Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Vergi okuryazarlık düzeyinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Salihli Belediyesi örneği

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 4, 741 - 747, 01.10.2020
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.719874

Öz

Kamu harcamalarının temel finansman kaynağı vergi gelirleridir. Vergi gelirlerinin artışı ise vatandaşların vergiye karşı tutum ve davranışları ile doğrudan ilişkilidir. Mükelleflerin tutum ve davranışlarını şekillendiren önemli bir faktör ise vergi okuryazarlığıdır. Vergi okuryazarlığı, mükelleflerin vergileme süreci hakkında bilgi sahibi olması olarak kısaca açıklanabilir. Her ne kadar literatürde finansal okuryazarlık ön planda olsa da vergi okuryazarlığı, vergi odaklı finansal bilgi ve becerilere sahip olmak şeklinde finansal okuryazarlık kavramının farklı bir boyutunu ortaya koymaktadır. Vergi okuryazarlık düzeyinin artışı ise vergiye uyum sürecini pozitif yönde etkilerken vergi bilinci ile vergi kültürünün de gelişmesine olanak sağlayarak vergi gelirlerini artırıcı bir etki yapmaktadır. Çalışmada Manisa Salihli Belediyesi çalışanlarının (memur, işçi ve sözleşmeli personel) vergi okuryazarlık düzeyine yönelik bir araştırma yapılmıştır. Bu araştırmanın diğer çalışmalardan farklılaştığı nokta ise gelir elde eden ve vergileme sürecinde aktif yer alan kişilerle örnek kütlesinin oluşturulmasıdır. Analiz bulgularına göre; katılımcıların orta seviyede vergi okuryazarlık düzeyine sahip olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte; genel olarak demografik değişken grupların vergi okuryazarlık düzeyinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı gözlemlenmiştir. Demografik değişkenlerden sadece öğrenim durumu ilköğretim mezunu olan katılımcıların diğer gruplara (öğrenim durumu) kıyasla daha düşük seviyede vergi bilgisine sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

MCBÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Proje Numarası

2019-118

Kaynakça

  • Alexander, P., Balavac, M., Mukherjee, S., Lymer, A., & Massey, D. (2018). Improving Tax Literacy and Tax Morale of Young Adults (No. BAFES23). Department of Accounting, Finance & Economic, Bournemouth University, https://repec.bmth.ac.uk/bam/wp/BAFES23.pdf (Erişim Tarihi: 03.04.2020).
  • Bhushan, P., & Medury, Y. (2013). Determining Tax Literacy of Salaried Individuals - An Empirical Analysis. IOSR Journal of Business and Management, 10(6), 76-80.
  • Blechova, B., & Sobotovicovia, S. (2013). Tax Education as A Part of Financial Literacy. Trends Economics and Management, 7(14), 17-24.
  • Bornman, M., & Wassermann, M. (2018). Tax Literacy in The Digital Economy, https://www.business.unsw.edu.au/About-Site/Schools-Site/Taxation-Business-Law-Site/Documents/Wassermann_Bornman_eJTR_Tax literacy-in-the-digital-economy.pdf (Erişim Tarihi: 03.04.2020).
  • Chardon, T. (2011). Weathering The Storm: Tax As a Component of Financial Capability. Australasian Accounting, Business and Finance Journal, 5(2), 53-68.
  • Chardon, T., Zwaan, L., Palm, C. & Liu, Y. (2016). University Students and Tax Literacy: Opportunities and Lessons for Tax Teaching. Journal of the Australasian Tax Teachers Association, 11(1), 85-102.
  • Cvrlje, D. (2015). Tax Literacy as An Instrument of Combating and Overcoming Tax System Complexity, Low Tax Morale and Tax Non-compliance. The Macrotheme Review, 4(3), 156-167.
  • Freudenberg, B., Chardon, T., Brimble, M., & Isle, M. B. (2017). Tax Literacy of Australian Small Businesses. J. Austl. Tax'n, 19, 21-61.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Latiff, A. R. A., Noordin, B. A. A., Omar, M. R. C., & Harjito, D. A. (2005). Tax Literacy Rate Among Taxpayers: Evidence from Malaysia. Jurnal Akuntansi dan Auditing Indonesia, 9(1), 1-11.
  • Madi, N., Amrizah, K., Tamoi, J., Muliati, B.A.I., Aizimah, B.A.S. & Kamaruzaman, J. (2010). Tax Literacy among Employees: Sabah and Sarawak’s Perspective. International Journal of Economics and Finance, 2(1), 218-223.
  • Moučková, M., & Vítek, L. (2018). Tax Literacy. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 66(2), 553-559.
  • Teyyare, E. (2018). Maliye Eğitiminin Vergi Okuryazarlığı Düzeyine Etkisi: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(4), 315-333.
  • Waris, A., & Murangwa, H. (2012). Utilising Tax Literacy and Societal Confidence in A State: The Rwandan Model. University of Nairobi Law Journal, https://www.academia.edu/2419611/ Utilising_Tax_Literacy_and_Societal_Confidence_in_a_State_Th e_Rwandan_Model (Erişim Tarihi: 03.04.2020).
  • Yardımcıoğlu, M., Akpınar, Y. & Günay, Y. (2014). Vergi Okuryazarlığı ve Vergisel Farkındalık: Kahramanmaraş Araştırması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 95-119.

