflar,
dernekler, belediyeler, sosyal yardımlaşma ve dayanışma vakıfları ve diğer
yardım kuruluşları olmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Kasım 2017 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 1 |