A research on determining the tax literacy level: the case of Salihli Municipality

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 4, 741 - 747, 01.10.2020
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.719874

Öz

The main source of financing public expenditures is tax revenues. The increase in tax revenues is directly related to the attitude and behaviour of citizens. Tax literacy is an important factor shaping the attitudes and behaviours of the taxpayers. Tax literacy can be explained as having knowledge about taxation process for taxpayers. Although financial literacy remains at the forefront in the literature, tax literacy emphasizes a different aspect of financial literacy concept as having tax oriented financial knowledge and skills. The increase in the level of tax literacy affects the tax compliance process positively, and also increases tax revenues by enabling the development of tax awareness and tax culture. In this study, a research was carried out on the tax literacy level of Manisa Salihli Municipality employees. The point where this study differs is the creation of a sample mass with people who have income and, are actively involved in the taxation process. The results indicate that participants have a medium level of tax literacy. In addition, it was observed that demographic variable groups did not make a significant difference in tax literacy level in general. Among the demographic variables, it has been concluded that only participants with primary education graduates have a lower level of tax knowledge compared to the other groups (educational status).

Proje Numarası

2019-118

Kaynakça

  • Alexander, P., Balavac, M., Mukherjee, S., Lymer, A., & Massey, D. (2018). Improving Tax Literacy and Tax Morale of Young Adults (No. BAFES23). Department of Accounting, Finance & Economic, Bournemouth University, https://repec.bmth.ac.uk/bam/wp/BAFES23.pdf (Erişim Tarihi: 03.04.2020).
  • Bhushan, P., & Medury, Y. (2013). Determining Tax Literacy of Salaried Individuals - An Empirical Analysis. IOSR Journal of Business and Management, 10(6), 76-80.
  • Blechova, B., & Sobotovicovia, S. (2013). Tax Education as A Part of Financial Literacy. Trends Economics and Management, 7(14), 17-24.
  • Bornman, M., & Wassermann, M. (2018). Tax Literacy in The Digital Economy, https://www.business.unsw.edu.au/About-Site/Schools-Site/Taxation-Business-Law-Site/Documents/Wassermann_Bornman_eJTR_Tax literacy-in-the-digital-economy.pdf (Erişim Tarihi: 03.04.2020).
  • Chardon, T. (2011). Weathering The Storm: Tax As a Component of Financial Capability. Australasian Accounting, Business and Finance Journal, 5(2), 53-68.
  • Chardon, T., Zwaan, L., Palm, C. & Liu, Y. (2016). University Students and Tax Literacy: Opportunities and Lessons for Tax Teaching. Journal of the Australasian Tax Teachers Association, 11(1), 85-102.
  • Cvrlje, D. (2015). Tax Literacy as An Instrument of Combating and Overcoming Tax System Complexity, Low Tax Morale and Tax Non-compliance. The Macrotheme Review, 4(3), 156-167.
  • Freudenberg, B., Chardon, T., Brimble, M., & Isle, M. B. (2017). Tax Literacy of Australian Small Businesses. J. Austl. Tax'n, 19, 21-61.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Latiff, A. R. A., Noordin, B. A. A., Omar, M. R. C., & Harjito, D. A. (2005). Tax Literacy Rate Among Taxpayers: Evidence from Malaysia. Jurnal Akuntansi dan Auditing Indonesia, 9(1), 1-11.
  • Madi, N., Amrizah, K., Tamoi, J., Muliati, B.A.I., Aizimah, B.A.S. & Kamaruzaman, J. (2010). Tax Literacy among Employees: Sabah and Sarawak’s Perspective. International Journal of Economics and Finance, 2(1), 218-223.
  • Moučková, M., & Vítek, L. (2018). Tax Literacy. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 66(2), 553-559.
  • Teyyare, E. (2018). Maliye Eğitiminin Vergi Okuryazarlığı Düzeyine Etkisi: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(4), 315-333.
  • Waris, A., & Murangwa, H. (2012). Utilising Tax Literacy and Societal Confidence in A State: The Rwandan Model. University of Nairobi Law Journal, https://www.academia.edu/2419611/ Utilising_Tax_Literacy_and_Societal_Confidence_in_a_State_Th e_Rwandan_Model (Erişim Tarihi: 03.04.2020).
  • Yardımcıoğlu, M., Akpınar, Y. & Günay, Y. (2014). Vergi Okuryazarlığı ve Vergisel Farkındalık: Kahramanmaraş Araştırması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 95-119.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doğan Bakırtaş 0000-0002-9189-3451

Ayşe Atılgan Yaşa 0000-0001-8890-0553

Proje Numarası 2019-118
Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2020
Kabul Tarihi 7 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bakırtaş, D., & Atılgan Yaşa, A. (2020). Vergi okuryazarlık düzeyinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Salihli Belediyesi örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4), 741-747. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.719874
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.